Δραστικές Αλλαγές και Δύσκολες Επιλογές στην Αγορά του Φαρμάκου

Μέσα σε ένα περιβάλλον διαρθρωτικών αλλαγών στη Φαρμακευτική αγορά, οι εταιρείες αναδιοργανώνονται και ξεκινούν με νέες στρατηγικές για να αντιμετωπίσουν το σήμερα και το μέλλον.

Η SANDOZ είναι μια απ' αυτές και ο κύριος ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΣ, Γενικός της Διευθυντής της, μας αναλύει σημαντικούς τομείς.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Πείτε μας ποια είναι η πορεία της Sandoz στην Ελλάδα

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΣ: H Sandoz ιδρύθηκε το 1886 στην Βασιλεία της Ελβετίας παράγοντας χημικές βαφές.

Από την ίδρυσή της και για πολλές δεκαετίες η Sandoz ήταν αυτό που ονομάζουμε εταιρία «πρωτοτύπων» φαρμακευτικών σκευασμάτων με πολλές δραστηριότητες.

Το 1996 οπότε και συγχωνεύτηκε με την Ciba Geigy, δημιουργώντας την Novartis. Το 2003, η Novartis συγχώνευσε όλες τις εταιρείες γενοσήμων που είχε εξαγοράσει κάτω από την Sandoz, ως τη δραστηριότητα γενοσήμων της Novartis, και προσάρμοσε αντίστοιχα την νέα της ταυτότητα.

H Sandoz είχε παρουσία στην Ελλάδα, καθώς και παραγωγική δραστηριότητα για αρκετές δεκαετίες πριν το 1996.Τα τελευταία 15 έτη η Sandoz είχε παρουσία στην Ελλάδα μέσω τοπικών αντιπροσώπων.

Πριν από ένα χρόνο αποφασίστηκε να ξεκινήσει αυτόνομα στην Ελλάδα, και τους τελευταίους μήνες εφαρμόζουμε τη στρατηγική αυτή απόφαση, έχοντας μία ισχυρή παρουσία που διακηρύσσει το όραμά της να γίνει leader στην αγορά γενοσήμων στην χώρα.

Διαθέτουμε από τον Απρίλιο του 2013 μία οργανωμένη ομάδα, με σκοπό να λανσάρει μία ευρεία γκάμα προϊόντων μας όπως, καρδιολογικά, αντιμικροβιακά, αντιοστεοπορωτικά, γαστρεντερολογικά, κλπ.

Η Sandoz είναι η δεύτερη παγκοσμίως μεγαλύτερη εταιρεία γενοσήμων και διαθέτει χαρτοφυλάκιο περίπου 1100 υψηλής ποιότητας σκευασμάτων, τα οποία κυμαίνονται από τα κλασικά γενόσημα ως και τα πλέον εξελεγμένα φαρμακοτεχνικά σκευάσματα.

Η δέσμευση της Sandoz είναι η βελτίωση της πρόσβασης των ασθενών εξασφαλίζοντας εξοικονόμηση οικονομικών πόρων στους ασθενείς και στα συστήματα υγείας σε όλο τον κόσμο.

Η τοποθέτησή μας στον όμιλο Novartis είναι να είναι ηγέτες στα διαφοροποιημένα σκευάσματα, με δέσμευση στην ποιότητα έχοντας ταυτόχρονα παγκόσμια θέση επιρροής προκειμένου να επιτύχουμε στην αποστολή μας.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας, ποια στρατηγική θα ακολουθήστε;

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΣ: Τα προϊόντα της Sandoz εγγυώνται την ποιότητα που απαιτείται ώστε να είναι αποτελεσματικά, προσφέροντας έτσι και στον θεράποντα που τα συνταγογραφεί και στον φαρμακοποιό που τα διακινεί, την βεβαιότητα ότι επέλεξαν την σωστή θεραπεία για τον ασθενή τους.

