Προβιοτικά και Γαστρεντερικές Διαταραχές

Οι γαστρεντερικές διαταραχές αποτελούν πλέον μια από τις συχνότερες αιτίες επίσκεψης των καταναλωτών στο φαρμακείο.

Τα τελευταία χρόνια είναι πολύ διαδεδομένη η χορήγηση προβιοτικών και όχι αδίκως, καθώς αυτά είναι ένας άμεσος, αποτελεσματικός και πάνω από όλα ασφαλής τρόπος για την αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών.

Προβιοτικά, τα Φιλικά μας Βακτήρια

Προβιοτικά, ένας όρος με ελληνικές ρίζες που σημαίνει «υπέρ της ζωής, για τη ζωή».

Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί, κυρίως βακτήρια, που όταν καταναλώνονται σε επαρκείς ποσότητες ωφελούν τον ανθρωπινό οργανισμό.

Μεταξύ των πιο γνωστών προβιοτικών είναι τα γαλακτικά βακτήρια (Lactobacillus sp) και τα μπιφιδοβακτήρια (Bifidobacterium sp).

Τα προβιοτικά δεν είναι κάτι ξένο για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Είναι βακτήρια ίδια ή παρόμοια με αυτά που υπάρχουν φυσιολογικά στο γαστρεντερικό μας σύστημα.

Στο έντερό μας υπάρχουν τρισεκατομμύρια βακτήρια, τα οποία συγκροτούν τη λεγόμενη χλωρίδα του εντέρου.

Η ισορροπία της χλωρίδας του εντέρου, η ύπαρξη δηλαδή των κατάλληλων πληθυσμών μικροοργανισμών στο έντερο, είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία και την καλή λειτουργία του εντέρου αλλά και γενικότερα του οργανισμού, καθώς στο έντερο λαμβάνει χώρα η απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών που είναι απαραίτητα για τη ζωή.

probiotiques gastro e1443253444137

Η ισορροπία της χλωρίδας του εντέρου μπορεί να διαταραχθεί από διάφορους παράγοντες, όπως το άγχος, η κακή διατροφή, τα ταξίδια, η λήψη αντιβίωσης ή άλλων φαρμάκων κ.α.

Η επαναφορά της σε κατάσταση ισορροπίας είναι απαραίτητη για να λειτουργεί καλά το έντερο, να γίνονται σωστές κενώσεις, να μην παρουσιάζονται ενοχλητικά συμπτώματα, όπως δυσκοιλιότητα, διάρροια ή φουσκώματα και βέβαια για να γίνεται σωστή απορρόφηση.

Η επαναφορά αυτή και η διατήρηση της ισορροπίας της μπορούν να επιτευχθούν με τη λήψη των κατάλληλων προβιοτικών.

Τι Μπορεί να μας Αναφέρουν οι Πελάτες μας;

«Υποφέρω από διάρροιες».
«Έχω δυσκοιλιότητα».
«Έχω σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (σπαστική κολίτιδα) και υποφέρω».
«Είμαι φουσκωμένος/η συνέχεια».
«Έχω πολλά αέρια & πόνο στο έντερο».
«Όταν αγχώνομαι ή στεναχωριέμαι με «χτυπάει» στο έντερο».
«Πρόκειται να ταξιδέψω σύντομα και φοβάμαι τις εντερικές διαταραχές».
«Κάποιες τροφές με ενοχλούν, μου προκαλούν αέρια και νιώθω ότι δεν μπορώ να τις χωνέψω».

Τι Μπορούμε να Ρωτήσουμε;

«Πόσο καιρό υποφέρετε από διάρροια ή δυσκοιλιότητα;»
«Έχετε άλλα συμπτώματα;»
«Έχετε πάρει πρόσφατα αντιβίωση;»
«Έχετε αλλάξει κάτι στη διατροφή σας;»
«Έχετε στρες αυτή την περίοδο;»
«Έχετε χρησιμοποιήσει πρόσφατα κάποιο σκεύασμα για τον ίδιο λόγο;»
«Έχετε χρησιμοποιήσει καθαρτικά;»
«Κάνετε χρόνια χρήση κάποιων φαρμάκων, π.χ. ψυχοφαρμάκων;»

Τι Μπορούμε να Προτείνουμε;

Παρόλο που γενικά όλα τα προβιοτικά μπορεί να βοηθήσουν στην υγεία και την ομαλή λειτουργία του εντέρου, κάποια από αυτά έχουν μελετηθεί περισσότερο και δρουν καλύτερα σε κάποια συμπτώματα ή παθήσεις.

Για τον παραπάνω λόγο, καλό θα ήταν το συμπλήρωμα προβιοτικών που θα προταθεί να επιλέγεται βάση του περιστατικού και να περιέχει τα προβιοτικά εκείνα που παρουσιάζουν ειδική δράση σε αυτό.

Για τη Δυσκοιλιότητα

Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, ένας στους πέντε Έλληνες υποφέρει από δυσκοιλιότητα.

Η δυσκοιλιότητα μπορεί να αποτελεί για κάποιους ένα μόνιμο πρόβλημα και σε άλλους να είναι περιστασιακή.

