Η Αγορά των Γενοσήμων Ευκαιρία και Πρόκληση για την Ελλάδα

Με μία μεγάλη εμπειρία στην Ελληνική αγορά του φαρμάκου και μία πολύχρονη διαδρομή καριέρας στην Ελληνική φαρμακοβιομηχανία ELPEN, ο κ. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΤΡΥΦΩΝ, Αντιπρόεδρος της εταιρείας και Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ), μας απαντά σε επίκαιρα σημεία των καιρών, δίνοντας έμφαση στην αγορά των γενοσήμων και στις ευκαιρίες για όλο τον κλάδο της υγείας αλλά και για την πατρίδα μας.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Η ELPEN είναι μία αμιγώς Ελληνική Φαρμακευτική εταιρεία με ιστορία στην υγεία. Ποιες είναι οι αξίες και οι σκοποί της σήμερα, με τις υπάρχουσες εξελίξεις στην αγορά του φαρμάκου;

Θεόδωρος Τρύφων: Είναι πολύ σημαντικό να αναφέρω ότι οι αξίες της ELPEN παραμένουν οι ίδιες με αυτές που υπήρχαν όταν ιδρύθηκε η εταιρεία, το 1965 από τον κ. Δημήτρη Πενταφράγκα φαρμακοποιό.

Το κυριότερο στοιχείο είναι ότι η εταιρεία από την αρχή είχε όραμα και συγκεκριμένο πλαίσιο αξιών, με κυρίαρχο στόχο να προσφέρει στον Έλληνα ασθενή ποιοτικό φάρμακο.

Παρόλο δε που εκείνη την εποχή υπήρχαν πολύ πενιχρά οικονομικά μέσα, εντούτοις έγιναν σημαντικές επενδύσεις σε διαδικασίες ποιοτικού ελέγχου και παραγωγής.

Ένα δεύτερο βασικό στοιχείο ήταν ότι υπήρχε μια ομάδα συνεργατών με όραμα και μια εταιρεία που έβλεπε τον εργαζόμενο σαν συμμέτοχο στα σχέδιά της. Ακόμη και σήμερα που ο όμιλος απασχολεί 730 εργαζόμενους, αυτό παραμένει πρωταρχικός μας στόχος και θεωρώ ότι τον έχουμε πετύχει σε έναν μεγάλο βαθμό.

Η ELPEN παράγει εδώ και 50 χρόνια στην Ελλάδα ποιοτικά γενόσημα και πρωτότυπα φάρμακα.

Είναι ο ηγέτης της αγοράς των γενοσήμων, έχοντας πάνω από 20% μερίδια αγοράς στις μεγάλες θεραπευτικές κατηγορίες.

Έχει συνεπώς έμπρακτα αποδείξει την ποιότητα και αποτελεσματικότητα των φαρμάκων της και έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη του Έλληνα γιατρού, φαρμακοποιού αλλά και ασθενή.

Σήμερα βέβαια όλοι γνωρίζουμε ότι έχει γίνει μια βίαιη παρέμβαση στη φαρμακευτική δαπάνη.

Εμείς προσαρμοστήκαμε στα σημερινά δεδομένα και προσπαθούμε συνεχώς να προάγουμε μια κατάλληλη στρατηγική ανάπτυξης σε ένα δύσκολο εξωτερικό περιβάλλον.

Έχουμε πολύ συγκεκριμένα σχέδια για την επόμενη 5ετία με στόχο να παραμείνουμε μια εταιρεία ηγέτης στον Ελληνικό χώρο αλλά και με δυναμική παρουσία στο Εξωτερικό.

P. M. KAI E.: Έχετε κάνει πρόσφατα μία σημαντική επένδυση σε ένα δίκτυο πωλήσεων στο φαρμακείο. Ποια είναι η στρατηγική και οι στόχοι σας με αυτή την επιχειρηματική επιλογή;

Θ.Τ.: Στρατηγικά η ELPEN βλέπει το νέο αυτό τμήμα φαρμακείου σαν τμήμα που θα δώσει ανάπτυξη στην εταιρεία.

Ο τομέας αυτός της συνεργασίας μας απευθείας με τα φαρμακεία αποτελεί μεγάλη προτεραιότητα.

Οι στόχοι αυτού του τμήματος, με 15 συνεργάτες που καλύπτουν τα φαρμακεία Πανελλαδικά, είναι η εταιρική επικοινωνία και η εμπορική συνεργασία, μέσω φαρμακείων και φαρμακαποθηκών, για φάρμακα αλλά και για μια ενισχυμένη γκάμα παραφαρμάκων και OTC προϊόντων που θα προωθεί το τμήμα αυτό.

P. M. KAI E.: Πώς εξελίσσεται κατά τη γνώμη σας η συμπεριφορά των Ελλήνων για την υγεία τους;

Θ.Τ.: Αναμφισβήτητα σήμερα ο Έλληνας είναι πιο ενημερωμένος για την υγεία του αλλά και πιο ευαισθητοποιημένος σε θέματα κόστους.