Συνεπώς η στρατηγική μας έγκειται στο να υποστηρίξει αυτήν την ποιοτική επιλογή θεραπείας, προσφέροντας επιστημονική υποστήριξη και επίκαιρη πληροφόρηση στους επαγγελματίες υγείας, πάντα με επίκεντρο το όφελος των ασθενών.

Επιπλέον της δικής μας ομάδας σαν Sandoz, η στρατηγική μας περιλαμβάνει και στρατηγικές συμμαχίες για την επιτυχημένη προώθηση της συνεχώς αυξανόμενης γκάμας των προϊόντων μας.

Συνεργαζόμαστε ήδη με ένα αριθμό ελληνικών εταιρειών στις θεραπευτικές περιοχές της ουρολογίας (καρκίνος προστάτη και στυτική δυσλειτουργία), ογκολογίας, νεφρολογίας, ψυχιατρικής, νευρολογίας...

Τα γενόσημα αποτελούν μια διέξοδο για τη μείωση της Φαρμακευτικής δαπάνης αλλά και το «κλειδί» για την ανάπτυξη της υγείας. Αναλύστε μας σύντομα αυτό το σημαντικό θέμα.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΣ: Στην σημερινή οικονομική συγκυρία των περιορισμένων οικονομικών πόρων, τα γενόσημα φάρμακα αποτελούν χωρίς αμφιβολία μία λύση, ώστε να διατηρήσουμε τις παροχές υγείας από την πολιτεία και συγχρόνως να απελευθερωθούν οικονομικοί πόροι ώστε να χρηματοδοτηθούν καινοτόμα φάρμακα στην ελληνική αγορά.

Η χρήση των γενοσήμων επιτρέπει την θεραπεία των ασθενών με προσιτό κόστος, τόσο για την πολιτεία, όσο και για τον ίδιο τον ασθενή και συνεπώς οδηγεί στην διεύρυνση της πρόσβασης στην θεραπεία.

Οι εξοικονομούμενοι πόροι μπορούν να χρηματοδοτήσουν καινοτόμες θεραπείες.

Στην Ελλάδα δεν είναι ευρέως κατανοητό το διπλό αυτό όφελος και ως συνέπεια η διείσδυση των γενοσήμων είναι σημαντικά χαμηλότερη από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Με την ορθή χρήση των γενοσήμων και την ορθή πληροφόρηση για αυτά, αναμένουμε και την θετική ανταπόκριση τόσο των επαγγελματιών υγείας, όσο και των ασθενών.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Ποιά κατά την άποψη σας είναι τα «φρένα» για την ανάπτυξη των γενοσήμων και ποιοι οι «μοχλοί» ανάπτυξης τους;

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΣ: Η ευρεία παραπληροφόρηση του κοινού σχετικά με τον ρόλο των γενοσήμων φαρμάκων, είναι αναμφίβολα το κύριο εμπόδιο για την ανάπτυξή τους στην Ελληνική αγορά.

Εάν στοχεύουμε στην μεγιστοποίηση των οφελών από την χρήση τους, τόσο για την πολιτεία όσο και για τον ασθενή, θα πρέπει να έχουμε σαφή προοπτική για την αύξηση της χρήσης τους.

Μία ξεκάθαρη στρατηγική της πολιτείας με καθορισμένους μηχανισμούς ανάπτυξης των γενοσήμων, σε συνδυασμό με μία ευρεία και συνεχή καμπάνια επικοινωνίας προς όλους τους εμπλεκόμενους, θα είχε αναμφισβήτητα ως αποτέλεσμα την άρση των εμποδίων και των αντιστάσεων στη χρήση των γενοσήμων.

Η πολιτεία οφείλει να σχεδιάσει και να εφαρμόσει μία βιώσιμη στρατηγική για την φαρμακευτική αγορά, λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορετικές ανάγκες όλων των εμπλεκόμενων: των ασθενών που ζητούν απρόσκοπτη πρόσβαση σε ποιοτικά προϊόντα με προσιτό κόστος, των επαγγελματιών υγείας, των Ελλήνων παραγωγών, των πολυεθνικών εταιρειών και των δανειστών.

