7 Βήματα για ένα Στρατηγικό Πλάνο Ανάπτυξης

Δεν χρειάζεται να έχει κάποιος Φαρμακοποιός ειδικές σπουδές στο management και στο marketing για να οργανώσει τα επιχειρηματικά του σχέδια και να τα υλοποιήσει.

Εκείνο που είναι σημαντικό είναι να τα βάλει πάνω σε μία κόλλα χαρτί, με λεπτομέρειες και χρονοδιαγράμματα για να μπορέσει να τα πραγματοποιήσει.

Παρακάτω θα περιγράψουμε όλα τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε για ένα επιτυχημένο στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης.

1ο Βήμα: Τι Συμβαίνει Τώρα;

Δύο είναι οι κύριες κινητήριες δυνάμεις του στρατηγικού σχεδιασμού για μια επιχείρηση:

• τα πράγματα που συμβαίνουν τώρα

• τα πράγματα που πιστεύουμε ότι θα συμβούν στο μέλλον

Αυτά μπορεί να είναι θετικά δεδομένα, αλλά μπορεί να είναι και αρνητικά.

Έτσι, το πρώτο στάδιο αφορά τα προβλήματα, τις προκλήσεις και τους μελλοντικούς κινδύνους που αντιμετωπίζει η επιχείρησή σας.

Σε ένα δεύτερο βήμα, θα πρέπει να τα περιορίσετε σε αυτά που πιστεύετε ότι μπορεί να έχουν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στην επιχείρησή σας

2ο Βήμα: Ποιο Είναι το Όραμα σας;

Το όραμα είναι αυτό που οδηγεί την υπόλοιπη διαδικασία της στρατηγικής.

Όσο πιο σαφές και πειστικό είναι το όραμα σας, τόσο πιο ισχυρή και ευφάνταστη θα είναι η στρατηγική σας.

Το όραμά σας θα πρέπει να περιλαμβάνει απτούς στόχους, όπως στόχοι των εσόδων, στόχοι του μεριδίου αγοράς, κλπ, καθώς και άυλα στοιχεία, όπως οι αξίες, ο σκοπός, η κουλτούρα του Φαρμακείου σας.

Επιπλέον, μπορεί να περιλαμβάνει επένδυση σε νέες δραστηριότητες ή νέες κατηγορίες (φυτοθεραπεία, κτηνιατρικά, ορθοπεδικά, κ.α.), αναδιοργάνωση των αρμοδιοτήτων των υπαλλήλων σας, εκπαιδευτικά πλάνα, πλάνα προβολών, ανακαίνιση… κ.λπ.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να υπάρχει ένας συγκεκριμένος στόχος, ποιοτικός (απαραίτητες ενέργειες και οφέλη) και ποσοτικός (κόστος επένδυσης και απόδοση).

Το όραμα σας είναι αυτό που θα καθορίσει το πλάνο ανάπτυξης της επιχείρησης σας και θα πρέπει να περιγράφει όλες τις κινήσεις και τα απαιτούμενα, με στόχο το αποτέλεσμα που επιθυμείτε.

Για παράδειγμα: με ποιες ενέργειες μπορείτε αν θέλετε να αλλάξετε την πολιτική αγορών σας και κατ' επέκταση των τιμών, ή πώς να μειώσετε τα κόστη προσωπικού ή να αλλάξετε προμηθευτές σε ορισμένες κατηγορίες.

Σε αυτό το δεύτερο βήμα θα πρέπει, σε ένα χρονοδιάγραμμα, να καταγράψετε τις συγκεκριμένες ενέργειες που πρέπει να γίνουν όπως: προσφορές, ενέργειες επικοινωνίας με τους πελάτες, νέες υπηρεσίες κ.λπ.

Αυτή η φάση σας επιτρέπει να προσδιορίσετε και τον ρόλο του κάθε υπαλλήλου σας απέναντι σε κάθε στόχο.

Αναμφισβήτητα οι συνεργάτες σας μπορούν κάλλιστα να σας πουν και άλλες ιδέες και να προτείνουν και άλλες ενέργειες για την υλοποίηση του στρατηγικού σας πλάνου.

