Τα Δίκτυα Φαρμακείων

Νέες Δομές για την Εξέλιξη του Επαγγέλματος

  • Περιστασιακή τάση ή το μέλλον;
  • Περιττή ενασχόληση ή πραγματική ανάγκη;
  • Αξίζει να ενημερωθώ;
  • Ποιες εταιρείες υπάρχουν και ποιες οι προτάσεις τους;

Ιστορικά οι συνενώσεις φαρμακείων ή αλλιώς εταιρείες ή δίκτυα φαρμακείων ξεκίνησαν δραστηριότητες πριν από μερικά χρόνια στην Ελλάδα, ορισμένες με κύριο γνώμονα αρχικά τα οικονομικά οφέλη των μελών τους από τις συναλλαγές τους με τις εταιρείες προμηθευτές.

Εξελίχθηκαν όμως και οργανώθηκαν, διαισθανόμενες τις απαιτήσεις των μελών τους, έτσι ώστε η σημερινή μορφή τους να προσανατολίζετε κυρίως στις υπηρεσίες, παρά μόνο στο εμπορικό.

Η βασική αποστολή που όλοι ισχυρίζονται, είναι να παίξουν ένα σοβαρό ρόλο στην αναβάθμιση του επαγγέλματος του φαρμακοποιού και του καταστήματος που λέγεται φαρμακείο.

«Η Ισχύς εν τη Ενώσει»

Είναι πλέον δεδομένο, από την ξένη αγορά, αλλά και από μαρτυρίες φαρμακοποιών στην Ελλάδα που είναι μέλη σε τέτοιου είδους σχήματα, ότι από καθαρά επιχειρηματικό ενδιαφέρον, οι συνενώσεις αυτές των πολύ-υπηρεσιών ενεργοποιούν και ισχυροποιούν το επάγγελμα.

Κάθε δίκτυο φαρμακείων έχει αναπτύξει μια ευρεία σειρά υπηρεσιών σε πολλούς τομείς:

  • Αγορές,
  • Επιλεκτικές συνεργασίες με προμηθευτές,
  • Merchandizing,
  • Προβολές,
  • Management,
  • Εκπαίδευση,
  • Μηχανοργάνωση και διαχείριση… Και η λίστα δεν σταματάει.

Όλο και κάτι νέο επινοείται και εφαρμόζετε μέσα στο παιχνίδι της ανταγωνιστικότητας και της διαφοροποίησης μεταξύ τους.

Δίκτυα Φαρμακείων

Εμφανίζονται δε δημοκρατικές και προσφέρουν σ’ όλα τους τα μέλη (μικρά ή μεγάλα φαρμακεία) τα ίδια βοηθήματα, παρ’ όλο που τα κέρδη τους από τις προμήθειες αγορών των μεγάλων φαρμακείων είναι κατά πολύ μεγαλύτερα.

Βέβαια μπορούν να είναι ευέλικτοι και να διαμορφώνουν το πακέτο των υπηρεσιών τους, εμπορικών (κλίμακες, prims αγορών) και συμβουλευτικών, ανάλογα με την ιδιαιτερότητα και τις ανάγκες του κάθε φαρμακείου.

Εκείνο που είναι σημαντικό να τονίσουμε εδώ είναι ότι, η αποτελεσματικότητα και η επιτυχία του δικτύου δεν αντανακλάται μόνο από τον αριθμό των μελών του, αλλά από την ικανότητα των στελεχών του και την προθυμία των μελών του, να εφαρμόσουν ομαδικά και με όσο το δυνατόν ομοιογένεια, κοινά εργαλεία εργασίας.

Διότι η επιτυχία έρχεται μέσα από την ομάδα!

Κάθε φαρμακοποιός συνεργάτης καθώς και κάθε μέλος της ομάδας εργασίας του, προσφέρει ένα «πετραδάκι» στο οικοδόμημα ενός δομημένου δικτύου και το δίκτυο αυτό προσφέρει με τη σειρά του στα μέλη του, τα απαραίτητα μέσα για μία ποιοτική εξάσκηση του επαγγέλματος.

Οι συμβουλευτικές υπηρεσίες merchandizing που προσφέρουν στα μέλη τους, βασίζονται απαραίτητα στα στατιστικά δεδομένα του “sell-out” των προϊόντων, που είναι απαραίτητα για την εμπορική διάταξη των κατηγοριών των παραφαρμάκων στα ράφια καθώς και στα τμήματα του καταστήματος.

Παράλληλα όμως αυτή η εμπορική αρχιτεκτονική του χώρου βασίζεται και στις ιδιαιτερότητες του κάθε φαρμακείου (χωροταξία , δεδομένα περιοχής και είδος πελατολογίου), στο λεγόμενο «Γεω-marketing».

