Ηλεκτρονικό Εμπόριο Προοπτικές για το Φαρμακείο

Οι αγορές μέσω ιντερνέτ αυξάνονται συνεχώς. Όλες οι εταιρίες επενδύουν πλέον σε διαφημίσεις στο ιντερνέτ, οδηγώντας τους καταναλωτές στο συγκεκριμένο κανάλι.

Το φαρμακείο πρέπει να αδράξει την ευκαιρία, δημιουργώντας το κατάλληλο προφίλ στο διαδίκτυο, ώστε να κερδίσει όχι μόνο τον φυσικό αλλά και το διαδικτυακό του πελάτη.

► Τι Είναι το e-commerce (Ηλεκτρονικό Εμπόριο);

Με τον όρο ηλεκτρονικό εμπόριο αναφερόμαστε στη διαδικασία συναλλαγής (πώληση, αγορά ή ανταλλαγή) προϊόντων, υπηρεσιών και πληροφοριών που πραγματοποιείται με τη χρήση δικτύων ηλεκτρονικών υπολογιστών, κινητών τηλεφώνων και tablets.

Με άλλα λόγια, το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι, στην απλούστερη μορφή του, οποιαδήποτε επιχειρησιακή συναλλαγή, η οποία πραγματοποιείται μέσω ψηφιακών διαδικασιών και δικτύων.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο από επιχειρήσεις προς καταναλωτές (B2C- Business-to-Consumer e-commerce) πρόκειται για την πιο διαδεδομένη μορφή ηλεκτρονικού εμπορίου.

Ο καταναλωτής έχει πρόσβαση σε μια τεράστια ποικιλία προϊόντων σε δικτυακά καταστήματα, βλέπει, ψάχνει, επιλέγει, (π.χ. αν επιθυμεί να αγοράσει είδη ένδυσης μπορεί ενίοτε και να τα δοκιμάζει μέσω ειδικών προγραμμάτων), ανακαλύπτει προϊόντα τα οποία δεν θα μπορούσε να βρει εύκολα στην περιοχή του ή στη χώρα του, συγκρίνει τιμές, διαβάζει σχόλια άλλων καταναλωτών και τέλος, αγοράζει.

Κι όλα αυτά μπορεί να τα κάνει από το σπίτι του ή το γραφείο του.

► Οι Έλληνες Καταναλωτές Επιμένουν Ιντερνετικά

Οι Έλληνες καταναλωτές ολοένα και περισσότερο στρέφονται στις αγορές μέσω του διαδικτύου.

Το συμπέρασμα αυτό απορρέει από πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, που διενήργησαν ο καθηγητής Γιώργος Δουκίδης και η καθηγήτρια κα Φραϊδάκη.

Η έρευνα αφορά τη συνολική αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου των επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές στην Ελλάδα και καταγράφει τη συμπεριφορά των Ελλήνων on-line καταναλωτών για το 2011.

Η αυξητική τάση των on-line καταναλωτών στην Ελλάδα φαίνεται ευδιάκριτα από το γεγονός ότι το 2006 μόνον 200.000 Έλληνες έκαναν αγορές μέσω του διαδικτύου, ενώ το 2011 ο αριθμός αυτός αυξήθηκε κατακόρυφα.

Συγκεκριμένα, το 2011, συνολικά 1,5 εκατ. Έλληνες (33% επί των χρηστών του ιντερνέτ) έκαναν αγορές προϊόντων on-line, αξίας 1,7 δις ευρώ!

Στην λίστα, την πρωτιά κατέχουν τα προϊόντα Πληροφορικής, ακολουθούν τα ηλεκτρονικά είδη, οι κρατήσεις εισιτηρίων και οι ηλεκτρικές συσκευές.

Όσον αφορά τη συχνότητα, αύξηση παρουσιάζουν η αγορά εισιτηρίων για θέατρα κλπ., η αγορά ενδυμάτων και υποδημάτων, οι παραγγελίες φαγητού, τα ηλεκτρονικά και on-line παιχνίδια, τα καλλυντικά, τα κοσμήματα και τέλος, τα προϊόντα σούπερ μάρκετ.