Μην υποτιμάτε την ικανότητα τους να συμμετέχουν στην ανάπτυξη της επιχείρησής σας.

3ο Βήμα: Ποια Είναι τα Εμπόδια;

Η ύπαρξη οράματος σημαίνει εμφάνιση εμποδίων, εμπόδια που θα εμφανιστούν αμέσως μόλις καθορίσετε το όραμα σας.

Η ρεαλιστική αναγνώριση και αποδοχή των εμποδίων δεν σας καθιστά απαισιόδοξους.

Αντιθέτως, ο σκοπός της αναγνώρισης των εμποδίων δεν είναι για να βρούμε δικαιολογίες και λόγους για να μην υλοποιήσουμε το όραμα μας, αλλά για να εξετάσουμε τη στρατηγική μας, προκειμένου να βρούμε τρόπους να ξεπεράσουμε τα εμπόδια αυτά.

Η αδυναμία να αναγνωρίσετε τα επικείμενα εμπόδια προκειμένου να προσαρμόσετε τη στρατηγική σας, μπορεί να κρύβει δυσάρεστες εκπλήξεις για την επιχείρηση.

Κοιτώντας τα εμπόδια που έχετε να αντιμετωπίσετε μπορεί να σας δώσει και την απαραίτητη φαντασία, προκειμένου να σχεδιάσετε καινοτόμες στρατηγικές για να τα ξεπεράσετε και να επιτύχετε τους στόχους σας.

4ο Βήμα: Ποιοι Είναι οι Πόροι σας;

Αφού εξετάσετε τα επικείμενα εμπόδια/κινδύνους, και καθορίσετε ποιο είναι το όραμα σας για το μέλλον και το τι θέλετε να επιτύχετε, είσαστε έτοιμοι να κοιτάξετε το εσωτερικό της επιχείρησης.

Θα ψάξετε για δύο σημαντικά στοιχεία:

• Τι πόρους διαθέτετε για να πετύχετε το όραμά σας;

• Τι πόρους χρειάζεστε;

Οι πόροι αναφέρονται στο διαθέσιμο κεφάλαιο, το ανθρώπινο δυναμικό και την τεχνολογία και τεχνογνωσία.

Γιατί δεν εξετάζουμε τους πόρους πριν από το όραμα;

Είναι μια πολύ λογική ερώτηση.

Δεν θα είναι το όραμα πιο ρεαλιστικό, αν πρώτα εξετάσουμε τους πόρους;

Η αλήθεια είναι, σε αρκετές περιπτώσεις, ότι ένας πόρος συχνά δεν είναι πόρος, μέχρι να βρεθεί ένα όραμα που να του δίνει νόημα και χρήση.

Για παράδειγμα, μια πέτρα στο κάμπινγκ δεν είναι πόρος μέχρι να ανακαλύψουμε ότι ξεχάσαμε το σφυρί για να στήσουμε την σκηνή.

Κατά τον ίδιο τρόπο, έχουμε «διάφορες πέτρες» που βρίσκονται γύρω από την επιχείρησή μας που ποτέ δεν είχαμε σκεφτεί να χρησιμοποιήσουμε μέχρι να βρεθεί ένα συναρπαστικό όραμα που θα τους δώσει νόημα ως πόρο.

5ο Βήμα: Ποια Είναι η Στρατηγική σας;

Η Στρατηγική υπάρχει για να εξυπηρετήσει ένα όραμα.

Με το όραμα απαντάμε στην ερώτηση «που θέλουμε να πάμε;»,

Με τους πόρους την ερώτηση «που είμαστε τώρα;»

Η στρατηγική απαντά στο ερώτημα «πώς μπορούμε να φτάσουμε εκεί;»

Κατά τη διάρκεια αυτού του σταδίου, και με βάση τους πόρους μας, δημιουργούμε μια διαδρομή γύρω από, κάτω από, ή πάνω από τα εμπόδια που έχουμε αναγνωρίσει, προκειμένου να τα ξεπεράσουμε και να φτάσουμε τον στόχο μας.

