Management και Άγχος στο Φαρμακείο

Γιατί ο καλός manager ενός φαρμακείου είναι και καλός manager του εαυτού του!

Άγχος - Λέξη Γνωστή σε Όλους

Υπάρχουν άνθρωποι που αντιλαμβάνονται πότε βιώνουν μία αγχωτική κατάσταση και αντιδρούν καταλλήλως ώστε να απελευθερωθούν από αυτήν, υπάρχουν όμως και άλλοι που όταν το άγχος τους χτυπήσει την πόρτα, την ανοίγουν και τρέχουν να κρυφτούν ξεχνώντας υποχρεώσεις, θέλω και μπορώ.

Το Άγχος Διαταράσσει την Εργασία μας, την Οικογένεια και την Υγεία μας

Μήπως λοιπόν να επικεντρωθούμε σε κάποιες στρατηγικές χαλάρωσης ή ακόμα καλύτερα θα τις ονόμαζα, στρατηγικές διαχείρισης του άγχους μας;

Το άγχος είναι άμεσα συνδεδεμένο με τον τρόπο ζωής μας.

Ανασφάλεια για το επάγγελμα και για τη χώρα μας, καθημερινά απρόσμενα περιστατικά, δύσκολες διαπροσωπικές σχέσεις με τους πελάτες, συναδέλφους, προμηθευτές, η οικονομική πίεση, ο υπερβολικός φόρτος εργασίας, επικείμενες αλλαγές στο κλάδο…. και όλα τα άτομα που βρίσκονται στον επαγγελματικό μας χώρο, κι όχι μόνο, να μας επηρεάζουν καθημερινά.

Καταστάσεις απρόσμενες, απαιτήσεις, υποχρεώσεις, προσωπικές προσδοκίες και φιλοδοξίες, γρήγορα γίνονται δύσκολο να ελεγχούν και να επιτευχθούν, οδηγώντας μας σε ένταση και στρες.

Το Στρες δεν Αποτελεί Ασθένεια

Ο «εφευρέτης» του στρες, Hans Selye, ένας Καναδός γιατρός, αποκάλυψε το 1936 ότι το στρες θεωρείται αντίδραση ενός οργανισμού σε ένα αίτημα προς αυτόν, ευχάριστο ή δυσάρεστο.

Σήμερα το στρες θεωρείται «το κακό του αιώνα», χωρίς φυσικά να αποτελεί ασθένεια και μάλιστα πολύ συχνά αποτελεί και έναν φυσικό μοχλό κινητοποίησης από μόνο του.

Ανέλιξη στην εργασία, πρόταση γάμου, μετακόμιση, κακές συνθήκες εργασίας ή αλλαγές στο χώρο του φαρμακείου, είναι «αιτήματα» που θα έχουν ευρείες επιπτώσεις για τον οργανισμό μας και τα συναισθήματά μας, φυσικά ανάλογα με την έντασή τους.

Φράσεις όπως «μαζεύτηκαν πολλά και δε μπορώ να ανταποκριθώ», « Βγήκα από τον καθημερινό μου ρυθμό από τον τρόπο που μέχρι τώρα δούλευα και πανικοβάλλομαι» είναι γνωστές σε όλους μας.

Έτσι αντιλαμβανόμαστε ότι βιώνουμε μία κατάσταση που μας στρεσάρει ή που έχει προοπτικές να μας στρεσάρει, αν δεν αντιδράσουμε άμεσα και σωστά.

stress_management

Διάκριση του Καλού από το Κακό Στρες

Θα πρέπει να διακρίνουμε το καλό στρες, που είναι η κινητήρια δύναμη για τις επιχειρήσεις και την αυξημένη παραγωγικότητα, από το κακό στρες που προκαλεί φόβο και αναστολές και εμποδίζει τον επιχειρηματία να κινηθεί δημιουργικά.

Είναι ουτοπικό να προσπαθήσουμε να παραβλέψουμε την ύπαρξη μίας αγχωτικής κατάστασης γιατί το στρες δε θα φύγει, αλλά θα συσσωρευθεί.

