Η Διανομή Φαρμάκου: Παρελθόν, Παρόν και Μέλλον

Τέσσερα στελέχη της αρχαιότερης φαρμακαποθήκης στην Ελλάδα της Κάζης Ελλάς ΑΕ που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη και εξυπηρετεί όλη σχεδόν τη Βόρεια Ελλάδα, μας μιλούν για τις εξελίξεις στην αγορά και το μέλλον της διανομής του φαρμάκου. Απόψεις και σχολιασμοί από τους κ.κ. ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΖΗ, πρόεδρο της εταιρείας, ΙΩΑΝΝΗ και ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΚΑΖΗ, μέλη του Δ.Σ. καθώς και της διευθύντριας κυρίας ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ.

PHARMACY management και ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:

Ποιό είναι το προφίλ της φαρμακαποθήκης Κάζης Ελλάς ΑΕ στην αγορά;

ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΖΗΣ: Η φαρμακαποθήκη ΚΑΖΗΣ ΕΛΛΑΣ ΑΕ είναι μια οικογενειακή εταιρεία με πολύχρονη παρουσία στον χώρο του φαρμάκου.

Η οικογένεια ΚΑΖΗ ασχολείται με το φάρμακο επί έξι γενεές από το έτος 1874.

Η φαρμακαποθήκη με την σημερινή της μορφή, που έχει έδρα την Θεσσαλονίκη, είναι η αρχαιότερη ελληνική φαρμακαποθήκη με έτος ίδρυσης το 1935.

Κατά την διάρκεια όλων αυτών των ετών έχουμε περάσει πάρα πολλές «κρίσεις», αρκετές από τις οποίες ήταν αρκετά χειρότερες από την «κρίση» που περνάμε σήμερα.
Χρησιμοποιώντας λοιπόν την πλούσια εμπειρία και τις γνώσεις μας πάνω στις ανάγκες του φαρμακείου, η φαρμακαποθήκη συνεχίζει και αναπτύσσεται.

Σήμερα έχει πανελλαδική κάλυψη εξυπηρετώντας φαρμακεία σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Η δυναμική της έχει επίκεντρο και άξονα στήριξης, το άρτια εξειδικευμένο και πολύ πεπειραμένο προσωπικό της.

Η δε εξυπηρέτηση του φαρμακοποιού-πελάτη μας έχει και αυτή προσωπικό χαρακτήρα: πελάτες και προσωπικό γνωρίζονται εδώ και χρόνια με τα μικρά τους ονόματα.

P.M& E: Ποια τα ανταγωνιστικά σας πλεονεκτήματα για τους πελάτες σας;

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΖΗΣ: Τα δύο κυριότερα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της ΚΑΖΗΣ ΕΛΛΑΣ ΑΕ είναι πρώτον η πληρότητα στην γκάμα των προϊόντων που διαθέτει και δεύτερον η προσωπική εξυπηρέτηση.

Μεταξύ των αρχών που κληρονομήσαμε από τους παππούδες μας, κυριαρχούν οι αρχές ότι «ο πελάτης έχει πάντα δίκαιο» και ότι «για την εξυπηρέτηση του ασθενή πρέπει να γίνονται τα πάντα».

Σε στενή συνεργασία με τους προμηθευτές της, τις ελληνικές βιομηχανίες φαρμάκων, καθώς επίσης και τους επίσημους αντιπροσώπους των γνωστών πολυεθνικών εταιριών, με τους οποίους διατηρούμε παραδοσιακά άριστες σχέσεις εδώ και πολλά χρόνια, φροντίζουμε ώστε να παραδίδεται στα φαρμακεία-πελάτες μας η πλήρης γκάμα των φαρμάκων που κυκλοφορούν στην Ελληνική αγορά, με ταχύτητα και πιστότητα, διασφαλίζοντας την ποιότητα του προϊόντος μέχρι τον τελικό αποδέκτη.

Όλοι οι φαρμακοποιοί-πελάτες μας από όλες τις άκρες της Ελλάδας, μας διαβεβαιώνουν καθημερινά ότι έχουμε πολύ υψηλή πληρότητα στην γκάμα των προϊόντων που διαθέτουμε.

