Ηλεκτρονικό Φαρμακείο

Η δυναμική ισορροπία των τελευταίων ετών στο Ελληνικό Φαρμακείο με τις συνεχείς διαφοροποιήσεις στο επιχειρηματικό μοντέλο και η ταυτόχρονη ωρίμανση των καταναλωτών σχετικά με τις ηλεκτρονικές αγορές, ωθούν αρκετούς Φαρμακοποιούς στην ίδρυση και λειτουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων με επιδίωξη την ανάπτυξη των εργασιών τους.

Η επανάσταση της Πληροφορικής άλλαξε σημαντικά τον τρόπο ζωής των πολιτών, επιφέροντας μια σειρά αλλαγών, που επηρεάζουν και τις εμπορικές επιχειρήσεις.

Αυτές οι αλλαγές μπορούν να αποτελέσουν σημαντικό όπλο στα χέρια των επιχειρήσεων που θέλουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ενός νέου περιβάλλοντος που χαρακτηρίζεται από συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες, διεθνοποίηση και εντατικοποίηση του ανταγωνισμού.

Παλαιότερα, η ενσωμάτωση αυτή περιελάμβανε μόνο την ηλεκτρονική παρουσίαση των καταστημάτων, όχι όμως και όλων των ειδών τους και, πολύ περισσότερο, δεν υπήρχε δυνατότητα άμεσης παραγγελίας κάποιου είδους.

Τι Είναι το Ηλεκτρονικό Φαρμακείο;

Το ηλεκτρονικό Φαρμακείο είναι η μεταφορά του φυσικού καταστήματος στην ψηφιακή εποχή, μέσω μιας εξειδικευμένης ιστοσελίδας.

Η επιχείρηση μπορεί να διαθέσει τα προϊόντα της σε όλη την εσωτερική αγορά καθώς και στο εξωτερικό, σε μεγαλύτερο αγοραστικό κοινό, χάρη στις τεράστιες δυνατότητες και την απήχηση του διαδικτύου.

Το ηλεκτρονικό Φαρμακείο αποτελεί ένα ολοκληρωμένο, σύγχρονο ηλεκτρονικό κατάστημα το οποίο παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις στον τομέα της υγείας και της ομορφιάς.

Πρόκειται για ιστότοπους (websites) που έχουν δημιουργηθεί από web εφαρμογές, με τις οποίες μπορεί να ανανεώνεται το περιεχόμενό τους σε πραγματικό χρόνο (εικόνες, τιμές προϊόντων, εκπτώσεις, προσφορές κ.λπ.) και διαθέτουν τα απαραίτητα εργαλεία παρακολούθησης και αυτόματης διαχείρισης μιας on-line παραγγελίας.

Βασικές Προϋποθέσεις Απόκτησης Ηλεκτρονικού Φαρμακείου:

► Το ηλεκτρονικό όνομα του Φαρμακείου.

► H παροχή ασφαλών συναλλαγών.

► Το ηλεκτρονικό κατάστημα. Μια εξειδικευμένη ιστοσελίδα με όλες τις απαραίτητες δυνατότητες πώλησης, συναλλαγών, διαχείρισης πελατολογίου, διαχείρισης αποθεμάτων κ.α.

► Η σύναψη συμφωνίας για την δυνατότητα παροχής ηλεκτρονικών συνδιαλλαγών μέσω κάποιου φορέα.

► Επιλογή μιας διεύθυνσης εύκολης για να τη θυμάται κάποιος, αλλά να παραπέμπει ταυτόχρονα και στο αντικείμενο – θέμα που θα προβάλλεται στην ιστοσελίδα.

► Φιλική σχεδίαση ως προς τον χρήστη του ηλεκτρονικού καταστήματος, ώστε να είναι εύκολη η περιήγησή του μέσα σε αυτό.

► Παροχή ασφάλειας των συναλλαγών των χρηστών καθώς και αξιοπιστία όσον αφορά τα προσωπικά τους στοιχεία.

► Ηλεκτρονική προώθηση του νέου καταστήματος, μέσω σχετικών websites και μηχανών αναζήτησης (Google).

► Διάθεση προϊόντων σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές και επιπλέον δυνατότητα σύγκρισης των τιμών των προϊόντων που διαθέτει μέσω εικόνας ή κειμένου.

► Γρήγορη και εύχρηστη πλοήγηση μεταξύ των προϊόντων.

► Παρουσίαση προσφορών και εκπτώσεων.

► Πολύ καλή οργάνωση της αποθήκης και ηλεκτρονική καταγραφή προϊόντων.