Δεδομένου ότι αυτή συνήθως οφείλεται στη διαταραχή της εντερικής χλωρίδας, η χορήγηση ενός προβιοτικού μπορεί να συμβάλλει στην αποκατάσταση της χλωρίδας και στη μείωση της δυσκοιλιότητας.

Τα προβιοτικά στελέχη που έχουν μελετηθεί για τη συγκεκριμένη δράση είναι αρκετά.

Μεταξύ αυτών είναι και πολλά γαλακτικά βακτήρια όπως τα L.acidophilus, L.casei και L.rhamnosus.

Η Συμβουλή μας

Προτιμήστε προβιοτικά και όχι καθαρτικά για τη δυσκοιλιότητα.

Τα καθαρτικά μπορεί να είναι αποτελεσματικά και ίσως απαραίτητα για κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις, δεν μπορούν όμως να αποτελούν μια μόνιμη λύση.

Προκαλούν συσπάσεις στο έντερο και αν χρησιμοποιηθούν αλόγιστα προκαλούν εθισμό, με αποτέλεσμα το έντερο να «τεμπελιάζει», να μην κάνει μόνο του σύσπαση και να περιμένει πάλι να το «προκαλέσουμε» με κάποιο καθαρτικό.

Αντιθέτως, τα προβιοτικά δεν προκαλούν συσπάσεις και εθισμό, αλλά βοηθούν να επανέλθει σταδιακά η ισορροπία στη χλωρίδα του εντέρου και να λειτουργήσει το έντερο φυσιολογικά μόνο του.

Για το Ευερέθιστο Έντερο και τα Φουσκώματα

Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (ή σπαστική κολίτιδα) ταλαιπωρεί έναν στους οκτώ Έλληνες.

Χαρακτηριστικά συμπτώματα του συνδρόμου είναι τα φουσκώματα, τα αέρια, ο πόνος στην κοιλιά και συχνά η εναλλαγή δυσκοιλιότητας και διάρροιας.

Τα άτομα που πάσχουν επηρεάζονται πολύ από το άγχος, την ψυχολογία τους και τη διατροφή τους.

Τα προβιοτικά μπορούν και σ’ αυτή την περίπτωση να βοηθήσουν.

Το προβιοτικό L.plantarum είναι το πιο μελετημένο για τη δράση του στις παραπάνω περιπτώσεις και φαίνεται ότι μπορεί να μειώσει σημαντικά τα συμπτώματα.

Ο συνδυασμός του με τα L. acidophilus και L.rhamnosus θα μπορούσε να έχει ακόμα καλύτερα αποτελέσματα, καθώς και αυτά θεωρούνται ωφέλιμα για το συγκεκριμένο σύνδρομο.

Για τη Διάρροια

Στην περίπτωση μιας σχετικά ήπιας διάρροιας ή μιας διάρροιας που οφείλεται σε γνωστό αίτιο (π.χ. λήψη αντιβίωσης, όπως αναφέρθηκε παραπάνω), η χορήγηση ενός προβιοτικού μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση της καλής λειτουργίας του εντέρου.

Σε περιπτώσεις όμως οξείας ή επίμονης διάρροιας, η κατάσταση μπορεί να είναι πιο πολύπλοκη.

Αν έρθετε λοιπόν αντιμέτωποι με τέτοια περιστατικά, θα πρέπει πρώτα να διερευνήσετε αν αυτά απαιτούν εξέταση και πρέπει να παραπεμφθούν στον γιατρό.

Αυτά είναι περιστατικά στα οποία υπάρχουν και άλλα συμπτώματα εκτός της διάρροιας, όπως πυρετός, εμετός, ξαφνική απώλεια βάρους, αίμα κ.α. ή αν πρόκειται για ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού όπως βρέφη κάτω του 1 έτους, ηλικιωμένα άτομα ή άτομα με συγκεκριμένες παθολογίες.

Για τους Ταξιδιώτες

Όταν κάποιος ταξιδεύει, είναι πιθανό να αντιμετωπίσει διάφορες διαταραχές στη λειτουργία του εντέρου του, με τη λεγόμενη «διάρροια των ταξιδιωτών» να αποτελεί μια από τις συνηθέστερες.

Οι διαταραχές αυτές μπορεί να σχετίζονται με αλλαγές στις συνήθειές του, στη διατροφή του και αλλού.

Ως προληπτικό μέτρο θα μπορούσαμε να προτείνουμε την έναρξη της λήψης προβιοτικών μία ημέρα έως μία εβδομάδα πριν από το ταξίδι, για την προετοιμασία της εντερικής χλωρίδας για τις επερχόμενες διατροφικές αλλαγές και την αποφυγή των μικροενοχλήσεων.

Για τα Βρέφη

Τα βρέφη μπορεί να παρουσιάσουν διάφορα συμπτώματα που σχετίζονται με γαστρεντερικές διαταραχές όπως κολικούς, φουσκώματα, διάρροιες ή δυσκοιλιότητα.

