Η Διαφοροποίηση σαν Εργαλείο Ανάπτυξης

Κάποιες από τις πετυχημένες συνταγές του παρελθόντος μοιάζουν με ιστορικά παραδείγματα μακρινών εποχών που έχουν τα διδάγματά τους, αλλά δεν έχουν εφαρμογή πια στη νέα πραγματικότητα.

Ήρθε πλέον ο καιρός να ξεκινήσουμε να σκεφτόμαστε και να ενεργούμε διαφορετικά!

Πολλές φορές ως ενήλικοι αναπολούμε τα παιδικά μας χρόνια.

Με την ανεμελιά, τις εύκολες αποφάσεις, τους άλλους να μας προστατεύουν και όλα τα "πρέπει", μικρότερα από τα "θέλω" μας.

Γρήγορα όμως το μυαλό μας επαναφέρει στην πραγματικότητα.

Εκεί, που ως ενήλικοι πια παίρνουμε δύσκολες αποφάσεις, οι οποίες, δεδομένων των περιορισμών, συνήθως καθορίζουν σε σημαντικό βαθμό την επιτυχία και την ευτυχία μας.

Αν θεωρήσουμε τα προηγούμενα χρόνια για το μέσο ελληνικό φαρμακείο ανέμελα, σήμερα έχει σίγουρα έρθει η στιγμή της "επιχειρηματικής ενηλικίωσης".

Δεν υπάρχει πια το πλαίσιο που μας προστάτευε, δεν συγχωρούνται πλέον μεγάλα λάθη και οι εύκολες αποφάσεις ανήκουν στο παρελθόν.

Τα "πρέπει" είναι πια σημαντικότερα από τα "θέλω" και έννοιες όπως δημιουργικότητα, εγρήγορση, καινοτομία, στρατηγική και όραμα, είναι προαπαιτούμενες σε ένα περιβάλλον τόσο απαιτητικό και ευμετάβλητο.

Τα προβλήματα και τα εμπόδια που συναντάει το φαρμακείο στην προσπάθειά του να διατηρηθεί σαν μια υγιής και κερδοφόρα επιχείρηση είναι πολλά, γνωστά, και έχουν αναλυθεί επαρκώς τον τελευταίο καιρό.

Οι μειώσεις των τιμών, η συνεργασία με ένα αφερέγγυο κράτος, τα πολλαπλά νομοθετήματα, που μειώνουν το περιθώριο κέρδους σε καθαρή αξία και αφαιρούν ύλη, μεταφέροντάς τη σε άλλα κανάλια διανομής, συνιστούν ένα εκρηκτικό μείγμα, που μαζί με τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των πολιτών, συνθέτουν το δύσκολο τοπίο στο οποίο δραστηριοποιούμαστε.

Πρέπει όμως όλα αυτά να μας καταβάλλουν, να μας τρομοκρατούν και να μας καθιστούν αδρανείς;

Ασφαλώς Oχι!

Αντιθέτως, πρέπει να είναι το έναυσμα, η αφορμή, η σπίθα, για να ξεκινήσουμε να σκεφτόμαστε και να ενεργούμε διαφορετικά.

Ξεκινώντας την Προσπάθεια της Αλλαγής

Τα 3 Σημαντικά Βήματα

1ο Βήμα: Ανάλυση και Αυτογνωσία

Το πρώτο που χρειάζεται ένας σύγχρονος Φαρμακοποιός είναι να γνωρίσει το Φαρμακείο του.

Για να το πετύχει απαιτείται μια ισχυρή διάθεση αυτογνωσίας και μια ψυχρή ματιά σε όσα αριθμητικά δεδομένα μπορεί να αλιεύσει, μακριά από τη συγκεχυμένη εικόνα που μπορεί να έχει.

Αφού λοιπόν γνωρίσει τους πελάτες του, τις πωλήσεις και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της δικής του επιχείρησης, έρχεται η στιγμή για στρατηγικές αποφάσεις που προσδιορίζουν την εικόνα που θέλει να έχει το Φαρμακείο του τα επόμενα χρόνια.

Differentiation

2ο Βήμα: Επιλογή Κατεύθυνσης και Επιμόρφωση

Είναι γνωστό ότι όλα τα Φαρμακεία διαθέτουν ομοειδή και συχνά ταυτόσημα προϊόντα.

Τι είναι όμως αυτό που κάνει το δικό μας Φαρμακείο ξεχωριστό εκτός από την προσωπικότητά μας;

Χωρίς να υπάρχουν "μαγικές συνταγές", μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση είναι η δημιουργία μιας ιδιαίτερης ταυτότητας μέσα από τη διαφοροποίηση.