► Διάθεση για έρευνα σε βάθος της διαδικτυακής αγοράς και έρευνα ανταγωνισμού.

► Οργάνωση εξυπηρέτησης πελατών και τεχνική υποστήριξη των πελατών σε οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν.

► Αρκετές εργατοώρες, υπομονή και επιμονή.

Ποια τα Πλεονεκτήματα από το Ηλεκτρονικό Φαρμακείο;

• Γεωγραφική ανεξαρτησία των εμπορικών συναλλαγών με τους πελάτες σας καθώς αυτές γίνονται ηλεκτρονικά.Οι εν δυνάμει πελάτες δεν είναι απαραίτητα οι επισκέπτες του φυσικού Φαρμακείου, αλλά οποιοσδήποτε χρήστης του διαδικτύου.

• Το λειτουργικό κόστος μπορεί να παραμένει σταθερό αν υπάρχει δυνατότητα διάθεσης ενός ήδη υπάρχοντος υπαλλήλου σας.Διαφορετικά απαιτείται η ύπαρξη κάποιου συνεργάτη που θα ασχολείται σχεδόν αποκλειστικά με αυτό.

• Δυνατότητα καλύτερης τιμολόγησης προϊόντων λόγω του χαμηλότερου λειτουργικού κόστους και της αύξησης του πελατολογίου.

• Συνεχής λειτουργία του ηλεκτρονικού Φαρμακείου 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, 7 μέρες την εβδομάδα καθώς εξυπηρετεί αδιάλειπτα και αυτόματα τους πελάτες.

• Στατιστικός έλεγχος των πωλήσεων καθώς καταγράφονται οι προτιμήσεις των πελατών σας, η συχνότητα αγορών κ.α. στατιστικά στοιχεία χρήσιμα για την σωστή οργάνωση των πολιτικών προώθησης.

• Μικρό σχετικά κεφάλαιο αρχικής επένδυσης καθώς το ηλεκτρονικό Φαρμακείο παρέχει όλα τα παραπάνω με ένα σχετικά μικρό κόστος κατασκευής και συντήρησης.

• Ελάχιστα έξοδα λειτουργίας και συντήρησης σε σχέση με ένα φυσικό κατάστημα.

• Αυτοματοποιημένη προσθήκη, επεξεργασία και διαχείριση των προϊόντων.

• Μαζική εισαγωγή, επεξεργασία και διαχείριση προϊόντων και άλλων παραμέτρων.

• Διαχείριση του πελατολογίου και την παρακολούθηση των πωλήσεων online.

• Δυνατότητα ιδιαίτερης προώθησης προϊόντων (Bestsellers, Coming Soon, On Offer, Special Deals.)

• Δυνατότητα εκτίμησης της αγοραστικής συμπεριφοράς του κοινού, μέσω στατιστικών στοιχείων που αφορούν τις πωλήσεις.

• Δυνατότητα σύγκρισης προϊόντων, βάσει των καταχωρημένων χαρακτηριστικών που τα συνοδεύουν.

• Καταχώρηση του αναλυτικού ιστορικού τόσο των παραγγελιών και των πωλήσεων όσο και των πελατών.

Ποιες Ενέργειες Χρειάζονται για τη Σωστή Λειτουργία και Απόκτηση του Ηλεκτρονικού Φαρμακείου;

Bussines plan: Η σωστή λειτουργία του ηλεκτρονικού καταστήματος γίνεται βάση του εξειδικευμένου σε ηλεκτρονικά Φαρμακεία bussiness plan, που εμπεριέχει και αναλύει όλες τις σημαντικές παραμέτρους για την απρόσκοπτη και επιτυχημένη ηλεκτρονική παρουσία.

Η αύξηση πωλήσεων επιτυγχάνεται μέσω της προώθησης του καταστήματος στον ηλεκτρονικό χώρο άμεσα, εύκολα και με χαμηλό κόστος μέσω εξειδικευμένων μεθόδων προώθησης και διαφήμισης, που σκοπό έχουν την στοχευμένη και άμεση προσέλκυση πελατών που αναζητούν τα προϊόντα.

Η διαχείριση του ηλεκτρονικού Φαρμακείου δεν απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις ή ιδιαίτερες δεξιότητες.

Το εργαλείο διαχείρισης παρέχει με απλό και κατανοητό τρόπο όλες τις δυνατότητες διαχείρισης περιεχομένου, πελατολογίου και πωλήσεων.

Μια σύντομη εκπαίδευση και μια σταθερή υποστήριξη είναι οι βασικές και ικανές προϋποθέσεις για την αποτελεσματική λειτουργία του ηλεκτρονικού Φαρμακείου.

