Είναι Καιρός να «Ανοίξουμε»... τη Σκέψη Μας!

Με μια πλούσια επαγγελματική εμπειρία τόσο στον χώρο του φαρμακείου σαν επιστήμονας και επιχειρηματίας φαρμακοποιός, όσο και στη προεδρία του Διοικητικού Συμβουλίου του δικτύου φαρμακείων Advance, o Θανάσης Ασίκης μας εκθέτει απόψεις και οράματα που πρεσβεύουν αυτή τη διττή του υπευθυνότητα.

Ιδιαίτερα οι συμβουλές του προς τους φαρμακοποιούς συναδελφικές και συνάμα συγκινητικές, αξίζουν πραγματικά ιδιαίτερα.

Pharmacy Management: Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει σήμερα το επάγγελμα του φαρμακοποιού στην Ελλάδα;

Θανάσης Ασίκης: Η βασικότερη δυσκολία που αντιμετωπίζουμε είναι το ίδιο το περιβάλλον.

Αλλάζει με τέτοια δυναμική και σε κάποια σημεία είναι τόσο ασαφές, που χρειαζόμαστε εξαιρετικά αντανακλαστικά για να μπορούμε όχι μόνο να παρακολουθούμε τις εξελίξεις, αλλά και να ανταπεξέλθουμε στις νέες καταστάσεις, όποιες κι αν είναι αυτές.

Επίσης δύσκολο είναι να καταφέρει ο φαρμακοποιός να διατηρήσει την τόσο σημαντική επιστημονική του ταυτότητα, επιτελώντας καθημερινά εργασίες που δεν άπτονται της φαρμακευτικής και που αποτελούν τον κύριο όγκο της δουλειάς του (εμπορικές συναλλαγές, έλεγχος των οικονομικών, διαχείριση του προσωπικού, μελέτη του χώρου, κ.α.).

P. M. KAI E.: Σε ποιους τομείς ο φαρμακοποιός χρειάζεται να εξελιχθεί και γιατί;

Θ. Α.: Με δύο λέξεις: «σε όλους». Ας μην γίνομαι όμως λακωνικός, μια και δεν εξυπηρετεί το σκοπό της συνέντευξης.

Πιστεύω ότι οι βασικότεροι τομείς που χρήζουν άμεσα εξέλιξης είναι ο χώρος του φαρμακείου, η μηχανοργάνωση και η εξυπηρέτηση του πελάτη.

Ο Χώρος

Το φαρμακείο πρέπει να διαμορφωθεί σε χώρο υγείας, όπου ο πελάτης νιώθει όμορφα, άνετα και ευχάριστα.

Είναι θετικό το γεγονός ότι σε πολλά φαρμακεία έχει βελτιωθεί η εμφάνιση λόγω των ανακαινίσεων.

Από την άλλη όμως, απέχουμε ακόμη από τη μεθόδευση ενθάρρυνσης του καταναλωτή για αυθόρμητη αγορά.

Η μελέτη και η καθοδήγηση από εξειδικευμένους συμβούλους είναι πραγματικά σημαντική και άποψή μου είναι ότι λειτουργεί προς όφελός μας, όταν τις εκτιμούμε και τις λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη.

Η Μηχανοργάνωση

Δεν είναι δυνατό να υπάρχουν ψιλικατζίδικα και περίπτερα με barcode scanner για τη καταγραφή αγοράς προϊόντων ή ακόμη και βιβλιοχαρτοπωλεία (που η διατήρηση αποθήκης είναι από τις δυσκολότερες περιπτώσεις) και στο φαρμακείο ο πελάτης να περιμένει τον φαρμακοποιό να βρει την τιμή!

Το κυριότερο βέβαια εδώ είναι οι δυνατότητες και τα οφέλη που προκύπτουν, από την παρακολούθηση του stock, μέχρι την αξιοποίηση των στατιστικών στοιχείων, για πλήρη επιχειρηματικό έλεγχο και συνεπώς σωστή διαχείριση του φαρμακείου.

Η Εξυπηρέτηση Πελάτη

Τα ερεθίσματα και οι πηγές πληροφοριών που έχει σήμερα το κοινό στη διάθεσή του είναι αναρίθμητα.

Κατά συνέπεια, ο πελάτης μας θέλει και είναι πιο ενημερωμένος και πιο απαιτητικός.

