Το Εργασιακό Stress στο Φαρμακείο: 3 Αποτελεσματικά Βήματα για να το Αντιμετωπίσετε

Είναι πραγματικότητα ότι το έντονο stress επηρεάζει άμεσα τόσο τις σχέσεις του φαρμακοποιού με τους συνεργάτες του όσο και τις σχέσεις του με τους πελάτες και τελικά είναι η “πραγματική” αιτία καθημερινών προβλημάτων.

Ίσως αναρωτιέστε πώς είναι δυνατό να πραγματεύεται κάποιος το εργασιακό stress χωρίς να έχει σχετικές ακαδημαϊκές γνώσεις.

Από ιατρικής πλευράς σίγουρα υπάρχουν πιο ειδικοί, ενώ από πλευράς ψυχολόγων το συγκεκριμένο θέμα είναι ένα από τα αγαπημένα τους.

Μεγάλη μερίδα φαρμακοποιών διακατέχονται από έντονο εργασιακό stress, αλλά είτε το υποτιμούν, είτε το δέχονται ως δεδομένο, χωρίς να κάνουν κάτι για να το αντιμετωπίσουν.

Οι Πηγές Άγχους για το Φαρμακοποιό

Ας δούμε λοιπόν ποιες είναι οι κυριότερες αιτίες που δημιουργούν εργασιακό stress στο φαρμακοποιό:

1. Πρώτη και κυριότερη αιτία είναι ο υπερβολικός όγκος δουλειάς. Δουλεύει το λιγότερο 9 ώρες την ημέρα στον πάγκο, ενώ κάποιες φορές αναγκάζεται να δουλεύει και εκτός ωραρίου, προκειμένου να ολοκληρώσει εργασίες, όπως παραγγελίες, συνταγές, τράπεζες, ή επαφές με αντιπροσώπους, φτάνοντας τις 12 και 13 ώρες ημερησίως.

2. Ακόμα μια αιτία stress είναι η προσπάθεια κάλυψης οικονομικών υποχρεώσεων και δεσμεύσεων που έχει αναλάβει (επιταγές) και που πολλές φορές εντείνεται λόγω κακού προγραμματισμού αλλά και καθυστέρηση των ταμείων για πληρωμές συνταγών.

3. Αιτία stress επίσης αποτελεί η έντονη πίεση που δέχεται καθημερινά από πελάτες που ζητούν συγκεκριμένες συμβουλές, ή έχουν συγκεκριμένα αιτήματα και καλείται όχι μόνο να επιμεληθεί, αλλά και να τα επιλύσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, έτσι ώστε να ευχαριστήσει τον πελάτη.

Στις παραπάνω αιτίες πρέπει να συμπεριλάβουμε και τις αιτίες καθημερινού stress που προέρχονται από προσωπικά και οικογενειακά θέματα, οι οποίες σίγουρα δρουν προσθετικά.

Πώς μπορεί ο φαρμακοποιός να αναγνωρίσει ότι διακατέχεται από έντονο stress;

Τα συμπτώματα ενός ατόμου που διακατέχετε με stress είναι κυρίως:

α) Σωματικά συμπτώματα, όπως πονοκέφαλος, ημικρανία , κούραση, μυϊκοί πόνοι.

β) Συμπτώματα συμπεριφοράς, όπως αϋπνία, ανάγκη για περισσότερη νικοτίνη, διαταραχές στην όρεξη, προβλήματα στο σεξ.

Stress στο Φαρμακείο

γ) Συναισθηματικά συμπτώματα, όπως ευερεθιστότητα, απαισιοδοξία, απογοήτευση, αρνητισμός, αίσθημα υπερκόπωσης.