Online Pharmacy

Ποια Πλεονεκτήματα για τους Πελάτες;

o Συνεχής, άμεση και έγκυρη ενημέρωση των πελατών.

o Άμεση διαφήμιση των προϊόντων και υπηρεσιών με τον πιο οικονομικό τρόπο χωρίς κόστος.

o Ευρεία γεωγραφική κάλυψη, ανεξάρτητα της έδρας της εταιρείας.

o 24ωρη παροχή, εξυπηρέτηση πελατών όλες τις μέρες του έτους, καθώς το internet είναι το μoναδικό κανάλι εξυπηρέτησης οποιαδήποτε στιγμή.

o Δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης με τη νέα γενιά που είναι εξοικειωμένη με τις νέες τεχνολογίες.

o Search engine marketing: η επιχείρηση εμφανίζεται πιο συχνά και πιο ψηλά στα αποτελέσματα μηχανών αναζήτησης, όπως είναι π.χ. η Google, όταν οι ενδιαφερόμενοι αναζητούν προϊόντα που διαθέτει το e-shop.

o Δυνατότητα χρήσης από άτομα με σωματική αναπηρία, τα οποία δεν μπορούν να κινηθούν για να κάνουν τις αγορές τους.

o Μεγαλύτερη ευελιξία στη διαχείριση των προϊόντων και των υπηρεσιών αναρτώντας προσφορές και εκπτώσεις.

o Χρήση σύγχρονων εργαλείων διαφήμισης και προβολής προϊόντων και υπηρεσιών, τη διάθεση εκπτωτικών κουπονιών και πακέτων προϊόντων σε προνομιακές τιμές καθώς και την αποστολή newsletters με ενημερωτικά θέματα.

o Αυτοματοποιημένη προσθήκη, επεξεργασία και διαχείριση των προϊόντων.

o Δυνατότητα επιλογής του τρόπου πληρωμής από τον πελάτη.

o Δυνατότητα εκτίμησης της αγοραστικής συμπεριφοράς του κοινού, μέσω στατιστικών στοιχείων που αφορούν τις πωλήσεις.

o Δυνατότητα σύγκρισης προϊόντων, βάσει των καταχωρημένων χαρακτηριστικών που τα συνοδεύουν.

o Καταχώρηση του αναλυτικού ιστορικού των παραγγελιών.

Υπάρχει Αγορά για «Ηλεκτρονικά» Φαρμακεία;

Τα συμπεράσματα της έρευνας που πραγματοποίησε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο το 2011 σχετικά με το χώρο του Φαρμακείου είναι ενθαρρυντικά τόσο για την παρούσα αγορά, όσο και για την ανάπτυξή της στο μέλλον και μπορούν να συνοψισθούν ως εξής:

♦ € 1.7 δις αγορές συνολικά από Έλληνες καταναλωτές.

♦ 1.5 εκατομμύριο Έλληνες πραγματοποιούν 14-15 ηλεκτρονικές αγορές το έτος.

♦ Οι αγορές καλλυντικών και τα ειδών προσωπικής φροντίδας επέδειξαν την μεγαλύτερη ανάπτυξη.

♦ Ο τυπικός Έλληνας καταναλωτής δαπανά περισσότερες από 10 ώρες την εβδομάδα στο Internet.

♦ To 60% των on-line αγοραστών αγοράζει από site προσφορών.

♦ Οι βασικοί παράγοντες εμπιστοσύνης για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είναι για το 59% των αγοραστών οι ξεκάθαροι όροι χρήσης και το after sales service, ενώ υπάρχει ένα 25% καταναλωτών που θα αγόραζε με 1ο κριτήριο την τιμή.

Ποια Προϊόντα Μπορούν να Διατεθούν στο Ιnternet;

Κάποια προϊόντα μπορούν να πουληθούν ευκολότερα μέσω internet από κάποια άλλα. Τα προϊόντα που μπορούν ευκολότερα να διατεθούν μέσω ενός e-shop είναι γενικά:

• Τα είδη υψηλής εμπορευσιμότητας, όσα αναγνωρίζουν και κατανοούν οι καταναλωτές, ανεξάρτητα αν γνωρίζουν ή όχι τον κατασκευαστή και

• Τα επώνυμα προϊόντα μεγάλων εταιρειών.

Φυσικά υπάρχει η δυνατότητα “ηλεκτρονικής” έκθεσης των παραφαρμακευτικών και καλλυντικών εμπορευμάτων.

