Το Μέλλον του Φαρμακείου: Μια Έρευνα Δίνει Αισιόδοξες Απαντήσεις

Η απέραντη εμπιστοσύνη, η απαραίτητη επιστημονική συμβουλή, ο αξεπέραστος Φαρμακοποιός είναι μόνο μερικές από τις φράσεις που χρησιμοποιεί το ευρύ κοινό όταν μιλάει για το μέλλον του Φαρμακείου.

Μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Γαλλία πάνω στην εξέλιξη και το μέλλον του επαγγέλματος, αναδεικνύει την αμέριστη υποστήριξη των πολιτών στους Φαρμακοποιούς.

Οι Φαρμακοποιοί που βλέπουν τις εξελίξεις και ανησυχούν για το επαγγελματικό τους μέλλον, καλό θα είναι να ακούσουν τι έχουν να πουν οι ασθενείς και πελάτες τους.

Σύμφωνα με μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το γαλλικό ινστιτούτο ερευνών CSA για λογαριασμό του γαλλικού Προμηθευτικού Συνεταιρισμού Φαρμακοποιών (OCP) και έθεσε τις ίδιες ακριβώς ερωτήσεις τόσο στους Φαρμακοποιούς όσο και στους πελάτες τους, οι καταναλωτές είναι περισσότερο αισιόδοξοι για το παρόν και το μέλλον του Φαρμακείου.

Αντιθέτως, οι Φαρμακοποιοί φαίνεται να είναι πολύ λιγότερο ικανοποιημένοι και ανησυχούν για το μέλλον.

Το 39% των Φαρμακοποιών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα που μπορεί να επηρεάσουν τόσο την δραστηριότητα, όσο και την ανάπτυξη του Φαρμακείου τους.

Οι απαντήσεις των Φαρμακοποιών φανερώνουν τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ίδιοι μέσα σε ένα περιβάλλον που, τα τελευταία χρόνια, χαρακτηρίζεται από την μείωση του τζίρου για πολλά Φαρμακεία και από τους συνεταιρισμούς μικρών Φαρμακείων.

Το Μέλλον του Φαρμακείου: Μια Έρευνα Δίνει Αισιόδοξες Απαντήσεις

Κάποια άλλα στοιχεία που συμπληρώνουν τη γενικότερη ανησυχία που παρατηρείται για το μέλλον του επαγγέλματος είναι η απειλή της απελευθέρωσης της αγοράς των ΜΗΣΥΦΑ, τα οποία θα διατίθενται σε σούπερ μάρκετ και μεγάλα καταστήματα τροφίμων, όπως και η μείωση των δημοσίων δαπανών για τη υγεία η οποία θα έχει αντίκτυπο στα έσοδα του Φαρμακείου» αναφέρει ο υπεύθυνος του τομέα της Υγείας του Ινστιτούτου.

Τα δυο παραπάνω δεδομένα είναι αυτά που αναφέρουν πρώτα στη λίστα οι Φαρμακοποιοί όταν μιλούν για τις ανησυχίες τους.

Σύμφωνα με την έρευνα, το 47% των γάλλων Φαρμακοποιών πιστεύει ότι το μέλλον του επαγγέλματος τους είναι αβέβαιο, ενώ το 37% αισθάνεται ότι πραγματικά απειλείται.

Σε αντίθεση με τους επαγγελματίες, το καταναλωτικό κοινό προβλέπει ένα σταθερό μέλλον για τον επιστήμονα φαρμακοποιό, σε ποσοστό 36%.

Την ίδια στιγμή το 25% των ερωτηθέντων απάντησε ότι το μέλλον θα είναι αβέβαιο και μόλις το 18% βλέπει κάποια απειλή για το επάγγελμα.

Οι απαντήσεις του κοινού δείχνουν ότι ο επαγγελματίας Φαρμακοποιός δεν επικοινωνεί προς τα έξω τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει και το πώς αισθάνεται, αν και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει το επάγγελμα γίνονται γνωστές από τα μέσα ενημέρωσης και το διαδίκτυο.

Γεγονός παραμένει πάντως ότι οι πολίτες έχουν σε ιδιαίτερη εκτίμηση το επάγγελμα του φαρμακοποιού: Το 69% θεωρεί ότι είναι ένα λειτούργημα, το 93% θεωρεί ότι πρόκειται για μια κερδοφόρα επαγγελματική δραστηριότητα και το 73% είναι αισιόδοξο για το μέλλον του Φαρμακείου, ενώ οι απαντήσεις τους δείχνουν τον σεβασμό τους προς τον επιστήμονα Φαρμακοποιό.