Μικρά και μεγάλα φαρμακεία στο παιχνίδι!

Γενικά ένα πολύ μεγάλο φαρμακείο έχει την τάση να θεωρεί ότι λόγω του μεγέθους των αγορών του έχει τα καλύτερα εμπορικά πακέτα της αγοράς και συνεπώς δεν έχει ανάγκη να ανήκει σε μία συνένωση.

Αυτό είναι ένα κολοσσιαίο λάθος, επισημαίνουν οι ειδικοί του χώρου!

Ο φαρμακοποιός στην Ελλάδα βρίσκεται σε έναν επαγγελματικό χώρο που προστατεύεται σχετικά, αλλά μέχρι πότε;

Ας μην ξεχνά ότι βρίσκεται στην Ευρώπη, όπου συμβαίνουν αλυσιδωτά στα κράτη μέλη αλλαγές στις συντεχνίες.

Το κατά πόσο αυτά θα επηρεάσουν και πότε τη χώρα μας κανένας δεν το ξέρει ή δεν τολμά να το πει με σιγουριά.

Εκείνο που είναι σίγουρο είναι ότι το τοπίο στη σύγχρονη ευρωπαϊκή αγορά έχει δείξει ότι στα περισσότερα επαγγέλματα, τα δίκτυα και οι αλυσίδες καταστημάτων κερδίζουν την αγορά και τον καταναλωτή.

Από την άλλη, ο ανταγωνισμός ωθεί τις εταιρείες-προμηθευτές σε μείωση τιμών.

Σαν συνέπεια μειώνονται τα περιθώρια κέρδους τους και οι εταιρείες αναγκάζονται να γίνονται φειδωλές στις εκπτώσεις προς το λιανεμπόριο.

Οι απομονωμένοι φαρμακοποιοί δεν θα έχουν πλέον στο άμεσο μέλλον τις ίδιες εμπορικές εκπτώσεις του σήμερα.

Πολλές μάλιστα εταιρείες προμηθευτές διαθέτουν το προωθητικό τους budget περισσότερο στην επικοινωνία με τον καταναλωτή, παρά σε εκπτώσεις στα φαρμακεία.

Το μέλλον θα διδάξει σε όλους λοιπόν το «Η ισχύς εν τη ενώσει»!

Ο φαρμακοποιός θέλει να μείνει ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ όχι όμως ΑΠΟΜΟΝΩΜΕΝΟΣ.

Παράλληλα ένα κοινό δίκτυο δίνει την ευκαιρία στους φαρμακοποιούς να μοιρασθούν τις ανησυχίες και τα οράματά τους, να ανταλλάξουν τις εμπειρίες τους και να βρουν από κοινού λύσεις για κάθε πρόβλημα, γιατί έτσι θα βγουν κερδισμένοι.

Τα φρένα στην ένταξη...

Παρ’ όλα αυτά όμως, πολλοί φαρμακοποιοί ακόμη στην Ελλάδα προβληματίζονται ότι θα χάσουν την ταυτότητά τους και την εικόνα τους, εάν συμμετέχουν σε μία συνένωση.

Ας μην ξεχνάμε εξάλλου ότι η ατομική διάθεση «αρχηγίας», δημιουργεί συχνά προβλήματα στη λογική έννοια της συνένωσης και του «ενεργείν από κοινού»!

Το μεγαλύτερο φρένο σήμερα για τους φαρμακοποιούς είναι η ψυχολογική δυσκολία.

  • «Δεν θα κάνω κουμάντο εγώ στο μαγαζί μου;»
  • «Θα δίνω τα στοιχεία των πωλήσεών μου;»

Αλλά το κυριότερο τους δίλλημα είναι...

«Αυτό που θα πληρώσω θα το πάρω σε αντισταθμιστική αξία;»

Οι Συνενώσεις στην Ευρώπη

Το φαινόμενο της συνένωσης σήμερα έχει καθιερωθεί στο φαρμακευτικό κόσμο της Ευρώπης και δεν είναι πλέον συνώνυμο μόνο με κοινές αγορές.

Εκεί τα δίκτυα αυτά εκτός από τα εμπορικά τους πακέτα, που δραστηριοποιούνται δυναμικά στα generics, δίνουν ιδιαίτερη σημασία πλέον στην ενημέρωση, πληροφόρηση, εκπαίδευση και επικοινωνία., τελευταία μάλιστα και στη δημιουργία αλυσίδων με κοινή εικόνα.

Παράλληλα, πολλές συνενώσεις στο εξωτερικό με μεγάλο αριθμό μελών, διακινούν προϊόντα αποκλειστικά του δικτύου τους, με το label της συνένωσης, ενέργεια που ενισχύει την εικόνα και την ταυτότητα της προς τον καταναλωτή και δημιουργεί πιστό πελατολόγιο.