Είναι γεγονός ότι το e-shop αποτελεί ένα επαγγελματικό εργαλείο και απευθύνεται σε απαιτητικούς επιχειρηματίες που επιθυμούν το κάτι παραπάνω για τις πωλήσεις του δικού τους Φαρμακείου.

Ποιες Είναι οι Διαφορές Ε-shop και Φυσικού Καταστήματος;

Μία βασική διαφορά μεταξύ του ηλεκτρονικού Φαρμακείου και του φυσικού καταστήματος είναι ότι στις συναλλαγές μέσω e-shop δεν αναπτύσσεται διαπροσωπική σχέση πωλητή-αγοραστή, καθώς δεν υπάρχει άμεση επαφή μεταξύ τους.

Έτσι χάνεται η αμεσότητα της σχέσης αυτής και η συναλλαγή διεκπεραιώνεται ως μια απρόσωπη διαδικασία, σε αντίθεση με την περίπτωση του φυσικού καταστήματος.

Απαιτείται λοιπόν η δημιουργία ενός ιδιαίτερα ανταγωνιστικού e-shop, καθώς αυτό αποτελεί τη μοναδική εικόνα προβολής της επιχείρησης.

Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να είναι διαρκώς και επαρκώς ενημερωμένο με συμβουλές σε διάφορα θέματα υγείας και ομορφιάς, φιλικό προς τους χρήστες του, να προσφέρει ανταγωνιστικές τιμές των προϊόντων που προωθεί και να προβάλλει συνεχώς νέα και καινοτόμα προϊόντα αλλά και υπηρεσίες.

Μία ακόμα διαφορά μεταξύ των δύο τρόπων συναλλαγής είναι ότι στο e-shop δεν υπάρχει χώρος έκθεσης – παραγγελιοληψίας, αφού αυτή γίνεται μέσω του διαδικτύου.

Φυσικά, η διακίνηση και η πώληση των προϊόντων πραγματοποιείται κανονικά.

Αξίζει να σημειωθεί πως το e-shop, μέσω υπηρεσίας αναλυτικής καταγραφής της περιήγησης του πελάτη στο συγκεκριμένο e-shop, δίνει τη δυνατότητα στο διαχειριστή του να γνωρίζει τις ακριβείς κινήσεις του κάθε χρήστη και να του παρουσιάζει με μεγαλύτερη έμφαση τα προϊόντα που προτιμά.

Υπάρχει Προστασία Προσωπικών Δεδομένων;

Το ηλεκτρονικό Φαρμακείο δεσμεύεται ως προς την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πελατών.

Σέβεται τους επισκέπτες και δημιουργούν ένα αξιόπιστο και ευχάριστο περιβάλλον για τις αγορές τους.

Για κάθε συναλλαγή που πραγματοποιείται μέσα από το ηλεκτρονικό Φαρμακείο, χρησιμοποιούνται αυστηρά πρότυπα ασφαλείας.

Ασφαλείς servers προστατεύουν τις πληροφορίες που παρέχονται κατά τη διάρκεια των τραπεζικών συναλλαγών, χρησιμοποιώντας εξελιγμένες τεχνολογίες προστασίας και κρυπτογράφησης.

Οι αριθμοί και τα στοιχεία των πιστωτικών-χρεωστικών καρτών δεν αποθηκεύονται ή επεξεργάζονται.

Οι μόνες πληροφορίες που επεξεργάζονται οι διαχειριστές προκειμένου να διεκπεραιωθεί η παραγγελία είναι: ονοματεπώνυμο, τηλέφωνο, διεύθυνση e-mail, διεύθυνση χρέωσης, προϊόντα.

Οι πληροφορίες που παρέχονται από τους πελάτες, χρησιμοποιούνται αυστηρά για τη διεκπεραίωση των παραγγελιών και για την αποστολή e-mail ειδικών προσφορών και εκπτώσεων.

Η αποστολή ενημερωτικού-διαφημιστικού υλικού με e-mail γίνεται μόνο εάν έχει επιλεχθεί σαν επιλογή από τον πελάτη ή εναλλακτικά αν έχει αγοράσει προϊόντα.

Λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για την παροχή ενός ασφαλούς περιβάλλοντος, ώστε να υπάρχει σωστή φύλαξη και διαχείριση των στοιχείων που λαμβάνονται.

Συμπέρασμα

Το ηλεκτρονικό Φαρμακείο εμφανίζεται σε ιδιαίτερα πλεονεκτική θέση, έναντι των λοιπών ηλεκτρονικών επιχειρήσεων του διαδικτύου που εμπορεύονται παρόμοιες κατηγορίες, λόγω του επιστημονικού υπόβαθρου που έχει ο κάτοχός του.