Από βιολογικής πλευράς, όταν υπάρχει πίεση, το σώμα μας αντιδρά απελευθερώνοντας τις ορμόνες κορτιζόλης (νευρικό σύστημα) ή αδρεναλίνης (κυκλοφορικό σύστημα).

Από την άλλη πλευρά φυσικά, έχουμε αναπτύξει αντιδράσεις αντοχής ως απάντηση του οργανισμού μας σε έκτακτες ανάγκες, που μας επιτρέπουν να συνεχίσουμε, ή, με άλλα λόγια, να προσαρμοστούμε σε οποιαδήποτε νέα αγχωτική κατάσταση μέχρι να μπούνε όλα τα πράγματα ξανά στη θέση τους ώστε να μην μας αγχώνουν πια.

Αυτές οι αντιδράσεις εκτάκτου ανάγκης δεν λειτουργούν πάντα ή καλύτερα δεν λειτουργούν πάντα όπως, όσο και για όσο θα επιθυμούσαμε.

Εάν νιώθουμε σωματικά ή/και ψυχολογικά εξαντλημένοι (λόγω πολλών παραγόντων), η αρνητική πίεση και το άγχος επικρατούν έναντι των αντιδράσεων έκτακτης ανάγκης.

Αυτό συνεπώς, ανοίγει την πόρτα σε μια σειρά από ασθένειες, που κυμαίνονται από πόνους στην πλάτη, καρδιαγγειακές νόσους μέχρι καρκίνο, αλλεργία ή κατάθλιψη.

Το άγχος δε βιώνεται με τον ίδιο τρόπο από όλους. Η αίσθηση του στρες προέρχεται από την προσωπική ερμηνεία που ο καθένας μας ενδεχομένως δίνει στην κάθε κατάσταση.

Διαφορετικά Συναισθήματα… Διαφορετικές Αντιδράσεις

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι το άγχος δεν προκύπτει μόνο από την εξωτερική κατάσταση που μας «επιτίθεται», αλλά και από την απάντηση που ο καθένας μας είναι έτοιμος και ικανός να δώσει.

Ο φόβος, ο θυμός, η θλίψη ή ακόμα και η χαρά που παράγεται από ένα γεγονός, μπορεί να οδηγήσουν de facto σε απρόσμενες αντιδράσεις και που πιθανότατα να είναι δύσκολο να ελεγχθούν.

Τρία τα πιθανά προφίλ άγχους που αντιστοιχούν στους τρεις τρόπους ψυχολογικής αντίδρασης στο στρες:

Προφίλ Νο.1, υπό την επιρροή της αδρεναλίνης, το άτομο εξωτερικεύει τα συναισθήματά του.

Είναι παρορμητικός, επιθετικός, περιμένοντας ένταση ή και μίσος. Ζει σε ένα γρήγορο ρυθμό, θυμώνει εύκολα, ερευνά τον ανταγωνισμό γύρω του και κατηγορεί τα γεγονότα του εξωτερικού περιβάλλοντος και τους γύρω του.

Προφίλ Νο.2, αυτή τη φορά τίθενται υπό την επιρροή της κορτιζόλης (κορτιζόνη) και το άτομο καταστέλλει τις αντιδράσεις του, εσωτερικεύει τα συναισθήματά του, ίσως αισθάνεται υπεύθυνος για ό, τι συμβαίνει και κρύβει τον πόνο του.

Προφίλ Νο.3, (καλή έκκριση ορμονών) το άτομο λειτουργεί με τον πιο κατάλληλο τρόπο ώστε να ανταπεξέλθει σε μία αγχωτική κατάσταση. Με λίγα λόγια αντιμετωπίζει ρεαλιστικά το κάθε απρόοπτο.

Φυσικά, ένα άτομο μπορεί εν μέρει να ταυτίζεται και με τα τρία προφίλ, ανάλογα με την περίοδο της ζωής του και τις καταστάσεις στις οποίες βρίσκεται.

Η Ερμηνεία της Κατάστασης

Για έναν επιχειρηματία, είναι προφανές ότι η ερμηνεία της κάθε κατάστασης θα εξαρτηθεί από τον στόχο που ο ίδιος θέτει για την επιχείρησή του σε σχέση με τους πόρους που νομίζει ότι μπορεί να διαθέσει για την επίτευξη του στόχου.