Τακτικές όπως οι οριζόντιες μειώσεις τιμών και οι πρόσθετες εκπτώσεις/επιστροφές (rebates/clawbacks), είναι μεν τρόποι επίτευξης οικονομικών στόχων, αλλά δεν έχουν κανένα αντίκτυπο στην διασφάλιση της πρόσβασης των πασχόντων σε ποιοτικές θεραπείες τον 21ο αιώνα στην Ελλάδα.

Η φαρμακευτική αγορά στην Ελλάδα θα υποστεί δραστικές αλλαγές, κατ’ αναλογία με αρκετές άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Χρειαζόμαστε να αξιολογήσουμε τι συνέβη σε αυτές τις χώρες και να μάθουμε από τις επιτυχίες και τα λάθη τους, υιοθετώντας ότι θα μας βοηθήσει να επιτύχουμε τους οικονομικούς μας στόχους και διατηρώντας παράλληλα τον ασθενή στο επίκεντρο των προτεραιοτήτων μας.

Σαν Sandoz, είτε ως μέλος του κλάδου, είτε ως εταιρεία, μπορούμε να προσφέρουμε μία τεράστια δεξαμενή πληροφοριών, για την σώρευση των οποίων έχουμε επενδύσει σημαντικά και να προσφέρουμε αυτήν τη γνώση σε όλους τους εμπλεκόμενους ώστε να διευκολύνουμε την διαδικασία.

Παρά τις δυσκολίες η ευρύτερη διάθεση για αλλαγή υφίσταται, αλλά μένει να αποδεχτούμε ότι μία τόσο δραστική αλλαγή δεν θα επιτευχθεί χωρίς δύσκολες επιλογές!

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Τι πιστεύετε για το ρόλο του φαρμακοποιού στη διακίνηση των γενοσήμων;

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΣ: Ιστορικά και ιδιαίτερα στην Ελλάδα οι φαρμακοποιοί αποτελούν τον σύμβουλο υγείας της «διπλανής πόρτας».

Χρειάζεται να αναπτύξουν αυτόν το ρόλο περαιτέρω ως κρίκος της αλυσίδας ασθενής, ιατρός, φαρμακοποιός.

Τα γενόσημα φάρμακα είναι η πραγματικότητα του παρόντος και του μέλλοντος και οι φαρμακοποιοί πρέπει να διασφαλίσουν τη πρόσβαση των ασθενών σε ποιοτικά γενόσημα.

Στη παρούσα συγκυρία αντιμετωπίζουν μια σειρά προκλήσεων, συρρικνούμενη κερδοφορία, ασαφές πλαίσιο συνταγογράφησης, και έναν αυξανόμενο αριθμό οικονομικά αδύναμων ασθενών που αμφιβάλλουν για τα γενόσημα φάρμακα.

Η μεγάλη πρόκληση για αυτούς δεν είναι η επιβίωση τους με χαμηλότερη κερδοφορία λόγω της χρήσης γενοσήμων, αλλά το πως να ακολουθήσουν την νέα εποχή με νέα ταυτότητα.

Η μείωση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης πρέπει να εξισορροπηθεί με την ενεργή προώθηση των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, ΜΗΣΥΦΑ, καθιστώντας το φαρμακείο έναν ελκυστικό τόπο αγορών.

