Οι Πτώσεις στους Ηλικιωμένους

Το πρόβλημα στο Φαρμακείο

«Χθες το πρωί, όπως πήγαινα να ανοίξω την εξώπορτα, έπεσα!

Ευτυχώς, ο κόσμος που περνούσε με βοήθησε να σηκωθώ…

Περισσότερο τρόμαξα παρά χτύπησα όπως την προηγούμενη φορά.

Έχετε μήπως μια αλοιφή για αυτή τη μεγάλη μελανιά που έκανε το γόνατό μου;»

Η απάντησή σας μπορεί να είναι

«Στην ηλικία σας, μη θεωρείτε το γεγονός αυτό τυχαίο, ειδικά αφού τρομάξατε…

Καλό θα ήταν να απευθυνθείτε στο γιατρό σας για να σας εξετάσει και να δει πως είναι το γόνατό σας.

Είστε σίγουρος-η ότι το σπίτι σας δεν έχει επικίνδυνα σημεία (χαλιά που διπλώνουν, σκαλοπάτια που γλιστρούν);

Όσο για τις μελανιές σας προτείνω μια κρέμα με βάση την arnica.»

Το ένα τρίτο των ατόμων ηλικίας άνω των 65 και σχεδόν οι μισοί άνω των 85 έχουν μια ή περισσότερες πτώσεις το χρόνο, ενώ οι πτώσεις είναι μια από τις κυριότερες αιτίες θανάτου στα άτομα που είναι 65 ετών και άνω.

Εγγενείς Παράγοντες Κινδύνου

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες κινδύνου για πτώσεις, οι οποίοι αυξάνονται όσο αυξάνεται η ηλικία, και θα πρέπει περιοδικά να αναλύονται στους ηλικιωμένους.

Οι Πτώσεις στους Ηλικιωμένους

• Νευρολογικοί Παράγοντες

Ο πιο συνηθισμένος είναι αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο, η νόσος του Alzheimer και οι περιφερικές νευρολογικές βλάβες.

• Αδυναμία

Μυασθένεια και υποσιτισμός έχουν σοβαρές επιπτώσεις στη μυϊκή δύναμη και την αντοχή.

• Οστεοαρθρικοί Παράγοντες

Ο περιορισμός της κινητικότητας της άρθρωσης του ισχίου, εμποδίζει τη διατήρηση της ισορροπίας σε δύσκολες καταστάσεις.

Ο περιορισμός της κινητικότητας των αστραγάλων δυσκολεύει τη βάδιση με σιγουριά.

• Μειωμένη Οπτική Οξύτητα

Δεν πρέπει να αμελείται η σημασία της αλλαγής στο οπτικό πεδίο που συμβαίνει με την ηλικία στην αντίληψη εμποδίων στο δρόμο.

• Κατάθλιψη

Η χρόνια κατάθλιψη συχνά συνεπάγεται τη λήψη ψυχοτρόπων φαρμάκων όπως οι βενζοδιαζεπίνες, γεγονός το οποίο επιβάλλει την παρακολούθηση του ηλικιωμένου.

• Άλλοι Παράγοντες

Ασθένειες όπως η καρδιακή ανεπάρκεια, η πνευμονοπάθεια, η ορθοστατική υπόταση, η χρόνια αναιμία μειώνουν την αντοχή του ηλικιωμένου.

Εξωγενείς Παράγοντες Κινδύνου

• Ρουχισμός

Τα παπούτσια που δεν εφαρμόζουν σωστά στο πόδι και οι σόλες είναι φθαρμένες ή γλιστρούν επικίνδυνα. Τα ρούχα δεν πρέπει να είναι ούτε πολύ μεγάλα ούτε πολύ χαλαρά.

• Έπιπλα

Οι πολυθρόνες και τα κρεβάτια στο σπίτι πρέπει να είναι τέτοια ώστε να επιτρέπουν στον ηλικιωμένο να καθίσει, να ξαπλώνει και να σηκώνεται εύκολα.

Η μπανιέρα πρέπει να έχει αντιολισθητικό πάτωμα ή ένα αντιολισθητικό πατάκι και η τουαλέτα να έχει το κατάλληλο ύψος και προσβασιμότητα, πράγματα που βοηθούν στην αποφυγή των πτώσεων.