Τα προβιοτικά μπορούν, σύμφωνα με μελέτες, να βοηθήσουν στη μείωση των παραπάνω συμπτωμάτων, καθώς και της δυσφορίας και του κλάματος που προκαλούνται από αυτά.

Επιπλέον, μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση του κινδύνου εκδήλωσης ατοπικού εκζέματος στο βρέφος όταν λαμβάνονται από την έγκυο ή στη μείωση των συμπτωμάτων του όταν υπάρχει ήδη.

Τα προβιοτικά L.rhamnosus και L.reuteri έχουν μελετηθεί αρκετά στις παραπάνω περιπτώσεις με πολύ καλά αποτελέσματα.

Τα προβιοτικά μπορεί να υπάρχουν σε βρεφικές φόρμουλες ή να κυκλοφορούν ως συμπληρώματα διατροφής, συνήθως σε μορφή σταγόνων με ουδέτερη γεύση, που μπορούν να προστεθούν στο γάλα ή την τροφή του βρέφους.

probiotiques

Η Συμβουλή μας

Πρέπει να αποφεύγεται η ανάμειξη των προβιοτικών με πολύ ζεστά ροφήματα ή τροφές.

Για τα Άτομα με Δυσανεξία στη Λακτόζη

Τα προβιοτικά που ανήκουν στα γαλακτικά βακτήρια μετατρέπουν τα σάκχαρα σε γαλακτικό οξύ, ιδιότητα από την οποία έχουν λάβει το όνομά τους.

Τα γαλακτικά βακτήρια, λοιπόν, μπορούν να βοηθήσουν και στην πέψη της λακτόζης κι επομένως να ωφελήσουν άτομα με σχετικά ήπια δυσανεξία στη λακτόζη.

Όπου αυτό δεν είναι αρκετό, τα προβιοτικά μπορούν να συνδυαστούν με ένα συμπλήρωμα διατροφής με λακτάση.

Για τους Αθλητές

Οι γαστρεντερικές διαταραχές είναι συχνές στους αθλητές, ειδικά σε αθλήματα αντοχής όπως ο μαραθώνιος και σε δύσκολες συνθήκες ζέστης, υψόμετρο κ.α.

Δεδομένου ότι οι διαταραχές στο έντερο μπορεί να επηρεάσουν σημαντικά τις προπονήσεις και τις επιδόσεις των αθλητών, προτείνεται σε περιόδους συχνών ή σημαντικών αγώνων να ξεκινούν τη λήψη προβιοτικών λίγες εβδομάδες πριν.

Προβιοτικά και Λήψη Αντιβιοτικών

Η Ελλάδα κατέχει δυστυχώς την 1η θέση στην Ευρώπη στην κατανάλωση αντιβιοτικών.

Η λήψη αντιβίωσης διαταράσσει σημαντικά τη χλωρίδα του εντέρου και μπορεί να προκαλέσει διάφορες γαστρεντερικές διαταραχές, όπως διάρροια.

Για το λόγο αυτό, όταν λαμβάνεται αντιβίωση κρίνεται απαραίτητη η λήψη προβιοτικών με την έναρξη της λήψης της και ιδανικά και για λίγες εβδομάδες μετά τη διακοπή τους.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι τα προβιοτικά L.bulgaricus και L.acidophilus έχουν μελετηθεί αρκετά για τη δράση τους ενάντια στις παρενέργειες της αντιβίωσης και φαίνεται ότι μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο της εμφάνισής τους.

Επιπλέον, το L.acidophilus μπορεί να προστατεύσει σε κάποιο βαθμό και από τον κίνδυνο κολπικών λοιμώξεων σε περιόδους που λαμβάνεται αντιβίωση.

Η Συμβουλή μας 

Το προβιοτικό πρέπει να λαμβάνεται διαφορετική ώρα από το αντιβιοτικό για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο το δεύτερο να καταστρέψει το πρώτο.

Είναι Ασφαλή τα Προβιοτικά;

Τα προβιοτικά είναι ασφαλή και μπορούν να λαμβάνονται από όλους, ακόμα και από παιδιά, εγκύους ή γυναίκες που θηλάζουν.

Επίσης, μπορούν να λαμβάνονται από ανθρώπους που παίρνουν φάρμακα, καθώς τα προβιοτικά δρουν στο έντερο και γενικά δεν περνούν στην κυκλοφορία του αίματος όπου «κυκλοφορούν» τα φάρμακα.

Στην περίπτωση που λαμβάνονται προβιοτικά μέσω συμπληρώματος διατροφής, καλό είναι να ελέγχεται αν περιέχουν ζάχαρη, γλουτένη, λακτόζη ή άλλα συστατικά που μπορεί να ενοχλούν κάποιους οργανισμούς.

Προσοχή

Τα συμπληρώματα προβιοτικών δεν πρέπει να χορηγούνται σε ανοσοκατεσταλμένους ασθενείς, εκτός αν αυτό προτείνεται από τον θεράποντα ιατρό.

Ιωάννα Αντωνιάδου, Βιολόγος BSc, MSc

 

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.