Χτίζοντας το Ομαδικό Πνεύμα στο Φαρμακείο μας

Θεμελιώνοντας τις βάσεις της δουλειάς μας, βάζουμε καθημερινά την υπογραφή μας σε κάθε μας κίνηση ως φαρμακοποιοί.

Το κλίμα στη δουλειά; Εξαρτάται από εσάς. Εξαρτάται από τη σχέση σας με τα μέλη της ομάδας σας, εξαρτάται από τη σχέση των μελών μεταξύ τους.

Εσείς και ο συνεργάτης σας, εσείς και ο συνέταιρός σας, εσείς και τα νέα παιδιά που έρχονται να δουλέψουν μαζί σας, εσείς και η ομάδα σας. Όλα εξαρτώνται από εσάς!

Γιατί; Γιατί όλο αυτό έχει αντίκτυπο (θετικό ή αρνητικό) στη σχέση σας με τους πελάτες.

Δημιουργήστε λοιπόν το κατάλληλο κλίμα στην ομάδα, γιατί αυτό είναι από τα βασικά που θα κρατήσει ο πελάτης σας φεύγοντας από το φαρμακείο σας.

Ομαδικό πνεύμα το αποκαλούμε στις μέρες μας. Λέξη πολυφορεμένη αλλά δυστυχώς προς εξαφάνιση ή θέλοντας να είμαι αισιόδοξη θα λέγαμε προς αναζήτηση!

Γιατί λοιπόν να δώσετε βάση στο ομαδικό πνεύμα;

Γιατί και πώς να παλέψετε ώστε να πετύχετε να επικρατήσει το ομαδικό πνεύμα ανάμεσα στα μέλη της ομάδας σας και εσάς μέσα στο φαρμακείο;

Η έλλειψη ομαδικότητας, καλού κλίματος συνεργασίας και επιβίωσης στο χώρο εργασίας καθώς και η έλλειψη αναγνώρισης ικανοτήτων και επιτεύξεων, οδηγεί συχνά στην επιθυμία κάποιου ικανού υπαλλήλου να μη θέλει να συνεχίσει να εργάζεται μαζί σας.

Αυτό δεν έχει αντίκτυπο μόνο στην εικόνα του φαρμακείου αλλά και στην οικονομική του κατάστασή.

Πελάτες που μπορεί να είχαν δεθεί με τον συγκεκριμένο υπάλληλο, είναι πολύ πιθανό να αποχωρήσουν από το φαρμακείου σας ακολουθώντας το πρώην μέλος της ομάδας σας ή βρίσκοντας αυτό που ψάχνουν στο θέμα της εξυπηρέτησης σε κάποιο άλλο φαρμακείο.

Επιπλέον, το κόστος αυξάνεται καθώς ο φαρμακοποιός επιβαρύνεται με το να βρει νέο υπάλληλο και φυσικά να τον εκπαιδεύσει.

Το κόστος δεν είναι μόνο οικονομικό, αν συμπεριλάβουμε το χρόνο και την προσπάθεια που καταβάλει ο φαρμακοποιός και η ομάδα ώστε να υποδεχτεί και να εντάξει στην εργασία ένα νέο μέλος.

Το πιο σημαντικό κόστος βέβαια είναι η εικόνα που δίνουμε στον πελάτη μας.

Αν η ομάδα δεν είναι ενωμένη μπορεί να φανεί με χίλιους τρόπους και ο πελάτης μας μπορεί συχνά να το αντιληφθεί.

Ας δούμε λοιπόν ποια στοιχεία χαρακτηρίζουν το ομαδικό πνεύμα που πρέπει να διέπει μία ομάδα.

Διαβάζοντας τα παρακάτω, επιθυμητό θα ήταν να αναλογιστείτε κατά πόσο εφαρμόζονται από εσάς ή εκλείπουν όσα αναφέρονται.

Μόνο έτσι θα κατανοήσετε σε βάθος τη σημασία της ύπαρξης του ομαδικού πνεύματος.

Ο Προσωπικός Χαρακτήρας του Κάθε Μέλους

Πιστεύω ακράδαντα και έχω σαν γνώμονα ότι η δουλειά μου και συνεπώς οι πελάτες μου είναι η προσωπική μου υπογραφή.