• Εμπόδια στο Έδαφος

Χαλιά στα οποία εξέχου οι γωνίες ή διπλώνουν σε σημεία, ηλεκτρικές συσκευές, πατώματα τα οποία χρειάζονται επιδιορθώσεις αποτελούν εμπόδια στη μετακίνηση. 

Βρεγμένα ή ολισθηρά πατώματα καλό είναι να αποφεύγονται.

• Ανεπαρκής Φωτισμός

Μπορεί να φωτίζεται επαρκώς και δυνατά το καθιστικό, αλλά να υπάρχουν σκοτεινά σημεία σε κάποιο δωμάτιο ή το διάδρομο.

• Εξωτερικοί Χώροι και Κήπος

Η χρήση σκάλας απαιτείται να γίνεται παρουσία ενός τρίτου.

Προσδιορίστε τους Παράγοντες Κινδύνου

Πώς εντοπίζονται οι πελάτες που ανήκουν στην ομάδα κινδύνου;

• Ειδικές Περιπτώσεις

Άτομα με λειτουργική ανικανότητα, με ακράτεια ούρων, μετά από χειρουργική επέμβαση, συναισθηματικό στρες, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να έχουν μία πτώση.

• Απώλεια της Ευστάθειας

Η οποία χαρακτηρίζεται από:

- αδυναμία να κρατήσει κανείς ισορροπία στο ένα πόδι,

- μειωμένη ικανότητα προσαρμογής και διατήρησης της σωστής στάσης και

- δυσκολία να σηκωθεί κάποιος από το έδαφος, όταν πέφτει.

• Ίλιγγος

Ακόμη και όταν είναι υγιείς, οι ηλικιωμένοι είναι πιθανό να υποφέρουν από ιλίγγους.

Και επειδή είναι πιο ευαίσθητοι σε μεγάλες ηλικίες, οι πιθανότητες για μια πτώση μετά από ίλιγγο είναι πολύ μεγάλες.

Οι Συμβουλές «Κλειδιά» για τις Πτώσεις

Όλη η φροντίδα μας για τις πτώσεις του ηλικιωμένου θα επικεντρωθεί στη πρόληψη

• Πρόληψη της Οστεοπόρωσης

Για όλους τους ηλικιωμένους, συνίστανται συμπληρώματα με βιταμίνη D και ασβέστιο.

• Διατηρείστε τη Μυϊκή Μάζα

Έχετε μια καλή και ισορροπημένη διατροφή.

Προσπαθήστε να ασκείστε, γιατί η γυμναστική συμβάλλει στην ενίσχυση των μυών και βοηθάει στη διατήρηση της ισορροπίας και της ελαστικότητας των αρθρώσεων.

Προσπαθήστε να κάνετε εσείς όλες τις δουλειές του σπιτιού.

Βελτιώστε την Κινητικότητα

- Η καθημερινή βόλτα (20-30 λεπτά) συνίσταται, στο μέτρο του δυνατού.

- Διατηρείστε την οπτική σας οξύτητα μέσω συμπληρωμάτων διατροφής (λουτεΐνη) και τακτικών επισκέψεων στον οφθαλμίατρο.

Οι Πτώσεις στους Ηλικιωμένους

- Χρησιμοποιείστε αν χρειάζεται βοηθήματα για τη βάδιση, όπως ένα μπαστούνι ή ένα Π.

- Μετά την έναρξη θεραπείας με ψυχοτρόπα φάρμακα (ιδιαίτερα βενζοδιαζεπίνες), ο κίνδυνος για πτώση θα πρέπει να θεωρείται αυξημένος.

• Μειώστε τους Πιθανούς Κινδύνους

- Επιλέξτε παπούτσια άνετα και με καλή υποστήριξη, φορέστε ρούχα ούτε πολύ χαλαρά, ούτε πολύ μακριά.

- Εγκαταστήστε κουπαστή στα σκαλοπάτια, ακόμη και για λίγα βήματα.

- Πιαστείτε από διαφορετικά σημεία για να διατηρήσετε καλύτερα την ισορροπία σας ή για να σηκωθείτε πιο εύκολα σε περίπτωση πτώσης.

- Το τηλέφωνο θα πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμο ή συνεχώς επάνω σας εάν έχετε ασύρματου τύπου.

- Τοποθετείστε μεγαλύτερες λάμπες για περισσότερο φως και αποφυγή σκιών στο χώρο.

- Τοποθετείστε αντιολισθητικά αυτοκόλλητα και πατάκια σε ντους, μπανιέρα και μπάνιο.

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.