Παράλληλα υπάρχει καλύτερη οργάνωση των συλλόγων ασθενών και κατά τη γνώμη μου το θέμα πρόληψη μπαίνει σε πρώτη προτεραιότητα.

Όλα αυτά ενισχύουν σημαντικά τον ρόλο του φαρμακοποιού σαν συντελεστή της πρωτοβάθμιας περίθαλψης.

P. M. KAI E.: Με την αλλαγή του συστήματος αποζημίωσης φαρμάκων, την μετατροπή φαρμάκων σε OTC και με την οικονομική κρίση και την ανεργία που μαστίζει τον τόπο, ποιες είναι οι σημερινές ανάγκες των ασθενών- καταναλωτών για τα προϊόντα υγείας;

Θ.Τ.: Ο καταναλωτής θέλει ποιοτικό φάρμακο και γενικά ποιοτικά και οικονομικά προϊόντα OTC.

Το νέο σύστημα αποζημίωσης φαρμάκων, αν συνδυαστεί με την κατάλληλη ενημέρωση από τον ΕΟΦ και απ’ όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, μπορεί να είναι μια ευκαιρία να χρησιμοποιηθούν ποιοτικά φάρμακα με μικρότερη συμμετοχή του ασθενή και του κράτους, ενώ παράλληλα να μειώσει τη φαρμακευτική δαπάνη προς όφελος των ασφαλιστικών ταμείων.

Βασική προϋπόθεση είναι να υπάρχουν μηχανισμοί αποτροπής υποκατάστασης συνταγογραφίας φθηνών από ακριβότερα φάρμακα εντός πατέντου, της ίδιας ένδειξης, πράγμα που συμβαίνει ήδη σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες.

Παράλληλα ο φαρμακοποιός, έχοντας στα χέρια του την δυνατότητα υποκατάστασης, να μπορεί να κατευθύνει τον ασθενή σε φθηνότερες θεραπείες εξ ίσου ποιοτικές.

Όσο για τα γενόσημα, σίγουρα υπάρχει μεγάλη σύγχυση από την πλευρά του καταναλωτή και του δημιουργούνται αμφιβολίες και ανασφάλεια.

Αυτό πιστεύω όμως ότι θα ξεπεραστεί σύντομα.

Έτσι, λόγω της αυξημένης χρήσης γενοσήμων που θα επέλθει σταδιακά, θα αρχίσει παράλληλα και μια καλύτερη ενημέρωση προς τον καταναλωτή για τα γενόσημα, και από τις εταιρείες, αλλά και από τα κλαδικά μέσα όπως η ΠΕΦ.

P. M. KAI E.: Πώς πιστεύετε ότι θα διαμορφωθεί στο εγγύς μέλλον η αγορά των γενοσήμων, στην Ελλάδα;

Θ.Τ.: Η αγορά αυτή είναι μια μεγάλη ευκαιρία και πρόκληση για την Ελλάδα.

Εάν υλοποιηθεί μια συνολική φαρμακευτική πολιτική για την τιμολόγηση και την αποζημίωση γενοσήμων με βάσει τις τιμές αναφοράς, με παράλληλα κίνητρα για τη χρήση γενοσήμων, τότε θα υπάρξει σημαντική θετική επίπτωση στα οικονομικά των ταμείων αλλά και στα οικονομικά των ασθενών.

Παράλληλα θα ενισχυθεί και η εγχώρια παραγωγή και οι θέσεις εργασίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι δύο πολύ έγκυροι οργανισμοί, ο ΙΟΒΕ και η Mckinsey, έχουν διεξάγει πρόσφατες μελέτες στον τομέα παραγωγής γενοσήμων, αναδεικνύοντας τον σαν τον βασικό τομέα ανάπτυξης της Ελληνικής οικονομίας και έναν από τους τομείς που θα βοηθήσουν την Ελλάδα να βγει από την κρίση.

Θα είναι εθνικό έγκλημα αν το κράτος πληρώνει (με βάσει το Μνημόνιο) 2 δις το χρόνο σε φάρμακα και όλα αυτά τα χρήματα καταλήγουν σε ξένες εταιρείες και σε θέσεις εργασίας στο εξωτερικό.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάνω από 10 σοβαρές Ελληνικές παραγωγικές φαρμακοβιομηχανίες που μπορούν να καλύψουν με χαμηλές τιμές και ποιοτικό φάρμακο πάνω από το 70% της εξωνοσοκομιακής φαρμακευτικής αγοράς.

P. M. KAI E.: Και η αγορά των OTC πώς πιστεύετε ότι θα διαμορφωθεί;

Θ.Τ.: Τα προϊόντα OTC κερδίζουν έδαφος στην αγορά παρά την οικονομική κρίση και τη συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος.

