Μια Σύγχρονη Εικόνα για το Φαρμακείο

Ως Πρόεδρος του δικτύου φαρμακείων Active Health αλλά και ως μάχιμος φαρμακοποιός εδώ και είκοσι χρόνια, ο κ. Δημήτρης Αναγνωστόπουλος μας παρουσιάζει την νέα εικόνα του χώρου που διαμόρφωσε πρώτος στο φαρμακείο του ως πρότυπο για τα άλλα φαρμακεία της συνένωσης.

Παράλληλα, μας μιλά για τα επιτεύγματα και τις προοπτικές αυτής της ομάδας φαρμακείων που εκπροσωπεί η Active Health.

PHARMACY MANAGEMENT: Ποια η πορεία της Active Health από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα;

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Η Active Health είναι το πρώτο δίκτυο ανεξάρτητων φαρμακείων στην Ελλάδα. Ιδρύθηκε με τη μορφή πολυμετοχικής εταιρείας το 2002 από φαρμακοποιούς, οι οποίοι με την εμπειρία τους στο χώρο, διέγνωσαν την ανάγκη της καινοτομίας, προβλέποντας τις εξελίξεις στον κλάδο τους.

Σήμερα αποτελεί ένα δυναμικό πανελλαδικό δίκτυο, στο οποίο συμμετέχουν μερικά από τα πιο εύρωστα φαρμακεία της χώρας, με μέσο όρο 45.000 επισκέψεις/ημέρα ανά σημείο, μέσο ετήσιο τζίρο 965.000€ ανά σημείο και προσωπικό κατά μέσο όρο τα 3 άτομα ανά σημείο.

Η Active Health προσφέρει στα μέλη της σύγχρονα μέσα και τεχνογνωσία με άμεσο αποτέλεσμα την ανάπτυξη και εξυγίανση των φαρμακείων τους και μακροπρόθεσμο στόχο την ανάπτυξη με όρους βιωσιμότητας και αειφόρου πορείας.

Παράλληλα, απολαμβάνουμε εξειδικευμένη και στοχευμένη επικοινωνία με τον καταναλωτή μας, με δικές μας εκδόσεις εντύπων και ενέργειες προβολής, με άμεση έκθεση και μεγάλη ορατότητα. Δημιουργούμε νέες υπηρεσίες και βελτιώνουμε τις υφιστάμενες, ενώ φροντίζουμε να επωφελείται όσο το δυνατόν περισσότερο ο πελάτης μας, εξασφαλίζοντάς του οικονομικά προϊόντα και ειδικές προσφορές, που διατίθενται αποκλειστικά στα φαρμακεία του δικτύου μας.

Το πιο πρόσφατο βήμα που κάναμε για την ενίσχυση της εικόνας του δικτύου ήταν η ανάθεση σε εξειδικευμένη εταιρεία μελετών της δημιουργίας του Active Health Concept Pharmacy.

Μελετώντας την απόδοση των φαρμακείων του δικτύου καταλήξαμε σε κάποια συμπεράσματα και κάποιες αποφάσεις που θέλαμε να εφαρμόσουμε, αλλά χρειαζόμασταν το σωστό πλαίσιο. Καταλήξαμε σε σύστημα εξορθολογισμού ραφιού και είδαμε επίσης ότι όχι μόνο μπορούσαμε αλλά και έπρεπε να εισαγάγουμε κάποιες νέες κατηγορίες προϊόντων.

Στη συνέχεια χρειαζόμασταν για την υλοποίηση αυτών των αποφάσεων ένα σχέδιο δυνατό, κατανοητό και ευέλικτο. Ο νέος χώρος λοιπόν, χαρακτηρίζεται από φωτεινά, φιλόξενα χρώματα που παραπέμπουν στην ευεξία και τη φροντίδα της υγείας και της ομορφιάς μας, με φυσικά μέσα.

