ΗΠΑ

united states

Στις ΗΠΑ, ο Φαρμακοποιός Αδιαμφισβήτητος Παράγοντας Συμμόρφωσης στη Θεραπεία

Η τηλεφωνική παρακολούθηση των υπερτασικών που εξασφαλίζεται από τον Φαρμακοποιό, βελτιώνει το θεραπευτικό αποτέλεσμα!

Πρόκειται για ένα concept μελετημένο από μια αμερικάνικη έρευνα σε 450 υπερτασικούς ενήλικες που χωριστήκαν σε 2 ομάδες: στη μία ομάδα έγινε σε μια τηλεφωνική παρακολούθηση και στην άλλη όχι (ομάδα μάρτυρας).

Οι Φαρμακοποιοί που έλαβαν μέρος, παρακολούθησαν προηγουμένως 8 ώρες εκπαίδευσης σύμφωνα με ένα πρωτόκολλο και εξετάστηκαν στη συνέχεια για την καταλληλότητά τους.

Στην πράξη, οι ασθενείς υπό παρακολούθηση, όφειλαν να στείλουν ηλεκτρονικά 6 εβδομαδιαίες μετρήσεις της αρτηριακής τους πίεσης, ενώ παράλληλα δεχόντουσαν δύο φορές το μήνα μια τηλεφωνική παρακολούθηση από το φαρμακοποιό.

Στη συνέχεια αν όλα πήγαιναν καλά η τηλεφωνική παρακολούθηση γινόταν κάθε μήνα και τέλος κάθε δύο μήνες.

Κατά τη διάρκεια αυτής της παρακολούθησης, ο φαρμακοποιός ήταν υποχρεωμένος να υπενθυμίσει, αν ήταν ανάγκη, κανόνες υγιεινής ζωής και διατροφής και να πιστοποιήσει κατά πόσο ο ασθενής συμμορφωνόταν με την αντι-υπερτασική του θεραπεία.

Παράλληλα είχε τη δυνατότητα να προσαρμόσει αυτή τη θεραπεία, σύμφωνα με ένα προκαθορισμένο αλγόριθμο.

Μετά από 6 - 12 μήνες παρακολούθησης, πάνω από το 57% των ασθενών ρύθμισαν την πίεσή τους, έναντι μόνο 30% που ρυθμίστηκαν στην ομάδα μάρτυρας.

Συνεπώς η συμμόρφωση στη θεραπεία ενισχύθηκε στην ομάδα υπό παρακολούθηση.

Πως Mοιάζει ένα Φαρμακείο στις Ηνωμένες Πολιτείες;

Μερικές φορές, σαν ένα μεγάλο σούπερ μάρκετ με ένα πάγκο για την εκτέλεση των συνταγών .

Τα ανεξάρτητα φαρμακεία αντιπροσωπεύουν το 45% της αγοράς, ενώ τα υπόλοιπα αποτελούν μέρος αλυσίδων ή μεγαλύτερων εμπορικών δομών.

Μια εξέλιξη που δεν θα θέλαμε να δούμε να συμβεί στη Ελλάδα!

Και όμως ...στον αγγλοσαξονικό κόσμο, μιλάμε για «κλινικούς φαρμακοποιούς" με καλές σχέσεις επαγγελματικής συνεργασίας με τον γιατρό και σημαντικές υπηρεσίες υγείας!

Ιδιαίτερα στις αλυσίδες φαρμακείων προσφέρουν στους φαρμακοποιούς ένα πρόγραμμα κατάρτισης, έτσι ώστε να είναι ενήμεροι για τις τελευταίες εξελίξεις στο επάγγελμα (τα προγράμματα εμβολιασμού, τον υγειονομικό έλεγχο, κ.λπ.).

Συνήθως τα φαρμακεία τους είναι ανοιχτά 24 ώρες το 24ωρο και απασχολούν παράλληλα με τους φαρμακοποιούς, βοηθούς παρασκευαστές και νοσηλευτές. Είναι όλοι μισθωτοί.

Οι βοηθοί παρασκευαστές στο φαρμακείο εκτελούν τη συνταγή.

Συλλέγουν όλες τις πληροφορίες από τον ασθενή και καταγράφουν όλα τα στοιχεία της συνταγής στο ηλεκτρονικό σύστημα, επιβεβαιώνοντας την κάλυψη του ασθενή από τον ασφαλιστικό του φορέα για την αποζημίωση των φαρμάκων.

Στη συνέχεια ο φαρμακοποιός ελέγχει ότι όλα έχουν εκτελεστεί και συμπληρωθεί σωστά, δίνει τις απαραίτητες συμβουλές στον ασθενή, ή τηλεφωνεί στο γιατρό αν υπάρχουν ασάφειες ή πολύπλοκα θεραπευτικά σχήματα.

Ο φαρμακοποιός είναι αυτός που ασχολείται με τη φαρμακευτική φροντίδα και περνάει αν χρειαστεί περισσότερο χρόνο με τον ασθενή.

Ο φαρμακοποιός είναι ο σύνδεσμος μεταξύ του ασθενή και του γιατρού του.

Όσο για τους νοσηλευτές, αυτοί ασχολούνται με αναλύσεις και μετρήσεις καθώς και εμβολιασμούς.