Το έντονο stress του φαρμακοποιού έχει αντίκτυπο και στον χώρο του φαρμακείου:

  • Δυσκολία στη συγκέντρωση, συχνά λάθη.
  • Διαπληκτισμοί με το προσωπικό και πιθανόν ακόμα και με τους πελάτες!
  • Διαμόρφωση κλίματος εργασίας που δημιουργεί αβεβαιότητα, “ηλεκτρισμένη” ατμόσφαιρα και έλλειψη πρωτοβουλίας.
  • Δημιουργία περιβάλλοντος πίεσης στο προσωπικό για αύξηση στις πωλήσεις, που φυσικό είναι ότι μεταδίδεται στον πελάτη και που τελικά όχι μόνο έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, αλλά μειώνει και το ποιοτικό κομμάτι της πώλησης που αφορά στη συμβουλή.
  • Συχνές αλλαγές προσωπικού (κατηγορίες ανικανότητας).
  • Λάθος παραγγελίες και τελικά προστριβές με τους προμηθευτές.

3 Αποτελεσματικά Βήματα για να Μειώσετε το Εργασιακό Stress

Οι περισσότεροι ειδικοί αναφέρουν ότι η μείωση του εργασιακού stress γίνεται με τρείς 3 τρόπους:

1. Οργανώστε τον Χρόνο σας και να Θέσετε Προτεραιότητες στην Εργασία σας:

  • Μοιράστε αρμοδιότητες στους υπαλλήλους σας. Μη νομίζετε ότι μπορείτε να τα κάνετε όλα και πάνω από όλα μην είστε συγκεντρωτικός. Προβείτε σε καθορισμό θέσεων εργασίας, και ανάθεσης αρμοδιοτήτων καθώς και στη θέσπιση διαδικασιών. Όχι μόνο θα βελτιώσετε την απόδοση του φαρμακείου σας αλλά και θα δημιουργήσετε σχέσεις συνεργασίας με τους υπαλλήλους σας.
  • Καταγράψτε τις καθημερινές σας εκκρεμότητες. Μετά την καταγραφή ιεραρχήστε αυτές σύμφωνα με τη σημαντικότητα τους. Τελειώστε πρώτα αυτές που είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Αν κάποια από αυτές είναι ιδιαίτερα δυσάρεστη ή δύσκολη επιλέξτε να ξεκινήσετε από αυτή.
  • Προγραμματίστε με προσοχή τις οικονομικές σας υποχρεώσεις. Κρατάτε πάντα cash flow και ανάλογα με αυτό διαχειριστείτε το χρόνο των πληρωμών.
  • Κάντε τακτικά διαλείμματα μακριά από τον πάγκο ώστε να «καθαρίζει» λίγο το μυαλό σας.
  • Πάνω από όλα όμως πρέπει να συνειδητοποιήσετε ότι δεν υπάρχει μόνο η δουλεία. Στο καθημερινό σας πρόγραμμα πρώτο ρόλο πρέπει να παίζει η οικογένεια και η προσωπική ζωή.

2. Αναπτύξτε Συναισθηματική Νοημοσύνη:

  • Μάθετε να αναγνωρίζετε πότε ενεργείτε κάτω από stress και προσπαθήστε να ανακαλύψτε πράγματα ή σκέψεις που σας ηρεμούν ή σας δημιουργούν ευχάριστα συναισθήματα γρήγορα (πχ. μια οικογενειακή φωτογραφία).
    Ελέγξτε όχι μόνο αυτά που λέτε αλλά και τον τρόπο που τα λέτε. Αναπτύξτε και γνωρίστε τη γλώσσα του σώματος. Πολλές φορές δεν έχει σημασία τι λέγεται αλλά το πως λέγεται και αυτό είναι τελικά που επηρεάζει τόσο τη σχέση σας με τους πελάτες όσο και με τους υπαλλήλους.
  • Μάθετε να διατηρείτε το χιούμορ σας ακόμα και κάτω από πίεση. Το γέλιο αποτελεί καταλυτικό παράγοντα στη μείωση του stress.
  • Αναπτύξτε επικοινωνιακές τεχνικές. Αρχίστε με την πιο απλή. Γίνετε καλός ακροατής. Πάψτε για λίγο να μιλάτε ή να βιάζεστε και ακούστε με προσοχή το συνομιλητή σας, είτε θέλει να σας πει κάτι σημαντικό, είτε θέλει να σας πει κάτι που μπορεί να μην σας ενδιαφέρει. Η επικοινωνία ιδιαίτερα στο χώρο του φαρμακείου είναι σημαντικός παράγοντας ανάπτυξης σχέσεων πιστότητας φαρμακοποιού-πελάτη.