Το βασικό σχήμα που χρησιμοποιείται είναι το ελλειπτικό, το οποίο όχι μόνο αναπαράγει το στοιχείο αυτό του λογοτύπου μας, αλλά είναι και σχήμα φιλικό και άνετο, κάτι που δεν συμβαίνει π.χ. με τις έντονες γωνίες και τα αυστηρά σχήματα. Το δικό μου ήταν το πιλοτικό κατάστημα, το πρώτο στο οποίο εφαρμόστηκε το συγκεκριμένο concept.

Η ανακαίνιση έγινε το καλοκαίρι και ήδη έχουμε δει τα πρώτα αποτελέσματα. Τα πιο θεαματικά αποτελέσματα τα παρατηρήσαμε στις νέες κατηγορίες που ανέφερα πιο πάνω και επίσης σε κατηγορίες προϊόντων που σχετίζονται με φυτικά συστατικά.

Συμπέρασμα: αποστολή εξετελέσθη!

P. M. KAI E.: Ποιες υπηρεσίες και προνόμια προσφέρετε στα φαρμακεία-μέλη σας;

Δ.Α.: Επενδύουμε στην τεχνολογία, την έρευνα, τη συνεχή εκπαίδευση, τη διαχείριση σημείων λιανικής και τα ομώνυμα προϊόντα, ενισχύοντας έτσι το ρόλο του φαρμακοποιού-συμβούλου και ενδυναμώνοντας την εταιρική μας εικόνα.

Στο πλαίσιο των υπηρεσιών μας χτίζουμε εξατομικευμένο πλάνο ανάπτυξης για κάθε φαρμακείο και βελτιώνουμε καθημερινά την αναγνωρισιμότητα του δικτύου στον καταναλωτή.

Καθοδηγούμε τα μέλη μας στη διοίκηση της επιχείρησής τους, τα βοηθάμε να εξυγιάνουν τις εμπορικές πρακτικές τους, ενώ παράλληλα τους προσφέρουμε προνόμια τα οποία κατά μόνας δεν θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν.

Πρόσφατα, μάλιστα, διοργανώσαμε 4 εκπαιδευτικές συναντήσεις για τα μέλη μας και προγραμματίζουμε 2 ακόμη ως το τέλος του έτους, πάντα με επαγγελματίες εισηγητές και με θεματολογία επιλεγμένη από το ίδιο το δίκτυο, βάσει αναγκών.

Στο πλαίσιο της διαχείρισης σημείων λιανικής, οι σύμβουλοι της Active Health παρακολουθούν μαζί με το φαρμακοποιό την απόδοση του εκάστοτε φαρμακείου, ενώ μεταδίδουν τη σημασία στοιχείων, όπως η σωστή διαχείριση παραγγελιών και αποθέματος.

Σε αυτό υποστηρίζονται από το τμήμα merchandising της Active Health που βάζει σε εφαρμογή πορίσματα σχετικά με την απόδοση του φαρμακείου και από τη μηχανογράφησή μας που μέσω του δικού μας προγράμματος Active Net κάνει διαθέσιμα τα απαραίτητα στατιστικά, εξυπηρετώντας παράλληλα τις καθημερινές ανάγκες μηχανογράφησης του φαρμακείου.

P. M. KAI E.: Ποια τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που έχει ένας φαρμακοποιός που εντάσσεται στο δίκτυό σας και με τι αντίκρισμα;

Δ.Α.: Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που έχει ένα φαρμακείο-μέλος της ΑΗ είναι ολοφάνερα από όσα έχουμε πει πιο πάνω: το φαρμακείο γίνεται επιχείρηση υγιής και δυναμική, με στόχο και σχέδιο, ενώ την ίδια στιγμή ο φαρμακοποιός μαθαίνει πώς να υποστηρίζει αυτό το σχήμα και πώς να εργάζεται προς την κατεύθυνση όχι μόνο της συνεχούς ανάπτυξης, αλλά και της βιωσιμότητας, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες και εν όψει οποιωνδήποτε εξελίξεων.

