Ο Ρόλος του Φαρμακοποιού στην Ενημέρωση της Στυτικής Δυσλειτουργίας

Τα τελευταία χρόνια γίνεται πολύς λόγος για το πρόβλημα της διαταραχής της στυτικής λειτουργίας, που παλαιότερα μάλιστα έφερε και το κάπως βάρβαρο όνομα «ανικανότητα».

Στην Ελλάδα, περίπου 250.000 - 500.000 άνδρες αντιμετωπίζουν περιστασιακά ή μόνιμα κάποια παρόμοια δυσκολία, ενώ με ρυθμούς-ρεκόρ αυξάνεται κάθε χρόνο η κατανάλωση φαρμάκων για την αντιμετώπισή της, τα οποία χαρακτηρίζονται πλέον σαν φάρμακα «life style».

Η αγορά των προϊόντων για την αντιμετώπιση της στυτικής δυσλειτουργίας είναι σχετικά πρόσφατη.

Ξεκίνησε το 1998 με την κυκλοφορία του VIAGRA της Pfizer και στη συνέχεια διευρύνθηκε το 2003 με την κυκλοφορία του CIALIS της Φαρμασέρβ-Lilly και αργότερα του LEVITRA της Bayer.

Ας ξεχωρίσουμε την ψυχογενή από την οργανική αιτιολογία.

Την ψυχογενή αιτιολογία υποψιαζόμαστε στους νεότερους άνδρες, όταν η δυσκολία στύσης έχει απότομη έναρξη, είναι περιστασιακή και δεν υπάρχει γνωστό πρόβλημα υγείας.

Στυτική Δυσλειτουργία

Εδώ η στυτική δυσλειτουργία οφείλεται σε μειωμένη λειτουργία του παρασυμπαθητικού ή αυξημένη λειτουργία του συμπαθητικού.

Είναι γεγονός ότι οι νεότεροι άνδρες χωρίς πρόβλημα υγείας, πληρώνουν στον ερωτικό τομέα το «άγχος επίδοσης», τα άφθονα ψυχοπιεστικά γεγονότα της ζωής, την κατάθλιψη ή μια προβληματική σχέση.

Αντίθετα, την οργανική αιτιολογία υποψιαζόμαστε κυρίως σε άνδρες άνω των 50-60 ετών, αλλά και σε άτομα με συστηματικά νοσήματα, όπως σακχαρώδη διαβήτη, υπέρταση, δυσλιπιδαιμία, στεφανιαία νόσο.

Εδώ οι διαταραχές μπορεί να είναι αγγειακές, νευρογενείς, ορμονικές, ανατομικές, οφειλόμενες σε συστηματική νόσο ή σε φάρμακα.

Ιδιαίτερα στην περίπτωση του διαβήτη, έχει παρατηρηθεί ότι η εμφάνιση δυσλειτουργίας στη στύση είναι κατά μέσο όρο 4 φορές πιο συχνή στους διαβητικούς άνδρες σε σύγκριση με μη διαβητικούς άνδρες της ίδιας ηλικίας.

Αξιοσημείωτο δε είναι ότι, σύμφωνα με επιδημιολογικά δεδομένα, 50-60% των διαβητικών έχουν πρόβλημα.

Η συχνότητα μάλιστα κυμαίνεται από 9% για τις ηλικίες 20-29 ετών, ενώ αυξάνεται προοδευτικά σε ποσοστό μέχρι και 95% στην ηλικία των 70 ετών.

Πάνω από 50% των ανδρών με διαβήτη παρουσιάζουν για πρώτη φορά προβλήματα στύσης 10 χρόνια μετά τη διάγνωση του διαβήτη.

Τέλος, σύμφωνα με τη γνώμη των ειδικών, η δυσλειτουργία της στύσης στους περισσότερους άνδρες είναι το αποτέλεσμα ενός συνδυασμού ψυχογενών και οργανικών αιτιολογικών παραγόντων.

Το «κλειδί» της στύσης είναι ένα ένζυμο του οργανισμού η φωσφοδιεστεράση (στα ιατρικά συγγράμματα αναφέρεται ως PDE-5) και η αναστολή της δράσης της με τα σύγχρονα φάρμακα βελτιώνει θεαματικά τη σεξουαλική απόδοση του άνδρα, με την προϋπόθεση να υπάρχει ερωτική επιθυμία.

Η στρατηγική επικοινωνίας των αρμοδίων προς το κοινό-στόχο.

Όλες οι εταιρείες επικεντρώνονται κυρίως στην επιστημονική ενημέρωση στο γιατρό, ο οποίος αναμφισβήτητα έχει όλο το ιστορικό του ασθενή για να επιλέξει την κατάλληλη αγωγή.

Παράλληλα όμως, επισημαίνουν ότι στην αλυσίδα ενημέρωσης υγείας προς το κοινό μπαίνουν και άλλοι παράγοντες, οι οποίοι μάλιστα παίζουν σημαντικό ρόλο, όπως οι φαρμακοποιοί.