Αναφορικά με την αύξηση των κατηγοριών, από την έρευνα προκύπτει ότι ραγδαία αύξηση παρουσίασαν το 2011, σε σύγκριση με το 2010, οι παραγγελίες έτοιμου φαγητού, η αγορά καλλυντικών, η αγορά κοσμημάτων και ρολογιών, τα προϊόντα σούπερ μάρκετ και τα είδη ένδυσης.

e-commerce

► Η Διαφήμιση Μεταφέρεται στο Ιντερνέτ και οι Καταναλωτές Ακολουθούν

Πρόσφατη έρευνα της Hellastat έφερε στο φως το συμπέρασμα ότι η διαδικτυακή διαφήμιση κινείται αυξητικά, σε αντίθεση με την κρίση που πλήττει το χώρο των εφημερίδων και των περιοδικών, μέσα για τα οποία το διαφημιστικό budget των εταιριών συρρικνώνεται απειλητικά.

Σύμφωνα με στοιχεία της Media Services, το 2011 η συνολική διαφημιστική δαπάνη μειώθηκε κατά 15%, στα €1,6 δισ. Τα περιοδικά και οι εφημερίδες κατέγραψαν απώλειες της τάξης του -22,3% και -17% αντίστοιχα.

Η μέση κυκλοφορία των κυριακάτικων εφημερίδων μειώθηκε κατά 10%, ενώ οι απογευματινές κατέγραψαν πτώση της τάξης του 17%.

Σύμφωνα με έρευνα της Nielsen (δημοσιευμένη το 2012), ποσοστό 92% των καταναλωτών παγκοσμίως δηλώνει ότι εμπιστεύεται περισσότερο ως είδος διαφήμισης το word-of-mouth (από στόμα σε στόμα) και τις προτάσεις φίλων και οικογένειας –το ποσοστό αυτό αυξήθηκε κατά 18% από το 2007.

Οι online κριτικές των καταναλωτών είναι το δεύτερο πιο εμπιστευόμενο είδος διαφήμισης, καθώς ποσοστό 70% δηλώνει ότι εμπιστεύεται την πλατφόρμα αυτή –το ποσοστό αυτό αυξήθηκε κατά 15% σε τέσσερα χρόνια.

Ποσοστό 36% των online καταναλωτών παγκοσμίως, αναφέρει ότι εμπιστεύεται τα online διαφημιστικά video και 33% τα μηνύματα των online banner, από 26% που βρισκόταν το 2007.

Τις διαφημίσεις που προβάλλονται στα αποτελέσματα από τις μηχανές αναζήτησης του διαδικτύου τις εμπιστεύεται το 40% των ερωτηθέντων από το 34% που βρισκόταν το 2007, ενώ αυτές των κοινωνικών δικτύων θεωρούνται αξιόπιστες από το 36%.

► Η Παρουσία των Φαρμακευτικών Εταιρειών στο Διαδίκτυο

Οι φαρμακευτικές εταιρείες και ειδικότερα αυτές στην Ευρώπη κατατάσσονται στους καλύτερους online επικοινωνητές παγκοσμίως σε ανάλυση των Financial Times, όπως αναφέρει δημοσίευμα του Pharma Times.

Παρότι η νομοθεσία στην Ευρώπη δεν επιτρέπει τη διαφήμιση στα συνταγογραφούμενα, δεν απαγορεύεται στις εταιρείες να επιμελούνται ενδελεχώς το εταιρικό τους προφίλ.

Σύμφωνα με την ανάλυση αυτή, 6 από τις top 20 εταιρίες ως προς την αποτελεσματικότητα της διαδικτυακής τους παρουσίας ανήκουν στη φαρμακευτική βιομηχανία.

Η μεγαλύτερη βαθμολογία στην ανάλυση δίνεται στις εταιρείες με ιστοσελίδες οι οποίες είναι καλά δομημένες, αξιοποιούν τα κανάλια του YouTube και των κοινωνικών δικτύων (social media) και εξυπηρετούν καλύτερα τους stakeholders του χρηματιστηρίου.