Αυτά όλα είναι η επαγγελματική μου κάρτα.

Το τι λένε οι πελάτες για εμάς, το πόσο ευχαριστημένοι είναι και τι εντύπωση δίνουμε στον πελάτη που βγαίνει από το φαρμακείο μας, είναι ο καθρέφτης της προσπάθειάς μας.

Εκεί λοιπόν πρέπει να βασιστούμε!

Κάθε μέλος πρέπει να έχει ένα συγκεκριμένο στόχο μέσα στην ομάδα και φυσικά να είναι γνώστης του γενικού στόχου της.

Δίνοντας την ελευθερία και την επαγγελματική ανεξαρτησία στο κάθε άτομο να δώσει την προσωπική του πινελιά ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της ομάδας παράλληλα με τον προσωπικό του στόχο, τότε το αποτέλεσμα είναι σίγουρα το επιθυμητό.

Το να αντανακλάται ο χαρακτήρας και ο στόχος κάθε μέλους ξεχωριστά στο τελικό αποτέλεσμα, είναι το υπέρτατο κίνητρο για καθένα για να προσπαθήσει και αν είναι δυνατόν να υπερβεί τον εαυτό του.

Η προσωπική εξέλιξη μέσα από την συνεργασία με την ομάδα είναι το πρώτο που πρέπει να επιτευχθεί, εάν θέλουμε να δούμε μία ενωμένη ομάδα να μάχεται για τον ίδιο σκοπό.

Μόνο μέσα από την προσωπική εξέλιξη θα επιτευχθεί η εξέλιξη της ομάδας και συνεπώς του επαγγέλματος.

Και φυσικά σε μικρές δομές όπως αυτές του ελληνικού φαρμακείου, προσωπική εξέλιξη δεν είναι η προαγωγή, αλλά η αναβάθμιση σε αρμοδιότητες και η ανταμοιβή γι’ αυτές, υλική και ηθική.

Ξεκάθαρος Κοινός Στόχος

Για να λειτουργήσει μία ομάδα πρέπει να υπάρχει κοινός στόχος, κι όχι μόνο να υπάρχει, αλλά να είναι και ξεκάθαρος.

Ο στόχος πρέπει να είναι λογικός, απλός και ρεαλιστικός, στα μέτρα του φαρμακείου και στα προσόντα των μελών της ομάδας.

Μόνο έτσι θα βρει το κάθε άτομο το κίνητρο να συμμετέχει και να δεσμευτεί μέχρι την επίτευξή του.

Δίνοντας ξεκάθαρα όρια και προδιαγραφές, η ομάδα μπορεί να ενωθεί και να αντιληφθεί τι, πως και πότε πρέπει να γίνει μια ενέργεια για να εκπληρωθεί ο στόχος.

Ό,τι είναι ξακάθαρο σε εσάς δε σημαίνει ότι είναι και σε άλλους.

Αναλύστε το λοιπόν, εξηγήστε το, δώστε τους λόγους και την ανάγκη της κάθε πράξης, έτσι ώστε όλοι να μπορέσουν να δούνε με τα δικά σας μάτια.

Ρόλοι και Πρακτικές

Μαζί με τον κοινό στόχο, ξεκαθαρίστε τους ρόλους και τις πρακτικές σε κάθε μέλος της ομάδας.

Μιλήστε με κάθε μέλος ξεχωριστά και σιγουρευτείτε ποιο ρόλο πρέπει και μπορεί να αναλάβει και τι πρακτικές απαιτούνται για τον ρόλο αυτό.

Ακούστε την άποψή του, γιατί η προσωπικότητα, η προσωπική βλέψη και εμπειρία έχει να δώσει πολλά και μόνο ο ίδιος μπορεί να δει τι μορφή θα πάρει ο ρόλος που του αναθέτουμε.

Ξεκαθαρείστε τι περιμένετε από αυτόν, ποιο αποτέλεσμα επιθυμείτε να δείτε, πως θα συμβάλει ο ίδιος σε αυτό, πως θα συμβάλετε εσείς, ποια ποιότητα αναμένεται και πως θα αξιολογήσετε το έργο του.