Όσο ο στόχος είναι μεγαλεπήβολος( π.χ. 20% αύξηση των πωλήσεων παραφαρμάκων σε ένα χρόνο) τόσο μεγαλύτερο άγχος προκαλεί στον επιχειρηματία για να βρει τους πόρους και να εφαρμόσει τις ενέργειες για να τον πετύχει.

Ο επιχειρηματίας καλείται να γνωρίζει τι θα χρειαστεί για την επίτευξή του. Ένας καλός συσχετισμός στόχων / πόρων θα μειώσετε το στρες, διότι αυτά τα δύο μαζί σε αρμονία δημιουργούν μια αίσθηση ελέγχου της κατάστασης.

Το άγχος είναι μια ισχυρή συναισθηματική σκέψη, που γεννιέται από τη συνάντηση μίας κατάστασης (πχ οικονομική πίεση, μείωση τζίρου), με τον στόχο (πχ διατήρηση των κερδών), της οποίας η ένταση εξαρτάται από τους πόρους που ο φαρμακοποιός θεωρεί ότι χρειάζεται για να επιτύχει.

Πράγματι, ο επιχειρηματίας λοιπόν είναι σε θέση να ανταπεξέλθει σε μία αγχωτική κατάσταση με δύο τρόπους:

Α) Αναθεώρηση του στόχου ή

Β) Με επαναπροσδιορισμό των απαραίτητων πόρων.

Για παράδειγμα, κατά τις ώρες αιχμής όπου πιθανότατα μπορεί να προκληθεί άγχος και πίεση, ο φαρμακοποιός μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο να μειώσει την απασχόληση ενός μέλους της ομάδας του σε ένα τομέα (π.χ. καλλυντικά) και να το καλέσει στον πάγκο ώστε να εξυπηρετούνται πιο αποτελεσματικά και γρήγορα οι πελάτες (αύξηση των πόρων).

Μειώστε τις Εντάσεις Άγχους

• Για να χαλαρώστε μεταξύ δύο δύσκολων πελατών, εισπνεύστε βαθειά από το στομάχι και εκπνεύστε αργά.

• Χαλαρώστε στο πίσω μέρος του φαρμακείου ή στο γραφείο σας για 5 λεπτά, κάνοντας λίγο μασάζ στον αυχένα.

• Αφεθείτε λίγο! Όλα δεν μπορεί να γίνουν στην εντέλεια!

• Βάλτε μια ευχάριστη μουσική.

• Κάντε κάτι που σας ευχαριστεί.

• Κάντε κάποιο σπορ.

• Δείτε μια ευχάριστη ταινία.

Πηγές του Άγχους

Για την αντιμετώπιση όμως κάθε κατάστασης είναι σημαντικό να μπορέσετε να καταλάβετε πότε και γιατί βρίσκεστε υπό πίεση και άγχος.

Για παράδειγμα, ο φαρμακοποιός ειδοποιείται ότι η παραγγελία που έχει κάνει από την αποθήκη θα καθυστερήσει και συνεπώς δε θα μπορέσει να εξυπηρετήσει έναν πελάτη στην ώρα του.

Μία τέτοια κατάσταση μπορεί να οδηγήσει σε άγχος, μπορεί όμως και όχι αν ειδοποιήσει έγκαιρα για την καθυστέρηση τον πελάτη του και του εξηγήσει την κατάσταση ότι κάποια πράγματα δεν ελέγχονται 100% από αυτόν.

Και πάλι η ύπαρξη άγχους ή όχι εξαρτάται από τον φαρμακοποιό, την εμπειρία που έχει, την περίοδο που θα συμβεί κλπ.

Στο φαρμακείο οι διάφορες πηγές άγχους (ουρές πελατών για εξυπηρέτηση, ελλείψεις, μειωμένη ρευστότητα, δύσκολοι πελάτες, διενέξεις με τους υπαλλήλους, κακή διαχείριση του back office κτλ) απαντώνται κυρίως σε δύο τομείς: την οργάνωση εργασίας και τη σχέση μας με τους άλλους.