Οι εταιρείες αυτές έχουν αναγνωρίσει τις δυνατότητες που παρέχει η online επικοινωνία μέσω των ιστοσελιδών και των social media ως προς τη διαχείρηση της φήμης τους και την απόδοση ευθυνών, όπως σημειώνει το δημοσίευμα.

Καθώς οι πελάτες, οι επενδυτές, τα ΜΜΕ και όσοι αναζητούν εργασία, όλο και περισσότερο επισκέπτονται τον ιστότοπο μιας εταιρείας για μια εξαρχής επαφή, η αποτελεσματικότητα της χρήσης του διαδικτύου από τις εταιρείες ολοένα και περισσότερο αποτελεί παράγοντα διαμόρφωσης της φήμης τους και της αποδοτικότητας τους στη φαρμακευτική βιομηχανία.

► Ηλεκτρονικό Φαρμακείο: Παράθυρο στο Διαδίκτυο

Η παρουσία στον κυβερνοχώρο, συντελεί στο να μπορέσει η επιχείρηση να δώσει το στίγμα της στον καταναλωτή που θα κάνει την έρευνα αγοράς ή και την αγορά του από το διαδίκτυο.

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, ο καταναλωτής έχει ανάγκη από «έξυπνες» και στοχευμένες αγορές.

Η αυθόρμητη αγορά (Impulse Buy) περιορίζεται, ο αγοραστής γίνεται επιλεκτικός και αργός στην απόφασή του και τείνει να αποφεύγει να έρχεται σε επαφή με εκπροσώπους πωλήσεων που θα προσπαθήσουν να τον πείσουν να αγοράσει.

Ο καταναλωτής θα το σκεφτεί και θα το ξανασκεφτεί, θα ρωτήσει γνώμες, θα πάρει το χρόνο του.

Η εξοικονόμηση χρημάτων είναι η κύρια αφορμή της στροφής του καταναλωτή στο διαδίκτυο. Έχει πλέον «περάσει» στην κουλτούρα του χρήστη διαδικτύου ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο «συμφέρει». Όμως, το κίνητρο στις ηλεκτρονικές αγορές δεν είναι μόνο η εξοικονόμηση χρημάτων.

Οι λόγοι που στρέφουν το καταναλωτή στην ηλεκτρονική αγορά μπορεί να είναι η έλλειψη χρόνου, η απόσταση από εμπορικά κέντρα, η σωματική κούραση, η ανάγκη να κάνει ενδελεχή έρευνα αγοράς πριν προχωρήσει στην απόκτηση αγαθών.

Ένα καλοσχεδιασμένο και εύχρηστο ηλεκτρονικό κατάστημα μπορεί να προσελκύσει και να κερδίσει τον καταναλωτή.

Τελικά, η εξοικονόμηση χρόνου, η μηδαμινή απόσταση από το εμπορικό κέντρο=ηλεκτρονικό κατάστημα, η ξεκούραστη αγορά, η πλήρης μελέτη προϊόντων και απόψεων καταναλωτών, πολλαπλασιάζουν τα οφέλη της αγοράς από το ίντερνετ.

Όμως ακόμα και αν ο καταναλωτής αποφασίσει να μην αγοράσει μέσω διαδικτύου, κατά πάσα πιθανότητα θα επιλέξει να κάνει την αγορά του από την επιχείρηση που του έχει εμπνεύσει εμπιστοσύνη και σιγουριά.

Κάθε επιχειρηματίας φαρμακοποιός που στοχεύει στην υγιή ανάπτυξη της επιχείρησής του, οφείλει να έχει τουλάχιστον μία παρουσία στον κυβερνοχώρο.

Η παρουσία αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί από:

1. Μια απλή, δωρεάν σελίδα φιλοξενούμενη σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. (πχ στο Facebook)

Η σελίδα αυτή δημιουργείται με απλές γνώσεις χρήσης ίντερνετ και την προσθήκη φωτογραφιών από το φαρμακείο και κάποια ενδεικτικά προϊόντα.