P. M. KAI E.: Πώς γεννήθηκε αυτή η έννοια της κοινής εικόνας στο χώρο και ενιαίας ταυτότητας για τα φαρμακεία του δικτύου σας;

Δ.Α.: Ήταν ο μόνος δρόμος. Από τη στιγμή της ίδρυσης της Active Health κινούμαστε επάνω σε αυτόν τον άξονα. Όχι μόνο να είμαστε, αλλά και να φαινόμαστε δίκτυο. Το λογότυπο, ο χρωματικός κώδικας, οι εποχικές προβολές και οι αναρίθμητες εφαρμογές αυτών των στοιχείων, αναπαράγονται σε όλα τα φαρμακεία του δικτύου μας στο πλαίσιο της ενιαίας ταυτότητας.

Στόχος απώτερος είναι οι ενιαίες υπηρεσίες που προσφέρουμε στον πελάτη να αντικατοπτρίζονται αφ’ενός στην όψη προκειμένου να γίνονται άμεσα αντιληπτές από τον καταναλωτή, αφ’ετέρου στη διάταξη του εσωτερικού χώρου, ώστε να εξυπηρετείται ο καταναλωτής με το ίδιο επίπεδο υπηρεσιών και προϊόντων σε κάθε φαρμακείο του δικτύου.

P. M. KAI E.: Τι πλεονεκτήματα θα δώσει αυτή η νέα εικόνα του χώρου στα φαρμακεία του δικτύου σας, απέναντι στα άλλα φαρμακεία της περιοχής τους;

Δ.Α.: Γίνονται αυτομάτως άμεσα αναγνωρίσιμα λόγω όψης, σχημάτων, χρωμάτων, αλλά επιπλέον συνοδεύονται από συγκεκριμένες υπηρεσίες προς τον καταναλωτή οι οποίες είναι μοναδικές. Το σχέδιο είναι μελετημένο έτσι ώστε να προσκαλεί και να εμπνέει τον πελάτη, να τον κάνει να νιώθει άνετα αλλά και να τον εξυπηρετεί ταχύτερα και πιο αποτελεσματικά.

Από την άλλη, όπως είπαμε και πριν, η νέα εικόνα συνοδεύεται από νέα διάταξη και νέες διαδικασίες, οι οποίες εξυπηρετούν και την επιχειρησιακή υγεία του φαρμακείου, παρουσιάζοντας με σαφήνεια τις διαθέσιμες κατηγορίες προϊόντων, οδηγώντας τον ίδιο το φαρμακοποιό σε σωστές παραγγελίες και δίνοντας επαρκή και καλά εξοπλισμένο χώρο στο προσωπικό.

P. M. KAI E.: Σε αντίθεση με άλλες χώρες στην Ευρώπη όπως π.χ. Γαλλία ή Ιταλία όπου τα δίκτυα φαρμακείων «ανθούν», ποια κατά τη γνώμη σας είναι τα «φρένα» της ένταξης του Έλληνα φαρμακοποιού σε μια συνένωση;

Δ.Α.: Αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πρώτα απ’όλα είναι ότι ακόμη και αν η δουλειά πηγαίνει πολύ καλά τώρα, αυτό δεν θα κρατήσει για πάντα όπως συμβαίνει ήδη στα ευρωπαϊκά φαρμακεία! Το πρώτο φρένο, λοιπόν, είναι οι σταθερές τάσεις ανάπτυξης της αγοράς που μας κάνουν να επαναπαυόμαστε αντί να ψαχνόμαστε.

Ωστόσο, ένας επαγγελματίας οφείλει να φροντίζει για το μέλλον του ακριβώς όταν έχει το περιθώριο κινήσεων και όχι αφού αρχίσουν να πιέζουν οι συνθήκες. Των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν.

Το δεύτερο φρένο δεν είναι άλλο από την παροιμιώδη αντίσταση του Έλληνα σε κάθε μορφή ομαδικής εργασίας! Όμως, η «ισχύς εν τη ενώσει» βρίσκεται κι αυτό ευτυχώς το ενστερνίζονται οι φαρμακοποιοί που συνεργάζονται με την Active Health και βλέπουν τα οφέλη.