Ειδικά στα γενόσημα οι φαρμακοποιοί πρέπει να περιφρουρήσουν την υγεία των πασχόντων, προσφέροντας ποιοτικά φάρμακα και ενδελεχή πληροφόρηση, ώστε να ανακουφίσουν τους φόβους και τις ανασφάλειες τους.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Θεωρείτε ότι πρέπει να υπάρχουν κίνητρα για την ανάπτυξη γενοσήμων στους φαρμακοποιούς και στους γιατρούς;

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΣ: Η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που προσπαθεί να μειώσει τις δαπάνες υγείας και ιδιαίτερα τη φαρμακευτική δαπάνη και μια ευρεία γκάμα μεθόδων έχει δοκιμαστεί ήδη σε όλη την επικράτεια.

Μία από τις πιο επιτυχημένες μεθόδους είναι η καθιέρωση κινήτρων για τους γιατρούς ώστε να συνταγογραφούν γενόσημα προϊόντα.

Ωστόσο, αυτό προϋποθέτει την ύπαρξη δύο άλλων παραμέτρων: κατάλληλου σχεδιασμού και στόχευσης, καθώς και θέσπιση ποινών για την μη συμμόρφωση.

Ένα μέτρο που πρέπει να εφαρμόζεται άμεσα είναι η ηλεκτρονική συνταγογράφηση που ευνοεί τον κατάλληλο σχεδιασμό και στόχευση.

Φυσικά για να έχει αποτέλεσμα, πρέπει να αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού για την ανάπτυξη των γενοσήμων στο πλαίσιο της μείωσης της φαρμακευτικής δαπάνης.

Με τέτοια μέτρα αντιμετωπίζονται και τα φαινόμενα της συνταγογράφησης γενοσήμων που ακολούθως αντικαθίστανται από πρωτότυπα, φαινόμενο το οποίο παρατηρείται μόνο στη χώρα μας!

Μια από τις επιτυχημένες μεθόδους διεθνώς, είναι η θέσπιση πρόσθετων κινήτρων για τη συνταγογράφηση γενοσήμων.

Με βάση την εμπειρία της Sandoz σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, εκεί υιοθετούνται πολιτικές όπου ένα ποσοστό της συνταγογράφησης πρωτοτύπων αντικαθίσταται από γενόσημα και αυτό αποτελεί στόχο του προϋπολογισμού της φαρμακευτικής δαπάνης.

Με αυτόν τον τρόπο η στοχοθέτηση είναι σαφής και συγκεκριμένη.

Έχει αποδεχθεί ότι αυτές οι πολιτικές συνεισφέρουν θετικά στη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης.

Η χρήση της τεχνολογίας από τους επαγγελματίες υγείας, μόνη της δεν επαρκεί για την επίτευξη του οικονομικού στόχου των 2,4 δις ευρώ το 2013.

Για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι απαραίτητο να καθιερωθούν ξεκάθαροι κανόνες που θα διέπουν τη σχέση Κράτους-Ιατρών-Φαρμακοποιών-Ασθενών, ενώ συγχρόνως δεν θα επιτρέπεται η δημιουργία θέσεων ισχύος από τους πιο δυνατούς εμπλεκόμενους.

Συνεπώς, οι μεταρρυθμίσεις που σχεδιάζονται πρέπει να αποτελούν μέρος ενός συγκεκριμένου και ολοκληρωμένου στρατηγικού πλάνου το οποίο έχει προσεκτικά σχεδιαστεί και εφαρμόζεται, ώστε να διασφαλιστεί η επίτευξη των μέσων και βραχυπρόθεσμων στόχων τη χώρας.

Ο κ. Γιώργος Στεφανάκος με σπουδές στη Βιομηχανική Διοίκηση στις Ηνωμένες Πολιτείες, δραστηριοποιείται στην Ελλάδα επί σειρά ετών σε εμπορικές θέσεις Ελληνικών και πολυεθνικών εταιριών, μεταξύ των οποίων η εμπορική διεύθυνση της Danzas, η διεύθυνση πωλήσεων της EsteeLauder, και η διεύθυνση διεθνών αγορών του ομίλου Lavipharm. Στη Sandoz, έχει την γενική διεύθυνση από το Μάη του 2012.

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.