Αναπτύσσοντας τηv Κατηγορία Προϊόντων Αυτοθεραπείας

O ΕΦΕΧ είναι o Σύνδεσμος Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης και στα μέλη του περιλαμβάνονται εταιρείες που εμπορεύονται φάρμακα ΜΗΣΥΦΑ.

Ο Γενικός Διευθυντής κ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΟΚΙΟΣ μας απαντά εκ μέρους του Δ.Σ του Συνδέσμου πάνω στις τελευταίες εξελίξεις αυτής της κατηγορίας που αφορούν τη διάθεση και τη προβολή προϊόντων αυτοθεραπείας στην αγορά.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Ποιοί είναι οι στόχοι του ΕΦΕΧ;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΟΚΙΟΣ: Ο Σύνδεσμος ΕΦΕΧ φιλοδοξεί να συμβάλει στην ανάπτυξη της αυτό-φροντίδας/αυτό-θεραπείας, ενός κοινωνικού concept που γνωρίζει άνθηση σε πολλά κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι Αρχές Υγείας σ’ αυτές τις χώρες, οι Ιατρικοί Σύλλογοι, οι Ενώσεις Καταναλωτών και οι Φαρμακευτικές Εταιρείες υποστηρίζουν με το δικό του τρόπο ο κάθε παράγοντας, την ανάγκη του Πολίτη να παίρνει ο ίδιος πρωτοβουλία για την υγεία του.

Ένας κύριος παράγοντας έκφρασης της αυτό-θεραπείας είναι τα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ).

Επομένως η ανάπτυξη της αγοράς αυτών των φαρμάκων μαζί με την υπεύθυνη ενημέρωση των πολιτών θα συμβάλει αποφασιστικά στην εμπέδωση και ανάπτυξη της αυτό-θεραπείας.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Ποιά είναι η σημερινή κατάσταση των ΜΗΣΥΦΑ στην Ελλάδα και τι εξελίξεις διαφαίνονται στο άμεσο μέλλον;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΟΚΙΟΣ: Τα ΜΗΣΥΦΑ είναι φάρμακα τα οποία ο ΕΟΦ εγκρίνει ότι μπορούν να χορηγηθούν χωρίς ιατρική συνταγή, μπορούν να διαφημισθούν απ’ ευθείας στο ευρύ κοινό από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ) και το κόστος τους δεν καλύπτεται από τη κοινωνική ασφάλιση.

Λόγω ακριβώς αυτών των κριτηρίων στη συντριπτική πλειοψηφία των κρατών μελών της ΕΕ, οι τιμές των ΜΗΣΥΦΑ καθορίζονται ελεύθερα από τον Παραγωγό.

Στη χώρα μας επί δεκαετίες οι τιμές των ΜΗΣΥΦΑ ελέγχονται από το κράτος.

Δηλαδή, δεν είναι ελεύθερες και αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο όπως τα συνταγογραφούμενα, ενώ το εγκριτικό τους καθεστώς είναι τελείως διαφορετικό.

Αυτή είναι η κύρια αιτία που η αγορά των ΜΗΣΥΦΑ είναι υποαναπτυγμένη και δεν ενθαρρύνεται η εισαγωγή νέων προϊόντων τα οποία πολλά από αυτά είναι πρωτότυπα και καινοτόμα.

Η κατάσταση όμως αυτή άλλαξε δραματικά με τη ψήφιση από τη Βουλή των Ελλήνων του πρόσφατου πολυνομοσχεδίου και συγκεκριμένα του Νόμου 4254.

Με βάση αυτόν τον νόμο θεσμοθετείται από 1 Ιανουαρίου 2017 καθεστώς ελεύθερου προσδιορισμού από τον Παραγωγό της τιμής πώλησης των ΜΗΣΥΦΑ.

Μαζί με άλλες διατάξεις του νέου νόμου, διαμορφώνεται ένα εγκριτικό και ρυθμιστικό πλαίσιο των ΜΗΣΥΦΑ εναρμονισμένο με αυτό των περισσοτέρων χωρών της ΕΕ.