Η φιλοξενούμενη ιστοσελίδα είναι μια πρόχειρη λύση που όμως μπορεί να προβάλλει δωρεάν την επιχείρησή σας σε αρκετά «μάτια». Στη σελίδα αυτή μπορείτε να προβάλλετε προσφορές του φαρμακείου σας.

2. Μια επίσημη εταιρική ιστοσελίδα με πληροφοριακό υλικό για την επιχείρηση.

Η ιστοσελίδα μπορεί να περιέχει την φιλοσοφία φαρμακείου, διαθέσιμες μάρκες, συμβουλές ομορφιάς και υγείας, στοιχεία επικοινωνίας.

3. Η δημιουργία ιστοσελίδας είναι μια οικονομική, επαγγελματική λύση.

Θα σας βοηθήσει να αποκτήσετε την παρουσία σας στο ίντερνετ με σοβαρό τρόπο.

Η ιστοσελίδα καλό θα είναι να έχει υλοποιηθεί από επαγγελματία που να γνωρίζει το χώρο της ηλεκτρονικής διαφήμισης, ώστε να μπορεί να εμφανίζει την ιστοσελίδα σας σε υψηλές θέσεις στις μηχανές αναζήτησης (πχ Google).

4. Ενα πλήρες e-shop αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη μορφή εταιρικής ιστοσελίδας.

Απαιτεί μια μεγαλύτερη χρηματική επένδυση, αλλά κυρίως απαιτεί πολύ σωστή οργάνωση παραγγελειοληψίας.
Όσο εύχρηστο κι εντυπωσιακό κι αν είναι το e-shop σας, δεν θα γίνει ποτέ κερδοφόρο αν δεν έχετε φροντίσει τις διαδικασίες που σχετίζονται με την ικανοποίηση των πελατών σας.

5. Η δημιουργία ενός e-shop μπορεί να δώσει τεράστια δυναμική σε ένα φαρμακείο, χρειάζεται όμως προσεκτική μελέτη μαζί με έναν ειδικό στις διαδικασίες ηλεκτρονικού εμπορίου.

Σε κάθε περίπτωση, είναι σημαντικό να ενημερώνετε τους πελάτες σας για την εταιρική σας παρουσία στο ίντερνετ, είτε τυπώνοντας νέες κάρτες είτε επικοινωνώντας το προφορικά.

Αυτή τη στιγμή, ο αριθμός των φαρμακείων στην Ελλάδα που διατηρούν εταιρική ιστοσελίδα με ηλεκτρονικό κατάστημα ανέρχεται σε κάποιες δεκάδες με ολοένα αυξανόμενη τάση, αφού μέσα στα 2 τελευταία χρόνια δημιουργήθηκαν τα περισσότερα από αυτά.

Παράλληλα, λειτουργούν αρκετά e-shops που εμπορεύονται καλλυντικά και συμπληρώματα διατροφής τα οποία δεν ανήκουν σε φαρμακοποιούς.

►Μαρτυρία Φαρμακοποιού Παναγιώτη Γεωργάλα:

Φαρμακείο στο Θησείο

«Διατηρώ το φαρμακείο μου από το 2005. Είναι ένα μέσο τυπικό Ελληνικό φαρμακείο, με τις περιορισμένες δυνατότητες που του δίνει η φυσική του θέση.

Από την αρχή, σκεφτόμουν πώς να αυξήσω την πελατειακή μου βάση και να κάνω ευρύτερα γνωστό το φαρμακείο. Η απάντηση ήταν αυτονόητη μιας και ζούμε στην εποχή του internet και των site κοινωνικής δικτύωσης.

Έτσι, τον Οκτώβριο του 2009, μετά από ένα και πλέον χρόνο προετοιμασίας, δημιουργήθηκε ο διαδικτυακός τόπος www.pharmacyallday.com.