Λέμε «το αποτέλεσμα μετράει», όμως έχει μεγάλη σημασία ο δρόμος που ακολουθεί κάποιος για να φτάσει στο αποτέλεσμα και ο φαρμακοποιός έχει μεγάλη ευθύνη στο να τον προσδιορίσει.

Δώστε Χρόνο

Όχι μόνο στην ομάδα σας αλλά και σε σας τον ίδιο.

Το να διοικείς μία ομάδα με συγκεκριμένους στόχους θέλει τον απαραίτητο χρόνο εκτός από την οργάνωση.

Δεν έχει κανένα όφελος να επιβάλει κανείς τίποτα και σε κανέναν.

Είναι στη φύση μας να μην δεχόμαστε εύκολα τις αλλαγές γύρω μας, πόσο μάλλον όταν είναι ραγδιαίες.

Η αφομίωσή μας στις νέες ιδέες, στόχους και συνθήκες, είναι από τα βασικά στοιχεία αν θέλουμε να επιτύχουμε και ο χρόνος είναι βασικό συστατικό.

Όλα θέλουν χρόνο για να έρθουν να «δέσουν» και στο τέλος οι στόχοι θα έχουν αφομοιωθεί τόσο πολύ, που η επίτευξή τους στη συνέχεια θα είναι η επιβράβευση όλων των προηγούμενων κόπων.

Υιοθετείστε μία Θετική Αντιμετώπιση

Δεν είναι χαρακτηριστικό που θα δώσει τη λύση σε οποιοδήποτε πρόβλημα, όμως λειτουργεί σαν καταλύτης για την επίλυσή του.

Στην προσπάθεια να ενώσετε μία ομάδα και να δημιουργήσετε αυτό το ομαδικό πνεύμα για το οποίο συζητάμε, είναι πολύ σημαντικό να αξιολογείτε την προσπάθεια της ομάδας και την προσπάθεια κάθε μέλους ξεχωριστά.

Έχοντας δώσει τους ρόλους και τις κατευθυντήριες αρχές, είσαστε σε θέση να κρίνετε, να αξιολογήσετε καλύτερα, και οι συνεργάτες σας είναι σε θέση να κριθούν.

Όμως η θετική αντιμετώπιση στην προσπάθεια της ομάδας είναι βασική κινητήρια δύναμη στην εξέλιξη και βελτίωση όποιων τρωτών σημείων εντοπίσετε.

Μην κάνετε κριτική, αλλά παρουσιάστε το σαν συμβουλή.

Αντικαταστείτε το «γιατί δεν έκανες» με κάτι σαν «εγώ στη θέση σου θα...ώστε να...».

Βρείτε το λόγο που δεν έγινε κάτι σωστά και δώστε την κατάλληλη κατεύθυνση προς την ομάδα αλλά και το έναυσμα να προσπαθήσει για το κάτι παραπάνω.

Ευχαριστήστε την ομάδα για την υπάρχουσα πρόοδο και παινέψτε τα μέλη που τα πάνε καλά, με τρόπο ώστε να μην υποτιμάτε την προσπάθεια των άλλων.

Αντιμετωπίστε την ομάδα σαν σύνολο γιατί ξέρουμε όλοι πολύ καλά ότι πολλές φορές η δουλειά μας εξαρτάται κι επηρεάζεται κι από τρίτους, οπότε κανένας μέλος δεν λειτουργεί 100% αυτόνομα.

Κάντε το εμφανές, ώστε όλοι να παλεύουν για το καλό της ομάδας σαν σύνολο.

Μην Εκπλαγείτε με Πιθανές «Εμπλοκές»

Στα λόγια όλα είναι πάντα όμορφα και εύκολα και στα χαρτιά η οργάνωση είναι πάντα τέλεια.

Στην πράξη όμως τα πράγματα γίνονται πολλές φορές «λίγο» διαφορετικά.

Μιλάμε για ομάδα και για σύνολο ατόμων. Όμως δεν ξεχνάμε ότι όλα αυτά βασίζονται σε ανθρώπινες σχέσεις.

Η συμβίωση είναι από μόνη της περίπλοκη κατάσταση.