Ας υψώσουμε λοιπόν τον πήχη της εξυπηρέτησής μας, εάν επιθυμούμε να διατηρήσουμε τον τίτλο «σύμβουλος υγείας» που πολύ κακώς, θεωρούμε κεκτημένο.

Τίποτα δεν είναι στις μέρες μας δεδομένο. Όλοι μπορούν και μιλάνε για την υγεία και αποδίδουν ανάλογο προφίλ στα προϊόντα και στις υπηρεσίες τους, αλλά η πιστότητα του πελάτη στο κανάλι του φαρμακείου, δεν μπορεί παρά να εξακολουθήσει μόνο σε ότι αφορά στο φάρμακο, άγνωστο βέβαια για πόσο ακόμα.

Η εξέλιξη στους παραπάνω τομείς μπορεί να πραγματοποιηθεί επιτυχώς εάν και μόνο εάν ο φαρμακοποιός εξελίξει... την αντίληψή του.

Είναι καιρός να «ανοίξουμε» τη σκέψη μας, να γίνουμε πιο προοδευτικοί και να εστιάσουμε την προσοχή μας στον πραγματικό μας ρόλο, αυτόν του «φαρμακοποιού».

Η ολοκληρωμένη συμβουλή πρέπει να συνοδεύει τη πρόταση οποιουδήποτε προϊόντος και μάλιστα, όχι μόνο από τον φαρμακοποιό, αλλά από κάθε στέλεχος του φαρμακείου.

P. M. KAI E.: Η ένταξη του φαρμακοποιού σε μια συνένωση ή εταιρεία υπηρεσιών φαρμακείου σε ποιους φαρμακοποιούς απευθύνεται και τι τους προσφέρει σε γενικές γραμμές;

Θ. Α.: Κάθε φαρμακοποιός που αποφασίζει να εξετάσει το ενδεχόμενο ένταξής του σε κάποιο από τα Δίκτυα Φαρμακείων έχει ξεχωριστά κίνητρα και ανάγκες.

Οι ανάγκες αυτές μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε έξι τομείς: εκπαίδευση, κερδοφορία, εκσυγχρονισμός, έλεγχος, οργάνωση χώρου και πιστότητα πελάτη.

Ανεξάρτητα από τη βαρύτητα της κάθε ανάγκης για τον καθένα, ο κοινός παρανομαστής όλων είναι η ανησυχία και η προσδοκία για βελτίωση και ενδυνάμωση του φαρμακείου, τόσο σαν επιχείρηση, όσο και σαν λειτούργημα.

Στο δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, δεν μπορώ να πρεσβεύσω όλα τα Δίκτυα, παρά μόνο να πω ότι στην Advance, την προσφορά μας συνοψίζει το κοινό μας όραμα, «το φαρμακείο του μέλλοντος», όχι αόριστα, αλλά πολύ συγκεκριμένα ορισμένο.

Επίσης κάθε μέλος, από την ένταξή του στην Advance, αποκομίζει τα οφέλη από τις υπεραξίες που προκύπτουν και που άμεσα θα είναι πολύ ισχυρές.

P. M. KAI E.: Ποια η πορεία της Advance μέχρι σήμερα;

Θ. Α.: Πρωταρχική μας έννοια, όταν ιδρύσαμε την Advance, ήταν η θέσπιση ξεκάθαρων στόχων και στρατηγικής από το Διοικητικό Συμβούλιο, ώστε η εταιρεία να ανήκει στους φαρμακοποιούς και να δίνει τη δυνατότητα ίσων μετοχών ανά φαρμακείο, με στόχο οποιαδήποτε σημαντική απόφαση για την εξέλιξη της εταιρείας να είναι απαραίτητη η συμφωνία του συνόλου (άνω των 2/3 των μελών της).

Επίσης, μέλημά μας ήταν η άρτια οργάνωση και στελέχωση της, ώστε να τεθούν γερές βάσεις, ικανές να στηρίξουν τις δραστηριότητές μας και να ανταποκριθούν στις προσδοκίες μας.

Μετά από το σύντομο αυτό στάδιο, ακολούθησε η ανάπτυξη του Δικτύου και των υπηρεσιών του προς τα φαρμακεία-μέλη μας.