Το θέμα είναι να ευαισθητοποιηθεί το κοινό, γιατί η στυτική δυσλειτουργία παραμένει ένα θέμα “taboo” για τα περισσότερα άτομα, ενώ υπάρχει παράλληλα και έλλειψη επικοινωνίας ανάμεσα στο ζευγάρι και αυτή η ευαισθητοποίηση μπορεί να επέλθει μόνο από οργανωμένες καμπάνιες των ιατρικών συλλόγων και των ιατρικών εταιρειών ιδιαίτερα στα Μ.Μ.Ε.

Η αίσθηση είναι ότι η χρήση αυτών των σκευασμάτων δεν γίνεται από άνδρες που έχουν πραγματικό πρόβλημα, αλλά από αυτούς που θέλουν να βελτιώσουν τη σεξουαλική τους επίδοση.

Στο σημείο αυτό, χρειάζεται ενημέρωση και επιμόρφωση του κοινού.

Ο ενεργός ρόλος της συμβουλής του φαρμακοποιού και οι προοπτικές στο φαρμακείο.

Πριν λίγα χρόνια οι άνδρες δίσταζαν να ζητήσουν ένα προφυλακτικό από το φαρμακείο, πόσο μάλλον να μιλήσουν για το θέμα του sex στο φαρμακοποιό τους.

Βέβαια, σιγά-σιγά ο κόσμος εξοικειώνεται με αυτά τα προϊόντα και βλέπουμε τους νέους να είναι πιο ανοικτοί στο να συζητήσουν θέματα της σεξουαλικής τους ζωής.

Η αγορά των προϊόντων αυτών έχει προοπτική, λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής και του άγχους, αλλά και της αύξησης των παθήσεων που αποτελούν αιτιολογικούς παράγοντες για τη στυτική δυσλειτουργία.

Ο κυριότερος ρόλος του φαρμακοποιού είναι αναμφισβήτητα να ενημερώσει για τη σωστή χρήση των φαρμάκων αυτών όταν ζητούνται και να παραπέμψει τους χρήστες στον αρμόδιο γιατρό.

Δεοντολογικά, τα φάρμακα αυτά πρέπει να χορηγούνται μόνο μετά τη συνταγογράφησή τους από ειδικούς ιατρούς.

Παράλληλα, σημαντικός ρόλος του φαρμακοποιού, ιδιαίτερα στις ομάδες ασθενών υψηλού κινδύνου (διαβητικούς, υπερτασικούς, ασθενείς με υψηλά επίπεδα χοληστερίνης…), είναι να ανοίξει έμμεσα διάλογο με τον πελάτη για το πιθανό πρόβλημα της στυτικής δυσλειτουργίας που μπορεί να συνυπάρχει.

Αυτό, βέβαια, είναι θέμα ιδιοσυγκρασίας του ίδιου του φαρμακοποιού και αφορά κυρίως άνδρες φαρμακοποιούς.

Για τη γυναίκα φαρμακοποιό, ο ρόλος αυτός είναι πολύ δύσκολος.

Ιδιαίτερη δυσκολία συναντούν όταν το προϊόν ζητείται από κάποιον περαστικό ή άγνωστο, κάτι που είναι σύνηθες, καθώς οι χρήστες τέτοιων προϊόντων διστάζουν να τα προμηθευθούν από το κοντινό τους φαρμακείο όπου πιθανώς τους γνωρίζουν.

Τα εργαλεία που βοηθούν τους φαρμακοποιούς προς την κατεύθυνση του διαλόγου είναι τα έντυπα ενημέρωσης κοινού για το πρόβλημα που παρέχουν οι εταιρείες και τα οποία μπορεί να «κεντρίσουν» τα άτομα να ανοίξουν διάλογο για το θέμα αυτό.

Ενδιαφέρουσες είναι και οι προτάσεις που αφορούν στη χρήση ηλεκτρονικών μέσων interactive επικοινωνίας μέσα στο χώρο του φαρμακείου, πρακτική που θα προσεγγίσει κυρίως νεαρότερα άτομα, αλλά και η προβολή ενημερωτικών για το πρόβλημα spots σε ψηφιακές οθόνες εντός του φαρμακείου.

Συμπερασματικά, η προσέγγιση και η συνεργασία των εταιρειών με τα φαρμακεία είναι στρατηγικής σημασίας και για το σκοπό αυτό οι εταιρείες που μέχρι σήμερα είχαν μοναδικό άξονα επικοινωνίας το γιατρό αρχίζουν πλέον να οργανώνουν τμήματα υπηρεσιών και προς τα φαρμακεία.

Νέες ευκαιρίες λοιπόν για ανάπτυξη αυτής της αγοράς. Ας την εκμεταλλευτούν και οι δύο πλευρές!

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.