Η σημαντική αυτή αλλαγή έφερε καινούργιο άνεμο στην αγορά και το μέλλον προμηνύεται ελπιδοφόρο σε ότι αφορά την εισαγωγή νέων προϊόντων, την ανάπτυξη φιλόδοξων ενημερωτικών προγραμμάτων για το ευρύ κοινό, τις επενδύσεις των φαρμακευτικών εταιρειών, την αύξηση του εργατικού δυναμικού.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Με την έννοια "αυτοθεραπεία " θεωρείτε ότι στην Ελλάδα ο ασθενής είναι έτοιμος να πάρει την υγεία στα χέρια του;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΟΚΙΟΣ: Αρχικά πρέπει να διαφοροποιήσουμε τους όρους «αυτοθεραπεία» και «αυτοφροντίδα».

Όταν λέμε «ο ασθενής παίρνει την υγεία στα χέρια του» αυτό είναι πιο κοντά στον όρο «αυτοφροντίδα» η οποία περιλαμβάνει τις ενέργειες που κάνουν οι άνθρωποι από μόνοι τους για τον εαυτό τους για την διατήρηση της υγείας τους, καθώς και την πρόληψη και αντιμετώπιση κάποιας ασθένειας.

Όπως είναι φυσικό υπάρχουν διάφορα μικροπροβλήματα υγείας τα οποία είναι αναπόφευκτα και πρέπει να αποδεχόμαστε ως συνέπειες της ζωής.

Εκεί συμπεριλαμβάνεται και ο όρος της «αυτοθεραπείας» η οποία αποτελεί ένα μέρος της αυτό-φροντίδας και συνιστά την υπεύθυνη επιλογή και χρήση των ΜΗΣΥΦΑ, προκειμένου να αντιμετωπισθούν ήπια προβλήματα υγείας ή συμπτώματα, που έχουν διαγνωσθεί εμπειρικά από τον ίδιο τον ασθενή.

Στην Ελλάδα, έστω και χωρίς να γίνεται αντιληπτό από τον ίδιο τον ασθενή, η «αυτοθεραπεία» εφαρμόζεται από τον ίδιο, κυρίως σε περιπτώσεις απλού κρυολογήματος όπου ο ασθενής καταφεύγει από μόνος του στο φαρμακείο προκειμένου να προμηθευτεί το κατάλληλο χάπι ή αντιβηχικό σιρόπι.

Παρότι η υπεύθυνη ενημέρωση του κοινού βρίσκεται ακόμη σε βρεφικό στάδιο πιστεύουμε ότι ο Έλληνας πολίτης διαθέτει αυξημένο κριτήριο και συνεργάζεται εποικοδομητικά με το Φαρμακοποιό του ο οποίος αναδεικνύεται σε πυλώνα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ).

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Στην Ελλάδα η προσφυγή του ασθενή σε προϊόντα αυτοθεραπείας είναι σε χαμηλότερα επίπεδα από τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες παρόλο τις πολύ χαμηλές τιμές τους. Ποιοί είναι οι λόγοι;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΟΚΙΟΣ: Ο ιατρός για τον Έλληνα ασθενή παραμένει η κύρια πηγή πληροφόρησης θεραπείας.

Βασικοί λόγοι όμως για ν’ απαντήσω στο ερώτημά σας, είναι η έλλειψη επαρκούς πληροφόρησης και δυστυχώς πρόσφατα έντονης παραπληροφόρησης κυρίως μέσω του internet.

Εάν οι Αρχές Υγείας του τόπου μας είχαν κατανοήσει την αξία της αυτό-φροντίδας/αυτό-θεραπείας και είχαν αποφασίσει να την υποστηρίξουν όπως γίνεται στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία ή τη Γερμανία, θα είχαν εφαρμοσθεί επαρκή ενημερωτικά προγράμματα.