Πιο συγκεκριμένα, το ηλεκτρονικό Φαρμακείο, όπως και το φυσικό, έχει τη δυνατότητα για την εμπορία προϊόντων που «αγκαλιάζουν» τον ασθενή-καταναλωτή καθολικά.

Παραφαρμακευτικά σκευάσματα και συμπληρώματα διατροφής αποτελούν κατηγορίες που η πώληση τους μπορεί να πραγματοποιείται σχεδόν αποκλειστικά από Φαρμακοποιό.

Σταδιακά, παρατηρείται όλο και εντονότερη στροφή των Φαρμακοποιών προς τη δημιουργία ενός e-shop για το Φαρμακείο τους, καθώς είναι πλέον αντιληπτό από όλους το μέγεθος της συμβολής του στην αύξηση των πωλήσεων.

Μαρτυρίες Φαρμακοποιών που έχουν ήδη ηλεκτρονικό κατάστημα, αναφέρονται σε μεγάλη αύξηση των εσόδων τους (μετά από κάποιο χρονικό διάστημα βέβαια) και ραγδαία διεύρυνση του πελατολογίου τους, καθώς οι επιχειρήσεις τους γίνονται πλέον γνωστές σε πολλούς χρήστες του διαδικτύου.

Η χρήση του διαδικτύου για την ανάπτυξη ενός Φαρμακείου, αποτελεί ένα πολύ δυνατό εργαλείο ανάπτυξης, καθώς το βοηθά να επεκταθεί πέρα από τα σύνορα της γειτονιάς και να προσφέρει προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές από το φυσικό κατάστημα.

Παρόλα αυτά, στην Ελλάδα η δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος από τους Φαρμακοποιούς είναι προς το παρόν απλά μία καινοτόμος ανταγωνιστική ιδέα, καθώς μέχρι στιγμής λίγοι τόλμησαν να την υλοποιήσουν.

Βρίσκεται όμως στα άμεσα σχέδια πολλών συναδέλφων, οι οποίοι βασίζονται σε αυτό προκειμένου να επιβιώσουν στις δύσκολες οικονομικές εποχές που διανύει η χώρα μας.

Άλλες καλύπτονται από το ασφαλιστικό σύστημα κι άλλες από τον ίδιο τον πελάτη.

Ανεξάρτητα από το μέγεθος ή την περιοχή του Φαρμακείου, το κόστος είναι το ίδιο.

Από την έναρξη της οικονομικής κρίσης, το περιθώριο κέρδους στα φάρμακα έχει μειωθεί και συνεχίζεται να μειώνεται σε πολλά κράτη-μέλη.

Όμως ένα κράτος οφείλει να βλέπει την ανάγκη να διατηρηθεί το επίπεδο περίθαλψης στο επίπεδο που αρμόζει στον ασθενή.

Έτσι ναι μεν μειώνονται οι τιμές των φαρμάκων και εντείνεται ο έλεγχος κατανάλωσης, όμως δεν αφήνει τον Φαρμακοποιό να απορροφήσει όλη τη ζημία.

Τον αποκόβει λοιπόν από το σύστημα όγκου πωλήσεων και του δίνει ελεύθερο χώρο να κινηθεί γύρω από τις υπηρεσίες που προσφέρει.

Ο Φαρμακοποιός λοιπόν καλείται να προσφέρει στην κοινωνία τις υπηρεσίες του και φυσικά ο ασθενής/ πελάτης μπορέι να επιλέξει τον Φαρμακοποιό που θεωρεί ότι τον καλύπτει στο έπαρκο.

Αποζημίωση με Βάση την Απόδοση

Ένα άλλο σύστημα αποζημίωσης που εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των Φαρμακείων είναι η αποζημίωση με βάση την απόδοση.

Η απόδοση ορίζεται με βάση τον αριθμό πελατών, τις υπηρεσίες που καταγράφονται και το επίπεδο δυσκολίας;

Άλλος ο βαθμός δυσκολίας εκτέλεσης συνταγής περί μόλυνσης στο μάτι, κι άλλος της εκτέλεσης συνταγής καρκινικού, Φαρμάκου που απαραίτητα πρέπει να συνοδεύεται από υπηρεσίες και συμβουλές που καλείται να δώσει ο Φαρμακοποιός, καθώς επίσης και τη διατήρηση της συνταγής στο φαρμακείο με όλη την πρέπουσα γραφειοκρατία που τη συνοδεύει.

Μαριάνθη - Ταξιαρχούλα Χατζέλλη
Υποψήφια Διδάκτωρ της Σχολής Νομικών, Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών Πανεπιστημίου Αθηνών

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.