Παράδειγμα: Η διάταξη του φαρμακείου και η οργάνωση των προϊόντων στον χώρο επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τα συναισθήματα του άγχους όταν υπάρχουν δυσκολίες τοποθέτησης και προβολής προϊόντων, μεγάλα στοκ που δεν ανακυκλώνονται κ.ά.

Η οργάνωση του χώρου μας επιβάλει μελετημένες κινήσεις και στρατηγικές. Ο τρόπος με τον οποίο θέτουμε τις προτεραιότητές μας μπορεί επίσης να αποτελέσει πηγή άγχους.

Η εξυπηρέτηση του πελάτη είναι συχνά η Νο 1 προτεραιότητα, αλλά είναι καλύτερα να περιμένετε μερικές φορές ένα ή δύο λεπτά για να ολοκληρώσετε μια εργασία σε εξέλιξη (για παράδειγμα, να διορθώσετε ένα σφάλμα που συνέβη στον υπολογιστή λίγο πριν μπει ο πελάτης στο φαρμακείο σας ή να στείλετε μια επείγουσα παραγγελία.

Η δίλεπτη αυτή αναμονή του πελάτη είναι λιγότερο επιζήμια για τη σχέση σας με τον πελάτη, ο οποίος μπορεί να αισθανθεί ότι βιώνετε έντονη πίεση και στρες (από το πως στέκεστε μέχρι και τον τόνο της φωνή σας).

Το ψεύτικο χαμόγελο είναι ορατό στον πελάτη και πολλές φορές είναι χειρότερο από ένα πρόσωπο που δε χαμογελάει.

Πολλές φορές μπορούμε να αποφύγουμε το στρες, αν είμαστε αφοσιωμένοι πλήρως σε αυτό που κάνουμε.

Τέλος, οι σχέσεις με το προσωπικό σας είναι μια σημαντική πηγή άγχους.

Υπερφόρτωση εργασίας ή αδράνεια, σύγκρουση ρόλων, κακή ή νέα οργάνωση, ανέφικτοι μη λογικοί στόχοι που έχετε θέσει στους υπαλλήλους σας ή οποιαδήποτε απογοήτευση, μπορεί να αποσταθεροποιήσουν την ομάδα σας, δημιουργώντας μία κατάσταση άγχους που συνεπώς μπορεί να οδηγήσει σε δυσλειτουργία της ομάδας και τέλος σε μη ικανοποιητική εξυπηρέτηση του πελάτη.

Ως εκ τούτου, είναι ο φαρμακοποιός αυτός που καλείται να αντιμετωπίσει και να επιλύσει οποιαδήποτε κατάσταση, μειώνοντας το επίπεδο του στρες, σε συλλογικό και ατομικό επίπεδο.

Είναι αυτονόητο λοιπόν ότι πριν προσπαθήσετε να διαχειριστείτε το άγχος της ομάδας σας, διαχειριστείτε πρώτα το δικό σας.

Διαχείριση του Στρες

Για να παρέμβετε αποτελεσματικά στο ίδιο σας το πρόβλημα, θα πρέπει να διακρίνουμε δύο κατηγορίες στρες:

• Από τη μία πλευρά, το στρες που διαρκεί μερικά δευτερόλεπτα και για το οποίο δεν μπορούμε να ενεργήσουμε.

• Από την άλλη πλευρά, οι παράγοντες και η κατάσταση του στρες που πρέπει να μάθουμε να διαχειριζόμαστε ,γιατί έχει διάρκεια και επιρροή στη δουλειά μας.

Οι καθημερινές τακτικές διαχείρισης του στρες στον εργασιακό βίο συνοψίζονται σε πέντε βασικούς τομείς:

1. Κατανόηση της πηγής του άγχους (τι το προκαλεί, τι άλλαξε).

2. Εντοπισμός των επιπτώσεων του άγχους μας (επιπτώσεις σε οποιοδήποτε τομέα της ζωής μας).

3. Πρακτικές διαχείρισης του στρες (στόχοι, πόροι).

4. Δημιουργία συστήματος πρόληψης (γνωρίζοντας τις πιθανές πηγές άγχους, μπορείτε να αποτρέψετε αγχωτικές καταστάσεις).