Η αντίθεση που εμφανίζεται στις απαντήσεις επαγγελματιών και κοινού είναι ακόμη μεγαλύτερη σε ό,τι αφορά το ίδιο το επάγγελμα: το 46% των Φαρμακοποιών θεωρούν ότι η επαγγελματική τους δραστηριότητα είναι κερδοφόρα, το 37% ότι το επάγγελμά τους έχει μέλλον, ενώ το 90% των Φαρμακοποιών τονίζει τη δυσκολία της εγκατάστασης που αντιμετωπίζουν οι νέοι Φαρμακοποιοί.

Είναι σημαντικό πάντως να σημειώσουμε ότι Φαρμακοποιοί και καταναλωτές συμφωνούν ως προς την ανάγκη να γίνει μια αναθεώρηση, από τις αρμόδιες αρχές, της λειτουργίας του Φαρμακείου, των δεξιοτήτων και της αποστολής του σύγχρονου Φαρμακοποιού σε ένα πλαίσιο υγείας που εξελίσσεται συνεχώς.

Ποιότητα Υπηρεσιών

Η έρευνα φανέρωσε και κάποια άλλα θέματα που αφορούν το επάγγελμα όπου Φαρμακοποιοί και ασθενείς φαίνεται να διαφωνούν.
Ένα πρώτο παράδειγμά είναι οι ελλείψεις στο στοκ των φαρμάκων.

Σε ό,τι αφορά τους επαγγελματίες, ένα ποσοστό που αγγίζει το 77% πιστεύει ότι οι ελλείψεις στο φαρμακείο τους μπορεί να οδηγήσει σε κίνδυνο τη σχέση με τον πελάτη τους, ενώ αντίθετα για τους ασθενείς, σε ποσοστό 40%, μια έλλειψη στο φαρμακείο δεν είναι τόσο σοβαρή, αφού «πάντοτε υπάρχουν λύσεις», όπως χαρακτηριστικά λένε.

Μάλιστα το 32% παραδέχεται ότι θα αναζητήσει το φάρμακο σε άλλο Φαρμακείο, χωρίς να επηρεαστεί η σχέση του με το Φαρμακείο που επισκέπτεται συνήθως.

Μόνο το 27% των ασθενών ενοχλείται όταν δεν βρει στο Φαρμακείο του αυτό που ζητάει, ενώ μόλις το 5% αγχώνεται ότι δεν θα το βρει σε άλλο Φαρμακείο.

Το ποσοστό αυτό βεβαία δεν πρέπει κανείς να το θεωρήσει αμελητέο, όταν μιλάμε για τη σχέση Φαρμακοποιού – ασθενή, μια σχέση που αφορά την οικειότητα, την πιστότητα και την εμπιστοσύνη.

Χρειάζεται επίσης να τονίσουμε ότι η έλλειψη ενός φαρμάκου, δημιουργεί προβλήματα: η έλλειψη αυτή ταιριάζει περισσότερο σε ένα καταναλωτικό προϊόν –τα φάρμακα δεν μπορεί να είναι σε έλλειψη.

Για το λόγο αυτό, το 98% των φαρμακοποιών τονίζει την ανάγκη να βρεθεί λύση στα θέματα ανεφοδιασμού των Φαρμακείων.

Η αλήθεια είναι ότι η έλλειψη σε στοκ φαρμάκων δημιουργεί πολλά προβλήματα στον Φαρμακοποιό ο οποίος χάνει απίστευτο χρόνο για να βρει μια λύση μέσα από τις αλλεπάλληλες επικοινωνίες με αποθήκες, χονδρέμπορους, εταιρείες, γιατρούς...

«Οι καταναλωτές φαίνονται λιγότερο αγχωμένοι με το θέμα της έλλειψης φαρμάκων, ίσως επειδή ουσιαστικά δεν έχουμε αντιμετωπίσει σοβαρές ελλείψεις σε φάρμακα.

Ωστόσο για τον Φαρμακοποιό αυτό που έχει σημασία είναι να μην ταλαιπωρήσει τον πελάτη του, να μην τον κάνει δηλαδή να ξαναέρθει στο φαρμακείο», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Διευθύνων Σύμβουλος του Προμηθευτικού Συνεταιρισμού.