Σειρές φυτοθεραπείας, δερμοκοσμητολογίας και συμπληρωμάτων διατροφής καθώς και προϊόντα OTC , έχουν ήδη δημιουργηθεί από πολλές ξένες συνενώσεις.

Σύντομα στο μέλλον θα υπάρχουν ακόμη και φάρμακα αποκλειστικά της συνένωσης.

Τελευταία μάλιστα δραστηριοποιούνται πολύ και στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού των φαρμακείων μελών τους (εύρεση, εκπαίδευση και κινητοποίηση προσωπικού).

Έχει γίνει πλέον κοινή συνείδηση ότι η αύξηση του τζίρου στο σύνολο των δραστηριοτήτων μιας επιχείρησης, συνδυάζει περιθώριο κέρδους με απόδοση και επιτυγχάνεται, όχι μόνον αγοράζοντας καλύτερα αλλά και πουλώντας καλύτερα!

Αυτός είναι και ο στόχος πάντα των επιτυχημένων επιχειρήσεων.

Παράλληλα η συμβουλή και επικοινωνία με τον καταναλωτή θα γίνει σύντομα η πρώτη προτεραιότητα για μία καλύτερη αναγνώριση του ρόλου του φαρμακοποιού.

Ας μην ξεχνάμε ότι ο φαρμακοποιός είναι πάνω από όλα ένας παράγοντας δημόσιας υγείας!

Η δραστηριοποίηση λοιπόν των δικτύων στην επικοινωνία με το κοινό, με καμπάνιες πρόληψης ασθενειών, θα πρέπει να είναι το επόμενο στρατηγικό βήμα των υπηρεσιών τους.

Οι καμπάνιες αυτές επιμόρφωσης κοινού, σε συνεργασίες πιθανά και με τις φαρμακευτικές εταιρείες, έχουν ένα διπλό στόχο:

  • Nα ενισχύσουν στη συνείδηση του καταναλωτή το ρόλο του φαρμακοποιού σα σύμβουλο υγείας και
  • Να αναπτύξουν μία κατηγορία αγοράς προϊόντων με σημαντικό δυναμικό.

Αναμφισβήτητα οι φαρμακοποιοί αναμένουν από μία συνένωση μία πραγματική αναζήτηση λύσεων στο επάγγελμα που εξελίσσεται.

Με βεβαρημένες υποχρεώσεις και αρμοδιότητες, με έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού και σε μια κούρσα χρόνου, ο φαρμακοποιός πρέπει αναγκαστικά να μοιράσει αρμοδιότητες σε διάφορες καθημερινές διαδικασίες και να επικεντρωθεί στην καρδιά της επιχείρησης του, δηλαδή στη διοίκηση, στη διαχείριση (οικονομική, εμπορική), στην επικοινωνία του χώρου, των προϊόντων και υπηρεσιών του προς τον καταναλωτή, καθώς και του προσωπικού του.

Αυτός είναι ένας πολυσύνθετος ρόλος που σε πολλούς τομείς δεν έχει τη γνώση, αλλά ούτε και το χρόνο να ασχοληθεί!

Προβλέψεις για το Μέλλον

Όλα συνηγορούν ότι οι συνενώσεις είναι αναγκαίες για αποφυγή της απομόνωσης του φαρμακοποιού απέναντι σε μία παγκοσμιοποίηση των αγορών.

Απαντούν δε και σε μία οικονομική αναγκαιότητα και κύρους του φαρμακείου απέναντι στη βιομηχανία, δηλαδή στις εταιρείες προμηθευτές.

Εκείνο που επισημαίνουν οι ειδικοί στην Ευρώπη, έχοντας μία μακρόχρονη εμπειρία είναι ότι σε καμία περίπτωση αυτά τα σχήματα δε θα πρέπει να εμπλακούν και ν’ ασκήσουν πολιτικό ρόλο.

Αυτός είναι ένας ρόλος που ανήκει στους Συνδικαλιστικούς φορείς!

Σε γενικές γραμμές το μέλλον φαίνεται ρόδινο για τις συνενώσεις ή δίκτυα φαρμακείων.

Οι φαρμακοποιοί πρέπει να δώσουν τα χέρια και να ενεργήσουν για τις επιχειρήσεις τους, θέτοντας από κοινού τη γνώση τους και την εμπειρία τους προς αμοιβαίο όφελος.

Η συνένωση τους δίνει τη δύναμη και τα μέσα για να υπερασπίσουν τα βασικά τους δικαιώματα σε μία ελεύθερη αγορά, να αντιμετωπίσουν τις εξελίξεις στην οικονομία και να διαθέτουν λύσεις για το αύριο.

«Τίποτε δε θεωρείται κεκτημένο, τα πάντα κερδίζονται συνεχώς!»

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.