5. Να μάθουμε και να βάλουμε σε λειτουργία ένα σύστημα πρόληψης του στρες για να αισθανόμαστε καλά με τον εαυτό μας και να διατηρήσουμε την υγεία μας.

Λάβετε υπόψη σας τα τρία επίπεδα ανάγκων που έχει ο άνθρωπος:

Α) Τις φυσικές ανάγκες (ύπνος, τροφή),

Β) Τις συναισθηματικές και ψυχολογικές ανάγκες (ανάγκη για αγάπη, εκτίμηση) και

Γ) Την «πνευματική» ανάγκη (προσωπική βελτίωση, νόημα στη ζωή).

Γνωρίζοντας αυτά και λαμβάνοντας υπόψη όλες τις ανάγκες σας, θα μπορέσετε να εντοπίσετε τον κατάλληλο τρόπο να αντιμετωπίσετε το στρες.

Τρεις σημαντικές συμβουλές για τους επιχειρηματίες

1. Αναπτύξτε τα προσωπικά δυνατά σας σημεία,

2. Συνεργαστείτε με άλλους και

3. Διαχειριστείτε κάθε αλλαγή χωρίς να κάθεστε με σταυρωμένα χέρια.

Βρείτε τα δυνατά σας σημεία και εκμεταλευτείτε τα!

Εντοπίστε τα τρωτά σας σημεία και προσπαθήστε να τα αποκλείσετε όσο γίνεται εκτός εργασίας!

Ένας επιχειρηματίας θα είναι λιγότερο αγχωμένος:

• Αν ξέρει πώς να ελέγξει κάθε τι που γίνεται στην επιχείρησή του και αν ξέρει μέχρι πού φθάνουν οι δυνατότητές του.

• Αν γνωρίζει πότε να λέει όχι, πότε να επιπλήττει τον υπάλληλο,

• Αν προσπαθεί να βοηθήσει έναν υπάλληλο να κάνει σωστά μια εργασία,

• Αν καταφέρνει να έχει το προσωπικό του ευχαριστημένο και κινητοποιημένο.

Μία απογραφή για το τι πάει καλά και τι μπορεί να βελτιωθεί, είναι μία καλή πρακτική για να λύσετε τυχόν υπάρχοντα προβλήματα και ίσως να αποφύγετε και κάποια μελλοντικά.

Ας σημειώσουμε και τη σημασία της καλής επικοινωνίας στη διαχείριση του στρες.

Ο φαρμακοποιός πρέπει να επικοινωνεί με τους πελάτες του(συζήτηση στο πρόβλημα υγείας τους), με τους συνεργάτες του(συναντήσεις εργασίας), με τους προμηθευτές του και να ανταλλάσει σημάδια αναγνώρισης και αμοιβαίου οφέλους.

Αυτές οι συναισθηματικές καταστάσεις αντισταθμίζουν τις καταστάσεις στρες.

Συνοψίζουμε λοιπόν στο ότι πρέπει να γνωρίζετε τις πιθανές πηγές του άχγους και όπου κι όταν μπορείτε, γνωρίζοντας τους κινδύνους πρόκλησης αγχωτικής κατάστασης, να προλαμβάνετε οτιδήποτε μπορεί να προκαλέσει απογοήτευση, συγκρούσεις, προβλήματα στην οργάνωση της δουλείας σας.

Το επάγγελμά μας είναι άκρως επικοινωνιακό. Η επαφή μας με τον πελάτη είναι άμεση, καθημερινή και πρέπει να είναι ειλικρινής!

Εάν αντιμετωπίζετε αγχωτικές καταστάσεις και αφήσετε το άγχος να σας κυριεύσει, ο πελάτης σας θα το αισθανθεί και αυτό θα βγει στη δουλεία σας.

Το άγχος λοιπόν δεν αποχωρεί, συσσωρεύεται όσο το αφήνετε να κυριεύει το μυαλό και τις κινήσεις σας.

Ο καλός manager ενός φαρμακείου είναι και καλός manager του εαυτού του. Διαχειριστείτε τον λοιπόν!

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.