Από την άλλη μεριά ειδικά το τελευταίο καιρό, υπό το φάσμα της μετακίνησης των ΜΗΣΥΦΑ εκτός φαρμακείων, ο Έλληνας ασθενής, έχει πέσει επανειλημμένα θύμα παραπληροφόρησης όσον αφορά ακραίες ανεπιθύμητες δράσεις προϊόντων αυτοθεραπείας.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Γιατί η ανάπτυξη των ΜΗΣΥΦΑ αποτελεί ευκαιρία για τον φαρμακοποιό να αναδείξει το ρόλο του και ν' αυξήσει τον τζίρο του;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΟΚΙΟΣ: Τα ΜΗΣΥΦΑ βοηθούν τον φαρμακοποιό να αναβαθμίσει το ρόλο του σε βασικό Σύμβουλο της ΠΦΥ.

Τα ΜΗΣΥΦΑ παρά την άμεση ενημέρωση που γίνεται προς το κοινό δε παύουν να είναι φάρμακα για τα οποία ο ασθενής/καταναλωτής χρειάζεται σωστή καθοδήγηση.

Έχει αποδειχθεί σε πολλές άλλες χώρες αλλά και στην Ελλάδα, ότι ο πολίτης θεωρεί τον φαρμακοποιό ως το κύριο σύμβουλο για να αντιμετωπίσει ένα πιθανό πρόβλημα υγείας πριν αποφασίσει να πάει στο ιατρό του. Με τα ΜΗΣΥΦΑ ο φαρμακοποιός δεν αρκείται μόνο στη πώλησή τους, αλλά μετατρέπεται σε έναν σύμβουλο του πολίτη, ερευνώντας ένα υποτυπώδες ιστορικό του και καθοδηγώντας τον στη σωστή χρήση του φαρμάκου.

Εμπορικά θα ωφεληθεί ο φαρμακοποιός γιατί το κόστος των ΜΗΣΥΦΑ καταβάλλεται άμεσα από τον πολίτη και δεν υπεισέρχεται κανένα ασφαλιστικό ταμείο και η ανάπτυξη της αυτοθεραπείας θα αυξήσει και τη ζήτησή τους.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Τα ΜΗΣΥΦΑ πρέπει να βγούνε από τα ράφια των φαρμάκων και να έχουν ελεύθερη πρόσβαση από τον καταναλωτή στο χώρο του φαρμακοπωλείου για να αναπτυχθεί καλύτερα αυτή η κατηγορία;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΟΚΙΟΣ: Υπάρχει εμπειρία σε αρκετές χώρες της ΕΕ όπου τα ΜΗΣΥΦΑ ή κάποια από αυτά εκτίθενται μέσα στο χώρο του φαρμακείου με έναν προσβάσιμο για το πολίτη τρόπο.

Στις χώρες αυτές η αυτοθεραπεία είναι σαφώς περισσότερο ανεπτυγμένη από ότι στη χώρα μας και έχει βρεθεί ότι με τον τρόπο αυτό εξοικειώνεται περισσότερο ο ασθενής/καταναλωτής στη πρωτοβουλία του να αποφασίζει για την αντιμετώπιση του προβλήματος υγείας του.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Η τόση μεγάλη διαφήμιση των προϊόντων αυτών στα ΜΜΕ, δεν παραμερίζει εν μέρη τη συμβουλή του φαρμακοποιού;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΟΚΙΟΣ: Αντίθετα, η σωστή και υπεύθυνη διαφήμιση εκ μέρους της φαρμακευτικής εταιρείας μεταδίδει ένα ενημερωτικό μήνυμα προς τον ασθενή/καταναλωτή και παραδίδει τη σκυτάλη στον φαρμακοποιό, προκειμένου να του δώσει την απλουστευμένη πλήρη εικόνα του φαρμάκου για το οποίο ενδιαφέρεται.

Η διαφήμιση υποβοηθά τον φαρμακοποιό στην υπεύθυνη ενημέρωση του πολίτη.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Ποιά είναι η θέση του Συνδέσμου για την απελευθέρωση των τιμών των ΜΗΣΥΦΑ. Αυτό θα έχει τελικά όφελος στη τσέπη του καταναλωτή;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΟΚΙΟΣ: Όπως ειπώθηκε νωρίτερα, εφόσον τα ΜΗΣΥΦΑ είναι προϊόντα που εγκρίνονται από τον ΕΟΦ να χορηγούνται χωρίς ιατρική συνταγή, να διαφημίζονται άμεσα στον ασθενή / καταναλωτή και το κόστος τους δεν καλύπτεται από τη κοινωνική ασφάλιση, η τιμή πώλησης είναι δίκαιο να ορίζεται ελεύθερα από τον Παραγωγό.