6ο Βήμα: Ποιες είναι οι Τακτικές Σας;

Τώρα που έχετε διαμορφώσει τον στρατηγικό προσανατολισμό μας, ήρθε η ώρα να δώσετε συγκεκριμένες λεπτομέρειες, χρονοδιαγράμματα και υπευθυνότητες.

Η τακτική είναι η ώρα της δράσης!

Είναι ίσως το πιο δύσκολο βήμα στην κατάρτιση του στρατηγικού πλάνου.

Η τακτική δίνει απαντήσεις στα ερωτήματα:

• Τι χρειάζεται να γίνει;

• Ποιος θα το κάνει;

• Πότε θα γίνει;

Οι ενέργειες που χρειάζεται να γίνουν είναι συγκεκριμένες, όπως: προσφορές, ενέργειες επικοινωνίας με τους πελάτες, νέες υπηρεσίες κλπ.

7ο Βήμα: Τι θα Παρακολουθήσετε και τι θα Μετρήσετε;

Ένα στρατηγικό πλάνο είναι ελλιπές αν δεν καταγράφει παράλληλα και το κόστος σε χρήμα ή χρόνο για την κάθε ενέργεια.

Παράλληλα, είναι απαραίτητο να αξιολογήσετε την τελική έκβαση όλων των ενεργειών, είτε είναι θετική, είτε είναι αρνητική, και να καταγράψετε όλους τους λόγους που οδήγησαν σο συγκεκριμένο αποτέλεσμα.

Εδώ είναι απαραίτητο να μελετάτε τους αριθμούς με έναν μηνιαίο ρυθμό, στηριζόμενος σε δείκτες αριθμών, όπως επενδύσεις που κάνατε και γενικά έξοδα, μεταβολές ανά κατηγορία του ποσοστού κέρδους, του λανθάνοντος στοκ, της ανάπτυξης τζίρου και περιθωρίου κέρδους, καθώς και μεταβολές στο πελατολόγιο (αριθμός συνταγών, αριθμός επισκέψεων πελατών, συχνότητα επισκέψεων).

Αυτά όλα τα στοιχεία καταγεγραμμένα σε ένα πίνακα (excel) με τη βοήθεια ενός λογισμικού διαχείρισης, θα σας βοηθήσουν να εκτιμήσετε τις ποσοτικές επιδόσεις σας.

Αλλά και άλλες επιδόσεις πιο ποιοτικές μπορεί να καταγραφούν που δεν αναφέρονται σε αριθμούς, όπως η προσέλευση νέων πελατών για μία νέα κατηγορία που αναπτύξατε, η φήμη και η εικόνα σας στην περιοχή ανάμεσα στους πελάτες αλλά και τους συναδέλφους…

Να θυμάστε:

Ένα πλάνο δράσης δεν είναι ποτέ απόλυτο και μπορεί να εξελιχθεί λόγω διαφόρων γεγονότων που συμβαίνουν στο περιβάλλον της επιχείρησης.

Για παράδειγμα, το άνοιγμα ή το κλείσιμο Ιατρείων στην περιοχή, αλλαγές στη νομοθεσία, εργασίες στο δρόμο μπροστά στο φαρμακείο, αλλαγές στο πολιτικό και οικονομικό σκηνικό που τελευταία είναι πολύ συχνές… κ.λπ.

Ορισμένες φορές βέβαια, ο Φαρμακοποιός δεν εκτιμά σωστά την ικανότητά του για ενέργειες που θα αλλάξουν λειτουργικά την επιχείρησή του και μπορεί να συμβούν αστοχίες.

Αυτό δεν είναι και η καταστροφή!

Το σημαντικό είναι να διατηρείτε την αισιοδοξία σας και να τολμάτε να βάζετε νέους στόχους που θα ξαναβάλουν την επιχείρησή σας σε ένα βιώσιμο μονοπάτι.

Γεώργιος Παπαδοπούλης, ΜΒΑ, c.Ph.D. Καθηγητής – Σύμβουλος Επιχειρήσεων

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.