Οι λόγοι είναι πολλοί: η αυτο-ίαση αποτελεί την τάση διεθνώς και την ενθαρρύνουν όλο και περισσότερο οι κυβερνήσεις προκειμένου να μειώσουν την φαρμακευτική δαπάνη προς όφελος των ασφαλιστικών ταμείων.

Το ενδιαφέρον και η πρόσβαση των καταναλωτών σε ενημέρωση για θέματα προσωπικής ευεξίας ενισχύονται με γεωμετρική πρόοδο.

Η αύξηση του προσδόκιμου ζωής επιτείνει την ανάγκη αναζήτησης μη φαρμακευτικών λύσεων.

Πιστεύω δε ακράδαντα ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα αποτελούν ευκαιρία διεύρυνσης του τυπικού φαρμακείου στην ευρύτερη αγορά υγείας, ομορφιάς και ευεξίας με σημαντικά θετικές επιπτώσεις στην οικονομική κατάσταση των φαρμακείων.

Η αγορά των OTC είναι πλέον μια βασική πηγή ανάπτυξης και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για όλη την αλυσίδα του χώρου της υγείας.

P. M. KAI E.: Ποιες στρατηγικές marketing θα πρέπει να υιοθετήσει η φαρμακευτική βιομηχανία με αυτό το νέο τοπίο που διαφαίνεται;

Θ.Τ.: Εδώ και καιρό είναι ξεκάθαρο ότι κάθε φαρμακοβιομηχανία πρέπει να σχεδιάσει μια στρατηγική επικοινωνίας και marketing που απευθύνεται σε διάφορα κέντρα αποφάσεων.

Αυτά είναι ο γιατρός, ο φαρμακοποιός, τα ασφαλιστικά ταμεία και οι ομάδες ασθενών.

Παράλληλα θ’ αναπτυχθούν περισσότερο στην Ελλάδα τα τμήματα φαρμακο-οικονομικών μελετών της κάθε εταιρείας, όπου θα τεκμηριώνουν το κόστος/όφελος των νέων φαρμάκων.

Η ΕΛΠΕΝ λοιπόν με βάση αυτά τα δεδομένα έχει ένα συγκεκριμένο σχέδιο επικοινωνίας με αυτά τα κέντρα αποφάσεων, με αυτές τις ομάδες δηλαδή.

Ειδικά για τους φαρμακοποιούς, προγραμματίζουμε μια σειρά από μεγάλες και μικρότερες εκδηλώσεις επικοινωνίας, καθώς και πρόγραμμα ηλεκτρονικής επικοινωνίας.

P. M. KAI E.: Οι φαρμακοποιοί πιστεύετε ότι είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις εξελίξεις και τις αλλαγές στην αγορά της υγείας;

Θ.Τ.: Νομίζω ότι ο φαρμακοποιός σήμερα στην Ελλάδα ξέρει πολύ καλά και κατανοεί τα νέα δεδομένα και έχει δει ποιες προοπτικές και εναλλακτικές ανοίγονται μπροστά του.

Βέβαια προς το παρόν υπάρχει μεγάλη σύγχυση με όλες αυτές τις αλλαγές και τις δυσκολίες στο επάγγελμα και σαφώς προτεραιότητα του είναι το οικονομικό και πώς θα αποζημιωθεί από τον ΕΟΠΥ.

Όπως και για πολλές άλλες επαγγελματικές ομάδες η προσαρμογή δεν θα είναι ούτε εύκολη, ούτε χωρίς κόστος!

Πιστεύω όμως ότι όλη αυτή η «σκόνη» και ο πανικός κάποια στιγμή θα καταλαγιάσει και θα επιβιώσουν αυτοί που θα μπορούν να προσφέρουν ενημέρωση και υπηρεσίες υγείας στον πελάτη.

Προσωπικά θα τους συμβούλευα να βρούν συνέργιες και συμμαχίες με άλλους συναδέλφους για να δυναμώσουν σαν μονάδες και να αποτρέψουν την είσοδο των μεγάλων αλυσίδων που θα δημιουργήσουν μεγάλο πλήγμα.

Αυτές, με την καθετοποίηση που έχουν σε παραγωγή και διανομή, θα αλώσουν πλήρως την Ελληνική Φαρμακευτική αγορά.

Ο κ. Θεόδωρος Τρύφων είναι πτυχιούχος Οικονομικών και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Παν/ου του Southampton( UK) και κάτοχος MBA από το City University του London Business School.

Εργάζεται στον Όμιλο ΕΛΠΕΝ από 1992 και σήμερα κατέχει τη θέση του Αντιπροέδρου. Διετέλεσε μέλος του συμβουλίου του ΕΒΕΑ και του ΣΕΒ και πρόεδρος της ΠΕΦ ( 1999 -2007), στην οποία σήμερα κατέχει τη θέση του Αντιπροέδρου.

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.