Πάνω από Όλα η Ασφάλεια

Όπως αναφέραμε και παραπάνω, το κοινό δείχνει να σέβεται το επάγγελμα του φαρμακοποιού γεγονός που διαφαίνεται και από το υψηλό ποσοστό των ερωτηθέντων (89%) που δηλώνουν ότι ο Φαρμακοποιός είναι ένας επιστήμονας υγείας.

Σημασία έχει επίσης το γεγονός ότι ένας στους δύο ερωτηθέντες (50%) δηλώνουν πιστοί σε ένα και μόνο Φαρμακείο, τονίζοντας τη σχέση οικειότητας και εμπιστοσύνης που χτίζουν με τον Φαρμακοποιό τους.

Επιπρόσθετα, στο δείγμα των 1009 ατόμων ηλικίας 18 ετών και άνω, το 72% δηλώνει ότι επισκέπτεται το Φαρμακείο, τουλάχιστον μία φορά το μήνα, ενώ όσο μεγαλώνει η επισκεψιμότητα τόσο μεγαλώνει και η πιστότητα.

Μάλιστα, το 96% του κοινού υποστηρίζει ότι η συμβουλή του Φαρμακοποιού είναι πολύ σημαντική, ενώ το 42% λέει ότι απλώς δεν μπορεί χωρίς να συμβουλευτεί τον Φαρμακοποιό του.

Το Μέλλον του Φαρμακείου: Μια Έρευνα Δίνει Αισιόδοξες Απαντήσεις

Λίγοι είναι οι επαγγελματίες που χαίρουν μιας τόσο μεγάλης πιστότητας από τους πελάτες τους!

«Καταλαβαίνουμε λοιπόν γιατί οι πωλήσεις μέσω του Διαδικτύου στα φαρμακευτικά προϊόντα δεν γνωρίζουν μεγαλύτερη ανάπτυξη –οι γάλλοι επιθυμούν και αναζητούν την επιστημονική συμβουλή του Φαρμακοποιού τους που τους δίνει την εγγύηση και την αίσθηση της ασφάλειας.

Εξάλλου, οι περισσότεροι καταναλωτές είναι πεπεισμένοι ότι το Φαρμακείο θα εξακολουθεί να είναι απαραίτητο και στο μέλλον και ότι ο Φαρμακοποιός θα έχει ακόμη πιο σημαντικό ρόλο να παίξει πάνω στα θέματα υγείας», προσθέτει ο διευθυντής του Τμήματος Υγείας του Ινστιτούτου.

Το ευρύ κοινό δείχνει επίσης να έχει θετική γνώμη για την ανάπτυξη της «ηλεκτρονικής υγείας», όπως ακριβώς συμβαίνει και με τους Φαρμακοποιούς, αφού και στις δυο κατηγορίες το ποσοστό είναι 66%. Ειδικά σε ό,τι αφορά τη συνταγογράφηση η αποστολή της συνταγής μέσω e-mail τους βρίσκει όλους σύμφωνους.

Ωστόσο, οι Φαρμακοποιοί είναι πιο διστακτικοί σχετικά με τη δημιουργία μιας ιστοσελίδας για το Φαρμακείο τους (το 52% είναι υπέρ, ενώ στο κοινό το ποσοστό αυτό αγγίζει το 79%) και ακόμα περισσότερο όταν η ερώτηση αφορά την πώληση φαρμάκων στο διαδίκτυο μέσω e-shop (21% έναντι 56%).

Επιπρόσθετα, περισσότεροι από τους μισούς Φαρμακοποιούς (55%) πιστεύουν ότι οι εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα είναι πολύ χρήσιμες και θα βοηθήσουν τη σχέση τους με τους πελάτες τους, ενώ και το 62% των καταναλωτών είναι θετικοί στις εφαρμογές.

Τα παραπάνω ποσοστά δείχνουν ότι οι αντιλήψεις έχουν αλλάξει και πως Φαρμακοποιοί και ασθενείς είναι έτοιμοι να κάνουν βήματα προς τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες υγείας.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το γαλλικό ινστιτούτο ερευνών CSA σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα 1009 Γάλλων, ηλικίας άνω των 18 ετών και 402 Φαρμακοποιών.

Πηγή: lequotidiendupharmacien.fr

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.