Αυτό όμως δεν μας εφησυχάζει καθόλου, απεναντίας μας δίνει καινούργιο έναυσμα για νέες προσπάθειες, διότι μία άλλη αρχή που κληρονομήσαμε από τους παππούδες μας είναι ότι «είναι πολύ δύσκολο να φθάσεις να συγκαταλέγεσαι μεταξύ των πρώτων, αλλά είναι ακόμη δυσκολότερο να διατηρηθείς στην πρώτη θέση».

P. M. KAI E.: Περιγράψτε μας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το χονδρεμπόριο σήμερα;

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΖΗΣ: Ιστορικά, το χονδρεμπόριο των φαρμάκων πάντοτε αντιμετώπιζε δυσκολίες σε ολόκληρη την Ευρώπη και πολύ περισσότερο στη χώρα μας.

Δυσκολίες από τους δύο παγκόσμιους πολέμους, δυσκολίες γεωγραφικές, μεταφορών, οικονομικές, πολιτικές και δυσκολίες από τη σύγκρουση συμφερόντων.

Σήμερα οι δυσκολίες απορρέουν από:

(α) Τις συνέπειες των ιστορικών προβλημάτων

(β) Την αδυναμία (ακούσια ή εκούσια) των πολιτικών ηγεσιών να εκτιμήσουν το κοινωνικό έργο, τις υπηρεσίες που προσφέρει το χονδρεμπόριο φαρμάκων στην αγορά, καθώς και τις δυσκολίες που το χονδρεμπόριο αντιμετωπίζει και

(γ) Τη γενικότερη κρίση που επικρατεί στις αγορές, η οποία δημιουργεί έλλειψη ρευστότητας, μείωση του περιθωρίου κέρδους και αύξηση του λειτουργικού κόστους.

Η έλλειψη ρευστότητας προέρχεται κατά κύριο λόγο από την αδυναμία του κράτους να εκπληρώσει τις οφειλές του προς τις ίδιες τις φαρμακαποθήκες και προς τα φαρμακεία, τα οποία με την σειρά τους αδυνατούν να πληρώσουν.

Αλλά προέρχονται και από τους προμηθευτές μας, οι οποίοι καταργούν τις ήδη πενιχρές πιστώσεις που υπήρχαν.

Παρατηρείται δηλαδή το φαινόμενο του ντόμινο.

Επίσης όπως και σε όλες τις αγορές το πάγωμα της χρηματοδότησης από τις τράπεζες αποτελεί μια από τις σημαντικότερες δυσκολίες.

Σχετικά με το λειτουργικό κόστος, αρκεί να αναλογιστεί κανείς την τιμή του πετρελαίου/βενζίνης που βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών.

P. M. KAI E.: Πόσο θα επηρεάσουν τις μικρές φαρμακαποθήκες και γενικά το χονδρεμπόριο οι αλλαγές που έχουν συμβεί και θα συμβούν στο μέλλον;

ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ: Είμαι βέβαιη ότι στην παρούσα χρονική και οικονομική συγκυρία, το μέγεθος της φαρμακαποθήκης παίζει τον μικρότερο ρόλο στο είδος και στην έκταση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος.

Δηλαδή οι αλλαγές που έχουν συμβεί, συμβαίνουν και θα συμβούν στο μέλλον, θα επηρεάσουν πάρα πολύ μικρές και μεγάλες φαρμακαποθήκες ανεξαρτήτως μεγέθους.

Η συρρίκνωση του περιθωρίου κέρδους που επιβλήθηκε στα πλαίσια των μέτρων για την διάσωση της οικονομίας, σε συνδυασμό με την ταυτόχρονη αύξηση του λειτουργικού κόστους της φαρμακαποθήκης, καθώς επίσης και η έλλειψη ρευστότητας, οδήγησαν αρκετές φαρμακαποθήκες, μικρές και μεγάλες σε οριστικό κλείσιμο και σίγουρα θα ακολουθήσουν και άλλες.

Οι ελληνικές πολιτικές ηγεσίες, για τους δικούς τους λόγους (μεταξύ των οποίων και η άγνοια) και σε αντίθεση με την πολιτική των άλλων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, οι οποίες αναγνωρίζουν το χονδρεμπόριο φαρμάκων όχι μόνον σαν απαραίτητο κρίκο στην διακίνηση των φαρμάκων αλλά και σαν πολύ σημαντικό κλάδο της οικονομίας γενικότερα, δεν αναγνωρίζουν το έργο και την χρησιμότητα (κοινωνική και οικονομική) του ελληνικού χονδρεμπορίου φαρμάκων, ούτε το έχουν υποστηρίξει ποτέ!