Παράλληλα φροντίσαμε τη δόμηση των συνεργασιών μας με τις εταιρείες- προμηθευτές. Όλα τα παραπάνω δεν παύουν συνεχώς να είναι μέλημά μας και αποτελούν «δομικά στοιχεία» για την εταιρεία μας, τα οποία διαρκώς εξελίσσουμε.

Σαν «σταθμοί» στην μέχρι τώρα πορεία μας μπορούν να αναφερθούν:

  • H ανάπτυξη του δικού μας λογισμικού «Advance System», το οποίο ήδη έχουν εγκαταστήσει 95 φαρμακεία-μέλη και διατίθεται και σε φαρμακεία μη-μέλη,
  • Η ομόφωνη απόφαση της Γενικής Συνέλευσης για Αύξηση του Μετοχικού Κεφαλαίου και η καθολική συμμετοχή των μελών, που αποδεικνύει την αμέριστη εμπιστοσύνη και στήριξη για την πορεία της εταιρείας μας (Οκτώβριος 2006).
  • Το επαναλανσάρισμα του περιοδικού μας σε Vitalité,
  • Οι ειδικές εκδόσεις «Οδηγοί», για τους πελάτες μας που έχουν μοναδικό ύφος και συγκεκριμένη φιλοσοφία,
  • Η ένταξη του 100ου μέλους μας,
  • Η εφαρμογή Ψηφιακής Σήμανσης για τη διαχείριση της βιτρίνας,
  • Η συνεργασία μας με την Mobil M, τη μεγαλύτερη εταιρεία στην Ευρώπη στον τομέα της, για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη της ενιαίας εικόνας στα φαρμακεία-μέλη της Advance, καθώς και
  • Κάθε μας Συνέδριο που στέφεται με απόλυτη επιτυχία, όπου με απόλυτο επαγγελματισμό και συνέπεια εκθέτουμε αναλυτικά το έργο μας, τους στόχους και τη στρατηγική μας , ενισχύοντας τις δυνάμεις μας και εμψυχώνοντάς μας. Το τελευταίο μας Συνέδριο πραγματοποιήθηκε στις 19 Ιανουαρίου, με συμμετοχή που ξεπέρασε το 90%, γεγονός που αποδεικνύει τόσο το δέσιμο της ομάδας, όσο και την κοινή συνείδηση για την πορεία της Advance και το μέλλον των φαρμακείων μας.

Παρ΄ όλα αυτά, η Advance σήμερα οδεύει στην ανάπτυξη νέων εγχειρημάτων και συνεργασιών σε πολλαπλά επίπεδα, με στόχο την ανάδειξη της εταιρείας μας και την εδραίωσή της στο φαρμακευτικό και επιχειρηματικό στερέωμα.

P. M. KAI E.: Τι υπηρεσίες προσφέρει το δίκτυο Advance στους φαρμακοποιούς μέλη και με τι αντισταθμιστικό κόστος;

Θ. Α.: Οι υπηρεσίες που παρέχουμε στα φαρμακεία-μέλη μας, καλύπτουν τις ανάγκες που αναφέραμε νωρίτερα (εκπαίδευση, κερδοφορία, εκσυγχρονισμός, έλεγχος, οργάνωση χώρου και πιστότητα πελάτη).

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι για κάθε υπηρεσία μας φροντίζουμε να υπάρχει διαρκής υποστήριξη και έχουμε αναπτύξει συγκεκριμένα εργαλεία για το σκοπό αυτό, όπως το e-manual, ηλεκτρονικό εγχειρίδιο για το πρόγραμμά μας.

Σχετικά με το κόστος του φαρμακοποιού, δεν είναι αντισταθμιστικό για δύο συγκεκριμένους λόγους.

Πρώτον, η οικονομική υποχρέωση του φαρμακείου περιορίζεται σε ένα πάγιο ποσό που δίνεται στην αρχή και αποτελεί επένδυση στην Advance, με αντίκρισμα μετοχές της εταιρείας, και σε μία μηνιαία συνδρομή, η οποία παραμένει σταθερή, ενώ οι απολαβές αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο.

Δεύτερον, δεν υπάρχει κόστος, ούτε τρόπος αποτίμησης, της προσωπικής εμπλοκής και του ειλικρινούς ενδιαφέροντος όλων μας για κάθε φαρμακείο-μέλος.