Ο Φαρμακοποιός ανάλογα με τις γνώσεις, τις δεξιότητες ή την κλίση του σε κάποιον από τους τομείς της επιστήμης του και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής του, θα πρέπει να επιλέξει την κατεύθυνση στην οποία θα εξειδικευτεί το Φαρμακείο του.

Η εξειδίκευση αυτή αφορά ένα σύνολο παραμέτρων με τις οποίες πρέπει να ασχοληθεί.

Ο βασικότερος πυλώνας σε αυτό το εγχείρημα είναι η επιπλέον γνώση που πρέπει να αποκτήσει στον τομέα της επιλογής του.

Αυτό μπορεί να αφορά μελέτη βιβλιογραφίας, εγχώριας και διεθνούς, διαδικτυακή αναζήτηση σε έγκυρους επιστημονικούς ιστότοπους, παρακολούθηση σεμιναρίων, επιστημονικών συνεδρίων και διαρκή ενημέρωση σε ό,τι καινοτόμο αφορά το αντικείμενο του.

Η ενημέρωση, αφορά τόσο τον ίδιο, όσο και το προσωπικό του Φαρμακείου ή τουλάχιστον κάποια από τα άτομα, αν πρόκειται για Φαρμακεία με αρκετούς εργαζομένους.

3ο Βήμα: Ενέργειες Διαφοροποίησης στο Χώρο, στα Προϊόντα και στις Υπηρεσίες

Το επόμενο βήμα είναι να δημιουργηθεί μέσα στο Φαρμακείο ένας ιδιαίτερος χώρος, στον οποίο θα υπάρχουν προϊόντα που αφορούν την κατηγορία της εξειδίκευσης του, αλλά και ένας χώρος στον οποίο μπορεί να γίνει μια άνετη και εμπιστευτική συνομιλία με τον ασθενή - χρήστη - καταναλωτή.

Εδώ λοιπόν αρχίζει ο ρόλος της παροχής υπηρεσιών!

Ο εξειδικευμένος Φαρμακοποιός ή ο συνεργάτης του, συζητά με τον ασθενή για το πρόβλημά υγείας του, του εξηγεί, όσο πιο αναλυτικά μπορεί τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πάθησής του και του προτείνει λύσεις καλύτερης διαχείρισής της.

Οι λύσεις αυτές μπορεί, είτε να αφορούν προϊόντα και οδηγίες για τη σωστή χρήση τους, είτε τρόπο ζωής, διαιτολόγιο κτλ.

Αν υπάρχουν μετρήσεις, δημιουργεί ηλεκτρονική καρτέλα πελάτη, η οποία ενημερώνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να ελέγχεται η πρόοδος και η συμμόρφωση του.

Έτσι ο ασθενής αφήνει το φαρμακείο, έχοντας πάρει την απαραίτητη προσοχή στο πρόβλημά του, συμβουλές, φυλλάδια με πληροφορίες, τα απαραίτητα προϊόντα, αλλά κυρίως έχει πλέον την πεποίθηση ότι έχει έναν πολύτιμο σύμβουλο και αρωγό δίπλα του: τον Φαρμακοποιό του!

Με τον τρόπο αυτό αισθάνεται ότι είναι ιδιαίτερος και σημαντικός για εμάς.

Παράλληλα ενισχύεται η εικόνα του επιστήμονα Φαρμακοποιού και ο ασθενής είναι σίγουρα πιο δεκτικός στο να ακολουθήσει τις συμβουλές και τις προτάσεις του.

Χτίζεται, έτσι, μια σταθερή μακροχρόνια προσωπική σχέση εμπιστοσύνης σε όφελος και των δύο.

Εάν πρόκειται για κάποια ιδιαίτερη πάθηση, θα μπορούσε να υπάρχει επικοινωνία και συνεργασία και με το θεράποντα ιατρό του ασθενή, ώστε να έχει άμεσο feedback και να επιλέγεται η αποτελεσματικότερη θεραπεία.

Ενδεικτικά Παραδείγματα Εξειδίκευσης

Οι τομείς στους οποίους θα μπορούσε κάποιος να εξειδικευτεί είναι πολλοί και θα δούμε παρακάτω ενδεικτικά μερικά παραδείγματα.

Εξειδίκευση στο Σακχαρώδη Διαβήτη

Μια κατηγορία ασθενών με διαρκώς αυξανόμενο πληθυσμό.

Σε αυτή την περίπτωση, ο Φαρμακοποιός θα πρέπει να γνωρίζει όσο περισσότερα μπορεί για το αντικείμενο και να είναι σε θέση χωρίς να υποκαθιστά, να συμπληρώνει το γιατρό και να ενημερώνει τον ασθενή για τις προεκτάσεις της πάθησης, να του επιστήσει την προσοχή στη σωστή διατροφή, τις αλληλεπιδράσεις των φαρμάκων και να του εξηγήσει τη σημασία της αυτομέτρησης.

