Οι Τάσεις της Αγοράς: Μια Ευκαιρία για το Φαρμακείο

Η αγορά των παραφαρμάκων συνεχίζει να μεταλλάσσεται στην Ευρώπη με την επήρεια της πώλησης προϊόντων στο διαδίκτυο και την επέκταση της διανομής σε κανάλια εκτός φαρμακείου.

Η κατηγορία Παραφαρμάκων και προϊόντων ΜΗΣΥΦΑ, διαγνωστικών, και medical devices, αποτελούν στρατηγικές και αναπτυσσόμενες κατηγορίες στον τομέα της υγείας.

Στην Ευρώπη αυτές οι κατηγορίες καταλαμβάνουν μερίδια περίπου 80% στα φαρμακεία και 20% στα παραφαρμακεία και στα καταστήματα ευρείας.

Συνεπώς τα φαρμακεία επικρατούν στις κατηγορίες αυτές.

Φυσικά αυτές οι κατηγορίες αποτελούν μόνο το 25% του μέσου τζίρου ενός φαρμακείου, με τα συνταγογραγραφούμενα φάρμακα να έχουν τα μεγαλύτερα μερίδια.

Οι τάσεις της αγοράς:  Μια ευκαιρία για το φαρμακείο

Αντιμετωπίζοντας όμως μια συνεχή μείωση τζίρου στα συνταγογραφούμενα φάρμακα λόγω περικοπών των προϋπολογισμών υγείας, οι φαρμακοποιοί έχουν ανάγκη από νέες ευκαιρίες ανάπτυξης τζίρου και κέρδους, λιγότερο εκτεθειμένες στους κρατικούς προϋπολογισμούς.

Αναμφισβήτητα οι φαρμακοποιοί επιθυμούν να κατακτήσουν μεγαλύτερα μερίδια στις παραπάνω κατηγορίες εκτός συνταγογραφούμενων φαρμάκων.

Σε πολλές χώρες της Ευρώπης τα φαρμακεία, είτε σαν δίκτυα, είτε σαν ανεξάρτητα, αναπτύσσουν μάρκες ατομικής ετικέτας με τιμές και περιθώρια κέρδους πολύ πιο ενδιαφέροντα από τις μεγάλες και πολύ γνωστές μάρκες που είναι παντού και κυρίως στα e-shops με πολύ μεγάλες εκπτώσεις.

Παράλληλα αρκετά φαρμακεία μπορούν και ενισχύουν την παρουσία τους στο internet διότι μπορούν και πουλάνε όχι μόνο παραφάρμακα αλλά και άλλα προϊόντα health care που δεν υπάρχουν στα καταστήματα ευρείας.

Φυσικά τίποτε δεν έχει κερδηθεί ακόμη διότι οι μεγάλες αλυσίδες των super markets ασκούν δυναμικές πιέσεις για επέκταση των αγορών αυτών και στο κανάλι τους.

Αλλά δεν είναι μόνο αυτές ο ανταγωνισμός. Μεγάλοι παίκτες του ηλεκτρονικού εμπορίου (π.χ. Amazon) αλλά και e-shops της Βόρειας Ευρώπης (π.χ Newpharma, VitaZita/Farmaline, PharmaSimple) που πουλάνε και φάρμακα ακόμη και με εκπτώσεις, καραδοκούν!!!

Αυτή η μεγάλη και ραγδαία ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου σε αυτές τις κατηγορίες, "ροκανίζει" μερίδια του φυσικού φαρμακείου.

Και εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι μόνο τα μεγάλα φαρμακεία που μπορούν να προτείνουν μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων και ανταγωνιστικές τιμές, είναι κερδοφόρα στο internet.

Εξ' άλλου το έχουμε δει το έργο και στην Ελλάδα!

Τι κάνουμε λοιπόν;

Υπάρχει βιωσιμότητα για τα άλλα φαρμακεία;

Όλοι οι ειδικοί πλέον συνιστούν ότι για να επιβιώσει το πιο μικρό φαρμακείο πρέπει να αναπτύξει υπηρεσίες και να επικεντρωθεί σε μάρκες που δεν είναι ανταγωνιστικές με τα μεγάλα φαρμακεία και τα e-shops.

Οι τάσεις της αγοράς:  Μια ευκαιρία για το φαρμακείο

Απέναντι σε αυτή την τάση ο φαρμακοποιός μπορεί να βγει κερδισμένος στηριζόμενος σε 3 στρατηγικές ενέργειες διαφοροποίησης:

1. Να επιλέξει παράλληλα με τις γνωστές μάρκες και άλλες όχι πολύ γνωστές για να σηματοδοτήσουν "τη δική του πρόταση".

2. Να αναπτύξει δικά του προϊόντα στο εργαστήριο και να τα προβάλει στην πελατεία του και φυσικά,

3. Να αναδεικνύει συνεχώς στην επικοινωνία του τον επιστημονικό του ρόλο του και τη "δύναμη της άσπρης μπλούζας".

Και μάλιστα η 3η ενέργεια αποτελεί και το μεγάλο του ατού: η επιστημονική συμβουλή, που εξασφαλίζει την εμπιστοσύνη του πελάτη στον επαγγελματία υγείας.

Μια πρόσφατη μελέτη που έγινε τον Οκτ'16 από την Kantar Worldpanel για λογαριασμό της Ομοσπονδίας των Επιχειρήσεων Καλλυντικών (FEBEA) στη Γαλλία, συμπεραίνει ότι η συμπεριφορά των καταναλωτών για αγορά προϊόντων υγείας και ομορφιάς εξελίσσεται σε όφελος των φαρμακείων...

Να η ευκαιρία λοιπόν!

Πόπη Χαραμή, Φαρμακοποιός 
Αρχισυντάκτρια του Περιοδικού
 
PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.