Ένα είναι το σίγουρο: το να αγνοήσετε πιθανά προβλήματα δεν οδηγεί πουθενά, παρά μόνο σε περισσότερα προβλήματα.

Διάφορες περιπτώσεις, σκηνικά, καταστάσεις δύσκολης συμβίωσης και συνεργασίας στον επαγγελματικό χώρο, είναι πολύ πιθανά και πρέπει να αντιμετωπιστούνε μία προς μία.

Μόλις πέσει κάτι στην αντίληψή σας φροντίστε να το λύσετε. Μην θεωρήσετε ότι δεν ειναι δικό σας θέμα. Φυσικά και είναι.

Κι εδώ επανέρχονται δύο πολύ βασικά στοιχεία που τονίσαμε παραπάνω.

Πρώτον, ξεκάθαρος κοινός στόχος και ξεκάθαροι ρόλοι (ποιος κάνει, τι, πότε και γιατί) και δεύτερον, χρόνος.

Το να οριοθετηθούν όλα αυτά και να αντιμετωπιστούν καταστάσεις εμπλοκών μεταξύ των μελών της ομάδας αλλά και ανάμεσα σε εσάς με τα μέλη της ομάδας, θέλει χρόνο.

Είναι όμως χρόνος που αξίζει να αφιερώσετε, καθώς μακροχρόνια έχει να σας προφέρει πολλά οφέλη.

Ανθρωπιά

Όλα τα παραπάνω πρέπει να έχουν μία, μεγάλη φυσικά, δόση ανθρωπιάς.

Μην επιβάλεται ρόλους, στόχους και πρακτικές. Αφήστε τη δική σας προσωπικότητα να ενωθεί με την αντίστοιχη του κάθε μέλους.

Συζητήστε, οργανώστε μαζί με την ομάδα όσα πρέπει να γίνουν, αφουγραστείτε την άποψή τους, όχι μόνο στην αρχή αλλά και κατά τη διάρκεια εργασιών. Μόνο έτσι το αποτέλεσμα θα είναι το επιθυμητό.

Το κλίμα στο οποίο δουλεύει η ομάδα πρέπει να είναι φιλικό και ευχάριστο, πέρα του επαγγελματικού.

Σε ένα τέτοιο κλίμα η απόδοση μπορεί να φτάσει το μέγιστο δυνατό.

Κινηθείτε Διπλωματικά

► Μην επιβληθείτε. Εμπνεύστε. Γίνετε και Παραμείνετε “Result Oriented”

Δώστε τις ιδέες σας, μοιράστε τους ρόλους και συμβουλεύστε τα μέλη της ομάδας σας με αίσθηση ευθύνης για το αποτέλεσμα, όχι με επιβλητικό τρόπο, αλλά με τρόπο κατανοητό προς τα μέλη και πάνω απ’ όλα λογικό.

Μην δώσετε το «δώρο» εάν δεν το έχετε όμορφα «περιτυλίξει» πρώτα.

Οι ιδέες και οι πρακτικές που θέλετε να εφαρμόσετε δεν είναι διαπραγματεύσιμες.

Απλά είναι προσαρμόσιμες. Προσαρμόσιμες στην προσωπικότητα και ικανότητα του κάθε μέλους.

Το αποτέλεσμα πρέπει να είναι το ίδιο και αυτό δεν πρέπει να το ξεχάσετε, αλλά ο δρόμος διαφέρει από ομάδα σε ομάδα.

Βρείτε λοιπόν την κατάλληλη ισορροπία και δημιουργήστε το κατάλληλο «περιτύλιγμα» που θα συνοδεύσουν όσους στόχους δώσετε στην ομάδα σας.

Η επιβολή πρακτικών και ρόλων που δεν είναι κατανοητές, δεν είναι και υλοποιήσιμες.

Ο κάθε μάνατζερ έχει τον τρόπο του και η κάθε ομάδα τα κουμπιά της. Βρείτε τα για να επιτύχετε τους στόχους σας.

Η γνώμη τους φυσικά μετράει, όμως την τελική απόφαση την παίρνετε εσείς.