Αυτό δεν είναι φαινόμενο των καιρών αλλά, υπό διάφορες μορφές και τρόπους, έχει συμβεί πολλές φορές κατά την μεταπολεμική περίοδο στην Ελλάδα.

Με λίγα λόγια το χονδρεμπόριο των φαρμάκων ήταν σχεδόν πάντοτε στο στόχαστρο.

Οι τρείς, κατά την γνώμη μου, τρόποι αντίδρασης σε όλα τα παραπάνω είναι:

1. Η πίστη ότι αυτό που κάνουμε είναι θεμιτό και παράγει κοινωνικό έργο.

Η πίστη ότι βρισκόμαστε στον χώρο αυτόν για να μείνουμε και να παράγουμε δημιουργικά και όχι για να «αρπάξουμε» ότι μπορούμε και να φύγουμε.

2. Η «νοικοκυροσύνη» και ο επαγγελματισμός στον τρόπο με τον οποίον το κάνουμε και

3. Η σκληρή και επίμονη δουλειά για να αποδώσει αυτό που κάνουμε.

P.M & E: Ποιοί κίνδυνοι απειλούν το φαρμακείο από τη νέα πολιτική υγείας που εδώ και 2 χρόνια άρχισε να εφαρμόζεται;

ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΖΗΣ: Οι κίνδυνοι που απειλούν το φαρμακείο από τη νέα πολιτική υγείας είναι πολλοί.

Η απελευθέρωση του ωραρίου, η μείωση του περιθωρίου κέρδους και η ουσιαστική κατάργησή του στα «ακριβά φάρμακα», καθώς επίσης και η επιβολή του καθολικού rebate, είναι μέτρα τα οποία απειλούν την βιωσιμότητα του φαρμακείου.

Επίσης ένας αρκετά σημαντικός κίνδυνος, όχι μόνο για το φαρμακείο, αλλά και για ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα και τελικά τον ασθενή, αποτελεί η βιωσιμότητα του ΕΟΠΥΥ.

Πιστεύω ότι βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, δηλαδή στο άμεσα προβλέψιμο μέλλον, οι νυν και μελλοντικές πολιτικές ηγεσίες δεν θα τολμήσουν να θίξουν περαιτέρω το ποσοστό κέρδους των φαρμακείων.

Εν τούτοις πιστεύω ότι οι ηγεσίες των φαρμακοποιών δεν υπήρξαν αρκετά μαχητικές στην διεκδίκηση των συμφερόντων των φαρμακείων.

Ειδικά στο θέμα των «ακριβών φαρμάκων» υπήρξαν αδικαιολόγητα ανενεργές.

Σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν συμβαίνει αυτό που συμβαίνει στην χώρα μας σχετικά με τα «ακριβά φάρμακα»!

Προσωπικά πιστεύω ότι το φαρμακείο μπορεί να επιβιώσει. Δύσκολα μεν αλλά μπορεί. Χρειάζεται μεγαλύτερη μαχητικότητα από πλευράς των ηγεσιών.

Χρειάζεται εκσυγχρονισμός με αύξηση της επικοινωνίας με τον ασθενή-πελάτη.

Ένας δηλαδή ιδιότυπος εκσυγχρονισμός με μερική επιστροφή στην παλαιά σχέση που είχε ο προπολεμικός και μεταπολεμικός φαρμακοποιός με τον ασθενή, ο οποίος τον εμπιστευόταν τότε όσο (και ίσως και περισσότερο) από τον γιατρό.

Χρειάζεται νοικοκυροσύνη και αξιοποίηση της τεχνολογίας στην διαχείριση του φαρμακείου.

Και πάνω απ’ όλα χρειάζεται πίστη στο ότι είμαστε επιστήμονες της υγείας με ρόλο παγκοσμίως κατοχυρωμένο και αναγνωρισμένο ανά τους αιώνες και καμία «κρίση» δεν θα μας τον στερήσει.

P. M. KAI E.: Υπάρχουν κατά τη γνώμη σας ευκαιρίες εξέλιξης του επαγγέλματος μέσα στο ήδη υπάρχον δυσμενές περιβάλλον;

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΖΗΣ: Το λειτούργημα του φαρμακοποιού έχει αλλάξει στις μέρες μας παρά πολύ σε σχέση με ότι ήταν πριν 50 χρόνια και έχει δυσκολέψει πολύ.