Πέρα απο τη σχεδίαση και κατασκευή του site μας, που διαχειρίστηκε έμπειρη εταιρία του χώρου, η κατηγοριοποίηση και τα προϊόντα ανέβηκαν από την ομάδα του φαρμακείου, διαδικασία μακροχρόνια και επίπονη.

Επίσης, λόγω της περιορισμένης κίνησης καλλυντικών και παραφαρμάκων στο φυσικό φαρμακείο, χρειάστηκαν 2 και πλέον χρόνια αύξησης πωλήσεων για να μπορέσουμε να έχουμε ανταγωνιστικές εκπτώσεις απο τους προμηθευτές μας.

Εδώ, θα ήθελα να τονίσω ότι οι περισσότερες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του φαρμακείου, υπήρξαν αρωγοί σε αυτήν την προσπάθεια με φωτογραφίες και περιγραφές προϊόντων.

Σήμερα, 3 χρόνια μετά, η επισκεψιμότητα του site αυξάνεται σταθερά, παρόλη την είσοδο πολλών και αξιόλογων sites στο χώρο, πράγμα που αποδεικνύει στην πράξη τη στροφή όλο και περισσότερων καταναλωτών στο e-commerce.

Οι πελάτες μας προέρχονται απ’ όλη την Ελλάδα, από την Κέρκυρα έως τη Σύμη και από την Ορεστιάδα μέχρι τη νότια Κρήτη.

Το βασικό πλεονέκτημα του ηλεκτρονικού φαρμακείου είναι οι καλύτερες τιμές, η ποικιλία προϊόντων και η δυνατότητα παραγγελίας 24 ώρες την ημέρα, 365 ημέρες το χρόνο καθώς και η παραλαβή αυτών στον τόπο που επιθυμεί ο πελάτης.

Παράλληλα, παρέχεται η δυνατότητα συμβουλών από φαρμακοποιό και αισθητικό, τηλεφωνικά και μέσω e-mail.

Οι πελάτες του φυσικού φαρμακείου, επωφελούνται από τις τιμές του www.pharmacyallday.com , εφόσον κάνουν την παραγγελία τους ηλεκτρονικά, καθώς υπάρχει μικρή διαφοροποίηση των τιμών.

Η πελατειακή βάση είναι 65% γυναίκες και 35% άνδρες, με την ανδρική ομάδα να αυξάνεται ικανοποιητικά. Οι κυριότερες κατηγορίες που ζητούνται είναι τα συμπληρώματα διατροφής, τα προιόντα αδυνατίσματος, τα αντιηλιακά καθώς και τα αναλώσιμα.

Αυτή τη στιγμή, είμαστε σε διαδικασία επανασχεδιασμού του site μας, γιατί στο χώρο του e-commerce τα 3 χρόνια λειτουργίας είναι αρκετά για να θεωρηθεί ένα site “παλιό”.

Το όραμά μας είναι ένα site με πιο καλή εμφάνιση, πιο εύχρηστο, με πολλές πληροφορίες υγείας, που θα προσφέρει στον καταναλωτή μια πολύ ευχάριστη εμπειρία περιήγησης.

Παράλληλα, προσπαθούμε να γίνουμε ακόμη καλύτεροι στην εξυπηρέτηση των πελατών, βελτιώνοντας την ποικιλία, την επάρκεια καθώς και το χρόνο παράδοσης των προιόντων.

Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι η λειτουργία site και e-shop απαιτούν πολύ κόπο και θυσίες για ένα φαρμακοποιό, που διαχειρίζεται παράλληλα και το φαρμακείο του, καθώς για να το επιτύχει θα πρέπει να το αντιμετωπίσει ως ξεχωριστή δραστηριότητα και όχι σαν κομμάτι του φαρμακείου του.

Επίσης, όπως σε κάθε δραστηριότητα, στα πρώτα χρόνια λειτουργίας εμφανίζονται και πολλές στρεβλώσεις, με κυριότερη τον ανελέητο πόλεμο τιμών που πολλές φορές ξεφεύγει απο την κοινή εμπορική λογική και δημιουργεί κακά προηγούμενα στην αγορά.»

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.