3. Προσέχετε Καλύτερα τον Ίδιο σας τον Εαυτό:

  • Να κοιμόσαστε ικανοποιητικές ώρες,
  • Να τρώτε συχνά μικρά γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας διατηρώντας και τα επίπεδα σακχάρου σε ικανοποιητικά επίπεδα (χαμηλό σάκχαρο σας κάνει νευρικούς και ευρευαίσθητους).
  • Ξεκινήσετε γυμναστική! Με τη γυμναστική χαλαρώνετε, ενώ ταυτόχρονα αποβάλλονται τοξίνες που η σταδιακή τους συσσώρευση μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα υγείας.
  • Ελαττώστε το τσιγάρο.

Στον χώρο του φαρμακείου όμως, ο φαρμακοποιός είναι ταυτόχρονα και manager. Έτσι, εξίσου σημαντική με τη διαχείριση του δικού του stress είναι και η διαμόρφωση ενός αποφορτισμένου εργασιακού κλίματος, που θα ελέγχει το stress της ομάδας σε χαμηλά επίπεδα.

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί:

I. Με Ανάπτυξη Εσωτερικής Επικοινωνίας:

  • Τακτικές συναντήσεις προκειμένου να τους ενημερώνετε για την πορεία και τους επόμενους στόχους της επιχείρησης.
  • Σαφής ανάθεση αρμοδιοτήτων και να παρακολούθηση μαζί με τον εργαζόμενο την διεκπεραίωση αυτών.
  • Να επικοινωνείτε αποτελεσματικά διατηρώντας κλίμα φιλικό, αντί να προβαίνετε σε αυταρχικούς μονολόγους.
  • Να δίνετε την ευκαιρία στους εργαζόμενους να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και να μοιραστούν μαζί σας τις ιδέες και τις προτάσεις τους.

II. Συμβουλευτική Καθοδήγηση των Υπαλλήλων:

  • Να κάνετε μαζί τους προγραμματισμό εργασιών ώστε να τους μειώνεται το άγχος.
  • Να τους αναθέτετε εργασίες κατάλληλες για τις ικανότητες και το διαθέσιμο χρόνο του κάθε υπαλλήλου, ώστε να αποφεύγετε «υπερφόρτωση» ορισμένων από αυτών.
  • Να δείχνετε ότι και η παραμικρή εργασία στο φαρμακείο αναγνωρίζεται κάνοντάς τους να νιώθουν σημαντικοί.
  • Να τους δίνετε ευκαιρίες εκπαίδευσης και ανάπτυξης προσωπικών ικανοτήτων.

III. Ανάπτυξη Συστήματος Αμοιβών και Bonus, το Οποίο:

  • Θα ανταμείβει τόσο το αποτέλεσμα όσο και την προσπάθεια.
  • Θα ανταμείβει τη θέληση τους για εκπαίδευση αλλά και την ανάπτυξη πρωτοβουλιών.
  • Θα στηρίζει εκείνους που φροντίζουν να οργανώνουν κατάλληλα τη δουλεία τους, ώστε και να υπάρχει αποτελεσματικότητα αλλά και να μειώνετε η καθημερινή πίεση

Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι τα παραπάνω αποτελούν υλικό συμβουλής και στήριξης και σε καμία περίπτωση δεν είναι επαγγελματική ή ιατρική συμβουλή.

Θάνος Χατζηγαλάνης: Eχει σπουδάσει στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ είναι κάτοχος Diploma in Management Studies καθώς και MBA με κατεύθυνση το Marketing από το Kingston University. Δραστηριοποιείται στο χώρου του φαρμακείου 11 χρόνια δουλεύοντας σε πολυεθνικές Εταιρείες, ενώ τα τελευταία 7 χρόνια βρίσκεται στην ADVANCE PHARMACIES SA ως Εμπορικός Διευθυντής και Υπεύθυνος του τμήματος Συμβούλων.

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.