Κατά συνέπεια, η «στάθμιση» καταλήγει να είναι πάντα υπέρ του φαρμακείου.

P. M. KAI E.: Ποια πιστεύετε ότι είναι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των υπηρεσιών σας που σας διαφοροποιούν από τις ομοειδείς συνενώσεις στο χώρο;

Θ. Α.: Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των υπηρεσιών μας είναι το γεγονός ότι πάντα σχεδιάζονται, αναπτύσσονται και παρέχονται υπό το πρίσμα της βασικότερης εταιρικής μας αξίας:

«Σεβασμός στην Επιλογή Σας»

Σεβόμενοι, λοιπόν, τον φαρμακοποιό που εμπιστεύθηκε στην Advance την εξέλιξη της επιχείρησής του, τις συνεργάτιδες εταιρείες, αλλά και τον πελάτη του φαρμακείου, ως τελικό αποδέκτη ορισμένων από τις υπηρεσίες μας, φροντίζουμε ώστε το έργο μας να έχει απόλυτη απήχηση και εφαρμογή - κάτι που ήδη έχουμε προσλάβει - καθώς και να είναι πιο ποιοτικό και από τις υψηλότερες απαιτήσεις.

P. M. KAI E.: Σαν φαρμακοποιός του πάγκου παράλληλα με τον ηγετικό σας ρόλο στην Advance, τι θα συμβουλεύατε στους συναδέλφους σας φαρμακοποιούς για την εξέλιξή τους; (άσχετα με το να ενταχθούν σε μια συνένωση)

Θ. Α.: Καταρχήν, πιστεύω ότι είναι απαραίτητο για κάθε φαρμακοποιό κάποιες στιγμές να «ξεφεύγει από τον πάγκο», ώστε να μπορέσει να δει με ξεκάθαρο μάτι τις απαιτήσεις της επιχείρησής του, τη θέση της και το μέλλον της, όχι μόνο όπως ο ίδιος επιθυμεί, αλλά και όπως το επηρεάζουν οι συνθήκες.

Τα συμπεράσματα και οι αποφάσεις είναι προσωπική υπόθεση.

Βαρυσήμαντη, κατά τη γνώμη μου, συμβουλή είναι η «επένδυση στον άνθρωπο», τόσο στα στελέχη των φαρμακείων όσο και στον πελάτη.

Επιβάλλεται, λοιπόν, να επενδύσουμε χρόνο και ενέργεια για τον «άνθρωπο» που εργάζεται κάθε μέρα για το φαρμακείο μας και πρέπει να γνωρίζουμε τις απόψεις του, τα προβλήματά του, τις ανάγκες του και τις προτάσεις του προς διευκόλυνση της λειτουργίας του φαρμακείου.

Φυσικά, η λέξη «επένδυση» έχει και οικονομική ερμηνεία, την οποία δεν πρέπει να ξεχνάμε.

Όσον αφορά τον πελάτη μας, τον «άνθρωπο» που μας τιμά με την εμπιστοσύνη του, πρέπει να αφουγκραστούμε τις ανάγκες και τις επιθυμίες του και να ανταποκριθούμε επάξια.

Πρέπει να κωδικοποιήσουμε τα εργαλεία και τη γνώση μας και να τα παρέχουμε στον «άνθρωπο» που επισκέπτεται το φαρμακείο μας, είτε πραγματοποιεί αγορές, είτε όχι.

Είμαστε το μοναδικό σημείο λιανικής που έχουμε τη δυνατότητα να παρέχουμε συμβουλές και υπηρεσίες υγείας με έναν μοναδικό τρόπο!

Το κανάλι «φαρμακείο» πρέπει να παραμείνει απαραίτητο, να προαχθεί τεχνολογικά, να είναι ευχάριστο και να αποτελεί το σημείο αναφοράς της γνώσης και της εμπιστοσύνης.

Ο κ. Αθανάσιος Ασίκης σπούδασε Φαρμακοποιός στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας. Το 1991 άνοιξε φαρμακείο στο Ελληνικό, ενώ συμμετέχει και σε ένα φαρμακείο στη Γλυφάδα, που λειτουργεί εδώ και 2 χρόνια.

Από τον Δεκέμβριο του 2002 είναι Πρόεδρος στο Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλαδικού Δικτύου Φαρμακοποιών, ADVANCE Pharmacies.

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.