Σε γενικές γραμμές οι φαρμακοποιοί αφιερώνουν πολύ λίγο χρόνο για διοικητικά καθήκοντα και περισσότερο χρόνο για τη παρακολούθηση των ασθενών, για να τους βοηθήσουν να διαχειριστούν καλύτερα την υγεία τους, δηλαδή να παρέχουν τη λεγόμενη φαρμακευτική φροντίδα για την οποία όμως υπηρεσία έχουν εκπαιδευτεί να εφαρμόζουν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους.

Οι λειτουργίες που οι φαρμακοποιοί είναι αρμόδιοι, είναι αυτές που οι γενικοί γιατροί απλά δεν έχουν το χρόνο να κάνουν.

Οι σχέσεις μεταξύ των δύο είναι αρκετά καλές και επικοινωνούν τακτικά μέσω τηλεφώνου, αλλά τους επισκέπτονται και στα ιατρεία τους για να ανταλλαγή πληροφόρησης, με στόχο τη βέλτιστη πρακτική και γνώση.

Η συντριπτική πλειονότητα των παραγγελιών των ασθενών στο φαρμακείο γίνονται με αιτήσεις, συνήθως ηλεκτρονικά, για ανανέωση συνταγών, και στη συνέχεια έρχονται να πάρουν τα φάρμακά τους στο φαρμακείο.

Υπάρχουν για παράδειγμα εφαρμογές που επιτρέπουν στους ασθενείς να στέλνουν τις παραγγελίες για τα φάρμακα τους, σαρώνοντας το μπουκάλι του φαρμάκου ή της συνταγής με την κινητή τηλεφωνική συσκευή τους.

Συχνά, από πολλές αλυσίδες φαρμακείων στέλνονται και SMS στους ασθενείς για να τους ενημερώσουν ότι έχει έρθει η ώρα ν' ανανεώσουν τη συνταγή τους ή να τους ενημερώσουν ότι τα φάρμακά τους είναι έτοιμα και μπορεί να παραληφθούν από το φαρμακείο.

Που Πάει το Φαρμακείο;

Όλοι συμφωνούν ότι το φαρμακείο αλλάζει και οι φαρμακοποιοί σιγά σιγά λαμβάνουν ενεργό δράση πρώτης γραμμής στην υγεία.

Είναι μια εξέλιξη που επιβάλει στους φαρμακοποιούς να ξεπεράσουν το ρόλο του απλού διανομέα φαρμάκου και να τοποθετηθούν σαν πάροχοι υπηρεσιών υγείας.

Υπηρεσίες που αναμφισβήτητα είναι σε άμεση σχέση με το ρόλο τους σαν επαγγελματίες υγείας, αλλά μέχρι τώρα δεν είχαν δώσει την πρέπουσα σημασία. Είναι εύλογο βέβαια ότι αυτές οι νέες εξελίξεις οδηγούν πολλούς σε φόβους και ανησυχίες.

Μέσα σ’ αυτή την προοπτική, το αμερικανικό παράδειγμα μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης.

Στις ΗΠΑ, όπου οι κανόνες διαφέρουν σημαντικά από αυτούς που εφαρμόζονται στη γηραιά ήπειρο, οι φαρμακοποιοί έχουν αποφασίσει εδώ και πολλά χρόνια να επικεντρώσουν το επάγγελμά τους λίγο περισσότερο γύρω από τον ασθενή και λίγο λιγότερο πάνω σε δομές διανομής προϊόντων.

Οι αμερικανοί φαρμακοποιοί έχουν αναλάβει ένα ρόλο όλο και πιο σημαντικό σε δίκτυα φροντίδας υγείας πολύ εξελιγμένα και μάλιστα η επιρροή τους αυξάνει τόσο, ώστε ο αριθμός των γιατρών μειώνεται σημαντικά.

Παράλληλα, η επιμόρφωση των αμερικανών φαρμακοποιών είναι σήμερα πολύ διαφορετική από αυτή των ευρωπαίων, καθώς εκεί είναι όλοι «κλινικοί» φαρμακοποιοί.

Συνεπώς, ο πρόεδρος της FIP (Federation Internationale de la Pharmacie) επισημαίνει ότι θα πρέπει να ενθαρρύνουμε τη γενίκευση της επιμόρφωσης των φαρμακοποιών στην Ευρώπη στην κλινική φαρμακολογία, για να μπορέσουμε να αναπτύξουμε σωστά νέες υπηρεσίες στο φαρμακείο.

Πώς; Δημιουργώντας ένα πραγματικό εκπαιδευτικό δίκτυο από διάφορους ειδικούς και πανεπιστημιακούς.

Στη συνέχεια, κάθε ευρωπαϊκή χώρα θα πρέπει να αναπτύξει τέτοιες δομές και θεσμικά πλαίσια, για να αναδείξει την προστιθέμενη αξία αυτών των υπηρεσιών από το φαρμακείο, οι οποίες θα πρέπει να αμείβονται, διότι ότι είναι δωρεάν δεν έχει αξία.

Η δε GPUE (Groupement Pharmaceutique de l’Union Europeenne) τονίζει, ότι η σωστή «εκμετάλλευση» των φαρμακοποιών από τα συστήματα υγείας, θα μπορούσε να συμβάλει στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των θεραπειών και παράλληλα στη μείωση του κόστους της υγείας, με την προϋπόθεση ότι δεν θα φρενάρουμε την καινοτομία, αλλά θα την εξασφαλίσουμε ιδιαίτερα από τους φαρμακοποιούς.

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.