Τα οφέλη είναι πολλαπλά:

- Νέα προϊόντα θα εισαχθούν διευρύνοντας το φάσμα επιλογής για τον ασθενή.

- Παρά τη πιθανή αύξηση τιμών μετά την απελευθέρωση, πολύ σύντομα οι τιμές θα ισορροπήσουν στην αγορά υπακούοντας στους νόμους της ελεύθερης οικονομίας και του ανταγωνισμού.

- Η διαφοροποίηση των τιμών θα διευκολύνει τον ασθενή / καταναλωτή να επιλέγει φθηνότερο σχήμα θεραπείας.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Ποιά είναι η θέση του ΕΦΕΧ σχετικά με την πώληση των ΜΗΣΥΦΑ και σε άλλα κανάλια διανομής ( Παραφαρμακεία , S/m ) ακόμη και με την παρουσία φαρμακοποιού;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΟΚΙΟΣ: Η πάγια θέση του ΕΦΕΧ είναι ότι τα ΜΗΣΥΦΑ πρέπει να δίνονται πάντα δια χειρός φαρμακοποιού από τα νομίμως λειτουργούντα φαρμακεία.

Έχοντας αυτό ως βασική αρχή, και εφόσον τηρούνται αυστηρά όλες οι σωστές προδιαγραφές συντήρησης και φύλαξης των φαρμάκων, οι θέσεις του ΕΦΕΧ εναρμονίζονται με τις αποφάσεις τις Πολιτείας.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Σχετικά με τη πώληση των ΜΗΣΥΦΑ από ηλεκτρονικά φαρμακεία ,ποιές θα είναι οι εξελίξεις;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΟΚΙΟΣ: Αναμένονται ραγδαίες εξελίξεις καθώς υπάρχει μεγάλη ανάπτυξη παγκοσμίως, κάτι που είναι φυσικό αν αναλογιστεί κανείς το οικονομικό όφελος των ασθενών/καταναλωτών λόγω της χαμηλότερης τιμής των προϊόντων που αγοράζουν μέσω των ηλεκτρονικών φαρμακείων.

Υπάρχει ήδη το νομικό πλαίσιο στη ΕΕ και αναμένεται σύντομα η εναρμόνιση της χώρας μας με αυτό.

PHARMACY management ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: Σαν εκπρόσωπος του συνδέσμου, πείτε μας πώς βλέπουν τα μέλη σας το μέλλον της αυτοθεραπείας στην Ελλάδα, βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα;

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΟΚΙΟΣ: Όπως ειπώθηκε σε προηγούμενη ερώτησή σας, είναι γεγονός ότι η αγορά των ΜΗΣΥΦΑ «γυρίζει σελίδα».

Η μεταβατική περίοδος από τώρα μέχρι το Δεκέμβριο του 2016 θα είναι μια προπαρασκευαστική περίοδο για τη βιομηχανία ενόψει της μεγάλης αλλαγής.

Το μέλλον μόνο αισιόδοξο μπορεί να προβλεφθεί εφόσον από 1/1/2017 οι τιμές των ΜΗΣΥΦΑ θα καθορίζονται ελεύθερα από τον Παραγωγό.

Ήδη έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες για στροφή της στρατηγικής τους προς την αυτοθεραπεία, για εισαγωγή νέων προϊόντων, μερικά από τα οποία έχουν καινοτόμες συσκευασίες, νέες εταιρείες που εξετάζουν τη δυνατότητα παρουσία τους στη χώρα μας.

Αν λάβουμε υπόψη μας τα ενημερωτικά προγράμματα προς το κοινό που ήδη βρίσκονται στο στάδιο σχεδιασμού, ο τομέας της αυτοθεραπείας/αυτοφροντίδας αναμένεται να αναπτυχθεί εντυπωσιακά στα επόμενα πέντε χρόνια που θα ακολουθήσουν την απελευθέρωση των τιμών.

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.