Οι συμβουλές πρέπει να συνοδεύονται από ενημερωτικά φυλλάδια για το σπίτι με απλές και κατανοητές οδηγίες.

Πρόκειται για μια πολύτιμη υπηρεσία για τον ασθενή, αν αναλογιστούμε την ασφυκτική πίεση χρόνου που έχουν οι γιατροί στο ελληνικό σύστημα υγείας και αδυνατούν πολλές φορές να είναι πλήρως επεξηγηματικοί.

Εκτός, όμως, από τη γνώση, ο φαρμακοποιός θα πρέπει να διαθέτει μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων που σχετίζονται με την πάθηση και τις προεκτάσεις της (π.χ. προϊόντα περιποίησης για το διαβητικό πόδι, υποκατάστατα γλυκαντικών ουσιών, αναλώσιμα αυτομέτρησης, ειδικά συμπληρώματα διατροφής...κτλ.)

Εξειδίκευση στις Εναλλακτικές Θεραπείες

Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο κοινό με ευαισθησίες και συγκεκριμένο τρόπο σκέψης.

Χρειάζεται γνώση της ομοιοπαθητικής, φυτοθεραπείας, γεμμοθεραπείας, αρωματοθεραπείας κλπ, έτσι ώστε να είμαστε σωστοί στο συμβουλευτικό μας ρόλο.

Επίσης, πρέπει να χρησιμοποιούμε καλές πρακτικές στην αποθήκευση και διάθεση των σκευασμάτων και σωστή επιλογή προμηθευτών, ώστε να διαθέτουμε ποιοτικά προϊόντα.

Και εδώ, εκτός από το σκεύασμα π.χ. της ομοιοπαθητικής ή της φυτοθεραπείας θα πρέπει το Φαρμακείο να διαθέτει και συμπληρωματικά προϊόντα που θα ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες αυτού του καταναλωτικού κοινού, π.χ. ειδικές οδοντόκρεμες, υποκατάστατα καφέ συμβατά με τις θεραπείες αυτές φυτικά σαμπουάν, αφρόλουτρα, κρέμες σώματος, συσκευές αιθέριων ελαίων για το χώρο και πολλά άλλα.

Εξειδίκευση στη Κύηση και τη Γαλουχία

Σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να συμβουλεύουμε την έγκυο στο βαθμό που οι γνώσεις μας το επιτρέπουν και χωρίς να υπερβαίνουμε το ρόλο μας.

Οι συμβουλές μας θα μπορούσαν να αφορούν τη διατροφή, τη χρήση εξειδικευμένων προϊόντων και γενικά τη διευκόλυνση της καθημερινότητας της εγκύου.

Αργότερα, μετά τη κύηση, θα πρέπει με τις συμβουλές μας να προωθούμε και να στηρίζουμε το μητρικό θηλασμό.

Ο θηλασμός, αν και είναι ότι πιο φυσιολογικό, είναι μια διαδικασία αρκετά πολύπλοκη και απαιτεί υπομονή, επιμονή και πείσμα από την πλευρά της μητέρας.

Αν και το αντανακλαστικό του θηλασμού από τη μεριά του βρέφους είναι κάτι το αυτονόητο, ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο για τους χειρισμούς που πρέπει να κάνει η λεχώνα ώστε να αποφύγει πιθανούς τραυματισμούς.

Η καθοδήγησή μας σε αυτό, σε συνεργασία με μαίες θα ήταν σίγουρα πολύτιμη, αν σκεφτεί κανείς ότι το Φαρμακείο είναι διαρκώς διαθέσιμο τις εργάσιμες ώρες και ημέρες.

Πλέον, υπάρχει η δυνατότητα, το Φαρμακείο που προάγει το μητρικό θηλασμό, και να κατέχει και την ανάλογη πιστοποίηση, μετά από παρακολούθηση ειδικών σεμιναρίων.

Για την εξυπηρέτηση αυτού του σκοπού, θα μπορούσε να διαθέτει ειδικό χώρο και πολυθρόνα θηλασμού, βιβλία σχετικά με το θέμα, καθώς και ποικιλία προϊόντων που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει, τόσο η έγκυος όσο και η γαλουχούσα, όπως κρέμες προετοιμασίας, προστασίας ή επούλωσης των θηλών, συσφικτικές κρέμες, θήλαστρα, ειδικά μαξιλάρια θηλασμού κ.ά.

Η μεγαλύτερη ίσως συνεισφορά μας σε αυτήν την τόσο ευαίσθητη ομάδα του πληθυσμού, είναι ο χρόνος που θα τους αφιερώσει ο επιστήμονας Φαρμακοποιός, μαζί με την όποια ψυχολογική στήριξη και ενθάρρυνση.

