Κόπωση ή Εξασθένηση;

Η Ερώτηση στο Φαρμακείο:

«Μήπως έχετε ένα θαυματουργό φάρμακο κατά της κόπωσης; Έχω μόλις επιστρέψει από τις διακοπές και είμαι πάλι κομμάτια! Σηκώνομαι κουρασμένη!

Πρέπει να πω ότι ανάμεσα στη δουλειά, τα παιδιά, τα ψώνια, το καθάρισμα και τη μητέρα μου που γίνεται όλο και λιγότερο αυτόνομη, δεν έχω ένα λεπτό για τον εαυτό μου».

Η Απάντηση σας Μπορεί να Είναι:

«Προϊόντα που να κάνουν θαύματα δεν υπάρχουν! Προσπαθήστε να καταπολεμήσετε τα αίτια της κόπωσης σας.

Θα πρέπει να μη κινείστε με αυτούς τους ρυθμούς αλλιώς θα αρρωστήσετε.

Δείτε αν μπορείτε να προσλάβετε κάποιον για να βοηθάει τη μητέρα σας ή και εσάς στις δουλειές του σπιτιού, για παράδειγμα».

Κόπωση ή Εξασθένηση;

Οι Διάφοροι Τύποι της Κούρασης

Κόπωση ή Εξασθένηση;

Η κόπωση είναι στην πραγματικότητα μια φυσιολογική αντίδραση του σώματος σε μία έντονη φυσική ή πνευματική προσπάθεια.

Μια περίοδος ανάπαυσης είναι συνήθως αρκετή για να ανακάμψει κάποιος.

Όταν η κούραση γίνεται χρόνια και διαρκεί, αυτό ονομάζεται εξασθένιση - αδυναμία, η οποία δεν οφείλεται σε μια ιδιαίτερη προσπάθεια και εξακολουθεί να υφίσταται παρά την ξεκούραση.

Στο Φαρμακείο, φαίνεται σημαντικό να εντοπιστούν οι διάφορες αιτίες της κόπωσης και αδυναμίας ώστε να δώσουμε μια αρχική συμβουλή.

Οι Κυριότερες Αιτίες της Κόπωσης

• Ο τρόπος ζωής: το άγχος, η καταπόνηση, η κακή διατροφή. Εδώ η αίσθηση της κούρασης εμφανίζεται από το ξύπνημα και τείνει να αυξάνεται κατά τη διάρκεια της μέρας.

• Διαταραχές ύπνου

• Ψυχολογικά προβλήματα, όπως κατάθλιψη. Εδώ η κούραση είναι έντονη το πρωί, τείνει να μειώνεται το βράδυ, και συνοδευόμενη από διαταραχές ύπνου έχουμε ένα φαύλο κύκλο

• Οργανικά προβλήματα, όπως ενδοκρινολογικές διαταραχές (υποθυρεοειδισμός), αναιμία, καρκίνος ( η αδυναμία εμφανίζεται σε περιστατικά καρκίνου με συχνότητα 70-100%), νεφρική ανεπάρκεια, μετά από μια λοίμωξη.

Εδώ η κούραση εντείνεται το βράδυ και είναι ίδια κάθε μέρα.

Λίγα Λόγια για τις Βιταμίνες

Η βιταμίνη Α κυκλοφορεί με τη μορφή της ρετινόλης ή των β-καροτενοειδών.

Είναι απαραίτητη για την καλή όραση αλλά απαγορεύεται στην εγκυμοσύνη.

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β έχουν δύο κύριες χρήσεις: σε νευρικές διαταραχές που παρατηρήθηκαν σε χρόνια αλκοολικούς και στη βελτίωση των αθλητικών προσπαθειών.

Η μαγιά μπύρας είναι η καλύτερη διαιτητική πηγή βιταμινών B. Κάθε βιταμίνη του συμπλέγματος Β εμπλέκεται σε διάφορες ενζυμικές αντιδράσεις.

• Η βιταμίνη Β1 ή θειαμίνη εμπλέκεται στην παραγωγή ενέργειας με τη χρησιμοποίηση των σακχάρων και των τροφίμων που εμπλέκονται στην παραγωγή των νευροδιαβιβαστών.

Είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για τους αθλητές και τους ηλικιωμένους.

• Η ριβοφλαβίνη B2 επιτρέπει, μεταξύ άλλων, στα κύτταρα να αποθηκεύουν και να παράγουν ενέργεια για τις ανάγκες τους.

• Η βιταμίνη Β3 (βιταμίνη ΡΡ) ή νιασίνη εμπλέκεται στη σχέση δύο ενζύμων οξειδοαναγωγής.

Παίζει επομένως σημαντικό ρόλο στην παραγωγή ενέργειας και στη μετάδοση των νευρικών ερεθισμάτων.

• Η βιταμίνη Β5 ή παντοθενικό οξύ είναι ένα συστατικό του συνενζύμου Α, είναι απαραίτητη για τον μεταβολισμό των υδατανθράκων, αμινοξέων, λιπαρών οξέων και τη σύνθεση στεροειδών.

• Η βιταμίνης Β6 ή πυριδοξίνη εμπλέκεται στο μεταβολισμό των αμινοξέων και επιτρέπει τη σύνθεση νευροδιαβιβαστών όπως η σεροτονίνη.

• Η βιταμίνη Β8 ή βιταμίνη Η ή βιοτίνη εμπλέκεται στην απορρόφηση των αμινοξέων.

• Η βιταμίνη Β9 ή φολικό οξύ συμμετέχει στην παραγωγή των ερυθρών αιμοσφαιρίων, τη σύνθεση του DNA, αμινοξέων και νευροδιαβιβαστών.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Η χορήγηση συμπληρωμάτων σε έγκυες γυναίκες μειώνει τον κίνδυνο των βλαβών του νευρικού συστήματος στο έμβρυο.

• Η βιταμίνη Β12 ή κοβαλαμίνη είναι απαραίτητη για το μεταβολισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων και την ορθή λειτουργία του νευρικού συστήματος. Λειτουργεί συνεργιστικά με τη βιταμίνη Β9.

Το ασκορβικό οξύ ή βιταμίνη C είναι η απόλυτη βιταμίνη κατά της κόπωσης.

Συμμετέχει σε αντιδράσεις υδροξυλίωσης (σύνθεση του κολλαγόνου, κατεχολαμινών, καρνιτίνη), εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες, μειώνει την ευαισθησία του οργανισμού σε ισταμίνη, προωθεί την εντερική απορρόφηση του σιδήρου.

Ενεργοποιεί την ανοσολογική αντίδραση με αύξηση της κινητικότητας των ουδετερόφιλων και του μετασχηματισμού των λεμφοκυττάρων.

Μπορεί να καταναλωθεί όταν παρατηρούνται συμπτώματα γρίπης και κρυολογήματος (1 g το πρωί).

Μειώνει την ένταση και τη διάρκεια των συμπτωμάτων, αλλά δεν εξασφαλίζει την πρόληψη των λοιμώξεων.

Στο πλαίσιο της κόπωσης, χρησιμοποιείται σε μία ποσότητα από 500 mg έως 1 g / ημέρα κατά τη διάρκεια της ανάρρωσης μετά από λοιμώξεις.

Είναι απαραίτητη για τους καπνιστές οι οποίοι έχουν αυξημένη ανάγκη, καθώς μειώνεται η συγκέντρωσή της από τον καπνό.

Σε αθλητές, η χορήγηση 1 g ημερησίως προκαλεί μια ευεργετική επίδραση επί του καρδιακού ρυθμού.

Δεν υπάρχει υπερβιταμίνωση C: περίσσεια αποβάλλεται μέσω των ούρων και των κοπράνων.

Η χορήγηση υψηλών δόσεων (μεγαλύτερη από 1 g ανά ημέρα), ωστόσο, μπορεί να προκαλέσει διέγερση, αϋπνία ή διάρροια.

Η βιταμίνη D ή καλσιφερόλη απαραίτητη για την απορρόφηση του ασβεστίου και του φωσφόρου, είναι θεμελιώδους σημασίας για την ανάπτυξη και την υγεία των οστών και των δοντιών.