► Βρείτε την Αξία Κάθε Πράξης

Κάθε πράξη και κάθε απόφαση πρέπει να συνοδεύται από μία απάντηση στην εξής ερώτηση:

«Ποια είναι η αξία του να πράξω έτσι; Τι θέλω να καταφέρω; Ποιον εξυπηρετώ;»

Αν η απάντηση φανερώνει ότι μία τέτοια πράξη δεν προσφέρει αξία στα προιόντα και στις υπηρεσίες μου τότε είναι άσκοπη ή απλά περιττή.

Εξηγείστε κάθε σας απόφαση, δώστε τη λογική που κρύβεται πίσω από αυτήν.

Το να υποθέσει η ομάδα σας «ε, για να το λέει κάτι θα ξέρει», μπορεί κάποια στιγμή να οδηγήσει στο εξής «ωχ πάλι τα ίδια ανούσια πράγματα».

Αν όμως φροντίσετε να εξηγήσετε, τότε ο σκοπός σας γίνεται και σκοπός της ομάδας, γιατί συμφωνεί με τη λογική σας και προσπαθεί παραπάνω ώστε να το επιτύχει.

Υπάρχουν και θέματα «ευαίσθητα» που η ομάδα σας δε θέλετε να ξέρει; ΚΑΚΩΣ.

Η ομάδα μάχεται για ότι μάχεστε κι εσείς οι ίδιοι. Εάν δε γνωρίζουν τα όπλα και τα εφόδια της μάχης, η ομάδα δεν μπορεί να συγκροτηθεί σωστά και κάπου στη μέση θα οπισθοχωρήσει.

► Αντιδράστε

Στη δουλειά:

Σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων λαθών του τύπου «καθυστερήσεις, μη πρέπουσα, ευγενική συμπεριφορά προς τον πελάτη, λάθη κατά την εκτέλεση συνταγών κλπ.», η επέμβασή σας πρέπει να έρθει χωρίς δεύτερη σκέψη και απορρίπτοντας την τακτική «έλα μωρέ θα μάθει, πού θα πάει».

Και δεν κοστίζει κάτι. Μία προφορική παρατήρηση είναι υπέρ αρκετή.

Στο τέλος της ημέρας σημειώστε τα τρωτά σημεία της ομάδας και μιλήστε με το κάθε μέλος της ομάδας ξεχωριστά για το πως μπορεί να διορθωθεί κάποιο λάθος.

Δουλέψτε με το κάθε μέλος πάνω στο λάθος του. Επαναλάβετε το λάθος και δείξτε πόσο άσχημο μπορεί να φανεί ή ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες την επόμενη φορά (από οικονομικό λάθος μέχρι δυσαρέσκεια του πελάτη).

Λάθη γίνονται και είναι ανθρώπινα, όμως όσο περνάει από το χέρι σας μειώστε τα.

ΠΡΟΣΟΧΗ!

Μην επιπλήξετε κανέναν συνεργάτη σας γιατί δεν προάγει την παραγωγικότητα της ομάδας σας. Απλά επιμορφώστε τους, ξανά και ξανά.

Στις σχέσεις:

Υπάρχουν και περιπτώσεις όπου παρατηρείτε κάποια προβλήματα επικοινωνίας και συμβίωσης μεταξύ των μελών της ομάδας, είτε και μαζί σας.

Όσο δεν επηρεάζει τη δουλειά σας και δεν έχει αντίκτυπο προς τον πελάτη η κατάσταση είναι ελεγχόμενη.

Όσο όμως αυτό διαφαίνεται πέρα από τα δικά σας μάτια, τότε η επέμβασή σας πρέπει να είναι άμεση.

Θαύματα δε μπορείτε να κάνετε, αλλά μπορείτε σίγουρα να περιορίσετε τα όποια προβλήματα εκτός εργασίας.

Αν χρειαστεί, ξαναμοιράστε τους ρόλους του κάθε μέλους, εξηγώντας πάντα τους λόγους μίας αντίστοιχης περίπτωσης.

Το να γνωρίζουν την αλήθεια τα μέλη της ομάδας μόνο καλό μπορεί να κάνει, διαπιστώνοντας και οι ίδιοι το αντίκτυπο που μπορεί να έχουν οι μεταξύ τους σχέσεις στη δουλειά τους

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.