Από την μία έχει υποβαθμισθεί η επιστημονική ιδιότητα του φαρμακοποιού και από την άλλη ο φαρμακοποιός έχει «φορτωθεί» με πολλά επιπλέον καθήκοντα.

Πρέπει να είναι συγχρόνως, επιστήμονας, υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων, λογιστής, επιχειρηματίας, υπεύθυνος αποθήκης, διακοσμητής, σύμβουλος αισθητικής.

Πολλά καθήκοντα για ένα μόνον άτομο.

Εν τούτοις πιστεύω ότι ευκαιρίες πάντα υπάρχουν!

Εξ άλλου είναι γνωστή η άποψη ότι σε μία κρίση «άλλοι κλείνουν, ενώ άλλοι εκμεταλλεύονται τις ευκαιρίες και προοδεύουν»!

Να θυμίσω ότι ο Ωνάσης έγινε αυτό πού έγινε κατά την διάρκεια μίας κρίσης!

P. M. KAI E.: Ποιά αισιόδοξα μηνύματα που θα θέλατε να απευθύνετε στους Έλληνες φαρμακοποιούς;

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΖΗΣ: Τα πρώτο φαρμακείο της οικογένειας ΚΑΖΗ στις Σαράντα Εκκλησίες της Ανατολικής Θράκης, το οποίο είχε επισκεφθεί δύο φορές ο Ελευθέριος Βενιζέλος, ήταν, όπως άλλωστε και τα περισσότερα φαρμακεία της εποχής εκείνης, κέντρο και πόλος όχι μόνον επιστημονικός αλλά και πολιτιστικός.

Η εταιρεία ΚΑΖΗΣ ΕΛΛΑΣ Α.Ε. συνεχίζει να είναι μια οικογενειακή εταιρεία με πολύχρονη παράδοση.

Σήμερα στην διοίκηση της εταιρείας βρίσκονται μέλη της πέμπτης γενιάς της οικογένειας Κάζη.

Αυτό το γεγονός από μόνο του αποτελεί και το αισιόδοξο μήνυμα προς τους φαρμακοποιούς, μιας και το φαρμακείο στην χώρα μας αποτελούσε και αποτελεί παραδοσιακά μια οικογενειακή ή τουλάχιστον σε μεγάλο βαθμό προσωπική επιχείρηση.

Στις δυσμενείς συνθήκες που βιώνουμε, όπου θα μπορούσε να έχει επηρεαστεί η ποιότητα των υπηρεσιών υγείας που προσφέρεται στους ασθενείς, το ελληνικό φαρμακείο εξακολουθεί και αποτελεί τον χώρο στον οποίο παρέχεται πρωτοβάθμια περίθαλψη υψηλής ποιότητας, χάρη στην επιστημονική κατάρτιση και τον επαγγελματισμό του φαρμακοποιού.

Αυτό καμία κρίση και καμία αβλεψία της πολιτικής ηγεσίας δεν θα μπορέσει να το εξαλείψει.

P. M. KAI E.: Εκτός από τη φυσική διανομή σκέπτεστε να προσφέρετε και άλλες υπηρεσίες στους πελάτες σας για να εξασφαλίσετε τη πιστότητά τους;

ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ: Ναι ασφαλώς.

Μόλις ξεκαθαρισθεί η διαδικασία με τα γενόσημα, σκεπτόμαστε να δημιουργήσουμε μία ηλεκτρονική βάση δεδομένων συνδεδεμένη με αντίστοιχη ευρωπαϊκή, όπου ο φαρμακοποιός θα μπορεί να βλέπει και να συγκρίνει τιμές, βιοαποτελεσματικότητα, συσκευασίες, αλληλεπιδράσεις, ασυμβατότητες, αντενδείξεις, καθώς και προϊόντα με διαφορετική δραστική ουσία αλλά ομοειδούς φαρμακολογικής δράσης.

Αυτά τα εργαλεία αποτελούν κάτι το εξαιρετικά ενδιαφέρον και χρήσιμο στην καθημερινότητα του φαρμακοποιού.

Παράλληλα έχουμε ήδη συνεργασία με ομάδα ειδικών για την αναδιαμόρφωση των εσωτερικών χώρων φαρμακείων ώστε αυτοί να γίνουν πιο λειτουργικοί.

Τις υπηρεσίες των ειδικών αυτών τις προσφέρουμε δωρεάν στους πελάτες μας.

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.