Η βιταμίνη Ε ή τοκοφερόλη είναι χρήσιμη στη διαδικασία της αναπαραγωγής και προστατεύει την κυτταρική μεμβράνη από την οξείδωση, αλλά και τα ερυθρά αιμοσφαίρια από την αιμόλυση.

Η βιταμίνη Κ είναι απαραίτητη για την πήξη του αίματος. Χρησιμοποιείται σε νεογνά και βρέφη στην πρόληψη του κινδύνου αιμορραγίας.

Ιχνοστοιχεία και Μέταλλα

Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για το σχηματισμό της αιμοσφαιρίνης και μυοσφαιρίνης.

Η ταυτόχρονη λήψη του τσαγιού μειώνει την απορρόφηση του.

Η λήψη χαλκού καταπολεμά χρόνιες μολύνσεις, προωθεί την απορρόφηση του σιδήρου, συμμετέχει στη σύνθεση πρωτεϊνών και το σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων.

Ο ψευδάργυρος έχει έναν ρόλο στη σύνθεση των πρωτεϊνών και τη διέγερση των λειτουργιών υπόφυσης.

Χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με το χαλκό στην καταπολέμηση του στρες και μαζί με το νικέλιο και το κοβάλτιο στην καταπολέμηση υπογλυκαιμικών κρίσεων.

Το σελήνιο είναι ένα αντιοξειδωτικό. Ενεργοποιεί τις άμυνες του σώματος.

Η ένωσή του με βιταμίνες A, C και E ενισχύει τη δράση του.

Το μαγγάνιο εμπλέκεται στη σύνθεση του κολλαγόνου.

Το ασβέστιο είναι απαραίτητο για το σχηματισμό των οστών και των δοντιών και τη νευρομυϊκή μετάδοση.

Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την απορρόφηση του.

Το μαγνήσιο εμπλέκεται στην προσαρμογή στο στρες, τη μετάδοση των νευρικών ερεθισμάτων και τις μυϊκές συσπάσεις.

Ενδείκνυται για άτομα που πάσχουν από κόπωση και στρες. Η βιταμίνη Β6 αυξάνει την απορρόφηση του.

Ο φωσφόρος συμμετέχει στο μεταβολισμό της ενέργειας και το σχηματισμό των οστών. Τα αντιόξινα που περιέχουν υδροξείδιο του αλουμινίου εμποδίζουν την απορρόφησή του.

Κόπωση ή Εξασθένηση;

Συνδυασμοί Βιταμινών και Μετάλλων

Σε περιπτώσεις κούρασης, οι βιταμίνες προτείνονται σε συνδυασμό με μέταλλα και ιχνοστοιχεία και συνιστώνται κυρίως:

• σε μαθητές που διαβάζουν και δεν τρέφονται σωστά,

• σε άτομα που κάνουν δίαιτες αδυνατίσματος,

• σε άτομα που κάνουν σπορ και

• σε ηλικιωμένους κυρίως τους χειμερινούς μήνες.

Οι Συμβουλές - Κλειδιά:

• Κατανάλωση 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών την ημέρα. Εάν υπάρχει υποψία σημαντικών διατροφικών ελλείψεων λόγω ηλικίας ή κάποια πάθησης συμβουλέψτε τον ασθενή να επισκεφτεί κάποιον ειδικό και να κάνει συχνά εξετάσεις.

• Διατήρηση ενός φυσιολογικού ρυθμού στην καθημερινότητα και ύπνος για τουλάχιστον 6-8 ώρες.

• Προσοχή, οι έγκυες μπορούν να λαμβάνουν τις απαραίτητες βιταμίνες αλλά να αποφεύγουν τη βιταμίνη Α.

• Υπενθυμίστε πως ο σίδηρος χρωματίζει τα κόπρανα μαύρα, ενώ η βιταμίνη Β2 χρωματίζει τα ούρα!

Ολίνα Ηλιάδου, Φαρμακοποιός (ΜPharm), Κλινική Φαρμακολόγος (MSc Clinical Pharmacology and Therapeutics)

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.