Differentiation

Εξειδίκευση στα Ορθοπεδικά

Ομοίως χρειάζεται γνώση, μεγάλη ποικιλία προϊόντων και χώρο για την έκθεση αλλά και την εφαρμογή τους.

Η πώληση των προϊόντων θα πρέπει να συνοδεύεται από προτάσεις για καλύτερη διαχείριση του προβλήματος και για συχνή επανεξέταση της κατάστασης.

Τα ορθοπεδικά μπορεί να έπονται ως συμπληρωματική πώληση σε ζήτηση αναλγητικών ή μυοχαλαρωτικών, κρεμών ή εμπλάστρων.

Ακόμη, σε συνεργασία με ειδικούς, θα μπορούσε να υπάρχει η δυνατότητα για πραγματοποίηση πελματογραφήματος και εφαρμογή ιδιαίτερων προϊόντων σε αθλητές.

Εξειδίκευση στα Γαληνικά Σκευάσματα

Εδώ η επιλογή είναι λίγο πιο σύνθετη, καθώς θα πρέπει να συνεπάγεται καλή εργαστηριακή πρακτική.

Απαιτεί βαθιά γνώση της φαρμακοποιίας και τήρηση των κανόνων υγιεινής και προστασίας των Α' υλών και του προσωπικού.

Ίσως αποτελεί την πιο απαιτητική από πλευράς επένδυσης επιλογή, καθώς είναι απαραίτητος ειδικός εξοπλισμός όπως: ζυγοί ακριβείας, αναμικτήρες, θερμικοί αναδευτήρες, απαγωγοί κλπ.

Απαιτείται αρκετός χρόνος και επένδυση σε εξειδικευμένα όργανα, εγκαταστάσεις και χημικές ουσίες.

Το αποτέλεσμα όμως είναι αξιόλογο, αφού το τελικό προϊόν, το αποκλειστικό παρασκεύασμα του φαρμακείου, είναι υψηλής ποιότητας και δημιουργεί πιστούς πελάτες λόγω της μοναδικότητάς του.

Παράλληλα το "κλειδί" για την εμπορική ανάπτυξη των παρασκευασμάτων του Φαρμακείου, είναι η επικοινωνία της εξειδίκευσης του στον καταναλωτή, καθώς το εργαστήριο είναι ένας χώρος όπου ο καταναλωτής δεν έχει πρόσβαση.

Εξειδίκευση σε Συμπληρώματα Αθλητών

Χρειάζεται γνώση των ιδιαίτερων διατροφικών απαιτήσεων των αθλητών σε μέταλλα, ηλεκτρολύτες, βιταμίνες, πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και άλλα συμπληρώματα, που είναι απαραίτητα για τη στήριξη, την τόνωση και την αποθεραπεία τους.

Επιβοηθητικά, θα μπορούσαμε να φροντίζουμε ώστε να λαμβάνουν τις κατάλληλες συμβουλές για το βάρος, τη διατροφή, την καθημερινότητα τους, τις ιατρικές εξετάσεις στις οποίες χρειάζεται να υποβάλλονται κλπ.

Εκτός από όλους αυτούς τους τομείς εξειδίκευσης που αναφέραμε παραπάνω, υπάρχουν σαφώς πολλές άλλες κατηγορίες και ιδιαίτερες δραστηριότητες που θα μπορούσε κάποιος να αναπτύξει στο Φαρμακείο του.

Η επιλογή εξαρτάται από τα ενδιαφέροντα, τις εμπειρίες, τη θέληση αλλά και τη φαντασία του κάθε Φαρμακοποιού.

Ασφαλώς θα πρέπει να έχουμε εξαιρετικές γνώσεις στον τομέα εξειδίκευσης που θα επιλέξουμε και οφείλουμε να επικοινωνούμε τις παρεχόμενες συμβουλές και υπηρεσίες που μας διαφοροποιούν.

Όταν όμως οι ανάγκες του ασθενή υπερβαίνουν την κατάρτιση και τις δυνατότητες μας για την αντιμετώπιση του προβλήματος υγείας του, είναι αναγκαίο να τον παραπέμψουμε σε κάποιον ειδικό ιατρό, που θα εκτιμήσει και θα δώσει λύση στο περιστατικό.

Γιατί σε όλες τις περιπτώσεις πρέπει να υπάρχει υψηλό αίσθημα ευθύνης από μεριάς του Φαρμακοποιού.

Από τον ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΛΛΙΑΡΟ, Φαρμακοποιό με Φαρμακείο στο δήμο Αγίου Δημητρίου (Αθήνα) και με MBA σε συνεργασία με την ΑΣΟΕ

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.