Ας μην ξεχνάμε ότι εδώ στην Ελλάδα αναλογούν σε κάθε φαρμακείο περίπου 1.000 κάτοικοι και όχι 4, 6 ή 8 χιλιάδες όπως σε άλλες χώρες.

Αυτό δίνει μεν εύκολη και σίγουρη επαγγελματική διέξοδο στους Έλληνες πτυχιούχους φαρμακοποιούς, αλλά παράλληλα οδηγεί και σε μεγάλη διάσπαση της αγοράς. Πρέπει να λάβουμε υπ’όψιν μας ότι σε χώρες όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Πορτογαλία το καθεστώς τα τελευταία χρόνια αλλάζει και μάλιστα εις βάρος των φαρμακοποιών.

Σίγουρα εδώ παραμένουμε προστατευμένοι σε ένα επίπεδο, αλλά όχι σε όλα κι αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε σε ετοιμότητα. Τα μηνύματα από την Ευρώπη καλό είναι να τα αφουγκραζόμαστε και όχι να τα αγνοούμε, ακόμη κι αν δεν απειλούμαστε άμεσα ή ολοκληρωτικά. Στο κάτω-κάτω της γραφής, τίποτε δεν κρατάει για πάντα και επίσης δεν ξέρουμε τι άλλες αλλαγές ενδέχεται να κληθούμε να αντιμετωπίσουμε.

Πάνω απ’όλα, σημασία για μας έχει να συμβαδίζουμε με τον καιρό μας και να προχωράμε προς τα εμπρός.

Το φαρμακείο δεν είναι πια μόνο ο πάγκος, είναι μια μικρή επιχείρηση με πελάτες που περιμένουν από μας ανώτερη εξυπηρέτηση από αυτήν που μπορούν να βρουν αλλού. Έχουμε τις προδιαγραφές για να είμαστε ανταγωνιστικοί εμπορικά. Γιατί, λοιπόν, να μην συνεργαστούμε μεταξύ μας πρώτα και να μην καλλιεργήσουμε αυτή τη δύναμή μας;

P. M. KAI E.: Ως φαρμακοποιός μάχιμος, παράλληλα με τον ρόλο σας στην Active Health, τι θα συμβουλεύατε τους συναδέλφους σας φαρμακοποιούς για την εξέλιξή τους στο σημερινό περιβάλλον της αγοράς;

Δ.Α.: Να προσέχουν για να έχουν! Έχουμε την καλή τύχη να ανήκουμε σε κλάδο ο οποίος ακόμη και σε καιρό κρίσης πλήττεται ελάχιστα ως καθόλου. Τώρα είναι η ώρα λοιπόν, να προετοιμαστούν για το μέλλον και να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα της μικρής τους επιχείρησης με απλές και έξυπνες κινήσεις που δίνουν προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του πελάτη και παράλληλα διασφαλίζουν την υγιή ανάπτυξη και συντήρηση της δουλειάς τους.

Αυτό ισχύει διπλά για όσους από μας έχουν παιδιά φαρμακοποιούς τα οποία θα κληθούν να αναλάβουν το φαρμακείο και να ζήσουν απ’ αυτό για τα επόμενα 30-40 χρόνια. Το καλό που έχει κανείς οφείλει να το καλλιεργεί και να το τιμά και γι’ αυτό πρέπει να δίνουμε τη μεγαλύτερη δυνατή σημασία και αξία στον πελάτη που μας στηρίζει.

Προφίλ: Ο Δημήτρης Αναγνωστόπουλος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Φαρμακευτική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και το 1987 απέκτησε το δικό του φαρμακείο στον Άλιμο. Από το 2006 είναι εκλεγμένος Πρόεδρος της Active Health και παράλληλα διατελεί Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας.

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.