Ο Δωδεκάλογος του Ηλεκτρονικού Εμπορίου

Όσα περισσότερα e-shop δημιουργούνται, τόσο μεγαλώνει ο ανταγωνισμός στο ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς και οι απαιτήσεις για πιο επαγγελματικά και χρηστικά ηλεκτρονικά καταστήματα.

Στον ακόλουθο οδηγό θα διαβάσετε τις κατευθύνσεις που μπορούν να σας βοηθήσουν, είτε κατά την αρχική κατασκευή του site σας, είτε μετέπειτα, κατά την αναβάθμιση ή ανακατασκευή του.

Δεν αναφερόμαστε όμως στις κινήσεις που σχετίζονται με την προώθηση του ηλεκτρονικού καταστήματος.

Στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι λειτουργούν πάνω από 7.000 e-shop, ενώ μόνο στο Skroutz, τη δημοφιλέστερη μηχανή σύγκρισης τιμών στην Ελλάδα, ανταγωνίζονται αυτή τη στιγμή 1.300 από αυτά.

Τα φαρμακευτικά e-shops υπολογίζονται σε περίπου 250 (ενεργά και μη).

Αν υπολογίσουμε και τα εκατοντάδες χιλιάδες e-shop του εξωτερικού, στα οποία οι Έλληνες δείχνουν σε ποσοστό 35-40% την προτίμησή τους, τότε καταλαβαίνει ο καθένας ότι το στήσιμο ενός ηλεκτρονικού καταστήματος πρέπει να γίνει με τον πλέον σύγχρονο και επαγγελματικό τρόπο, ώστε να έχει πιθανότητες επιτυχίας.

Σε ένα σύγχρονο e-shop μπορούν να προστεθούν δεκάδες ή και εκατοντάδες λειτουργίες και εργαλεία.

e commerce

1. Εύκολη Διαχείριση

Στο ανταγωνιστικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί, πρέπει να μπορείτε να ενημερώνετε το site σας συνεχώς.

Η εύκολη διαχείριση όσον αφορά τη διαχείριση των παραγγελιών, όσο και τη διαχείριση του περιεχομένου είναι σημαντική.

Ένα δύσχρηστο site, για τη χρήση του οποίου πρέπει να ανατρέχετε σε “οδηγίες χρήσης” ή ακόμα χειρότερα ένα site που απαιτεί την παρέμβαση προγραμματιστή, θα σημαίνει είτε αυξημένα κόστη για την επιχείρησή σας, είτε ότι δεν θα ενημερώνεται αρκετά συχνά.

Και οι δύο περιπτώσεις είναι μη επιθυμητές.

Στόχος σας, θα πρέπει να είναι ,να μπορείτε να εκτελείτε τις καθημερινές εργασίες του site σας μετά από εκπαίδευση στο περιβάλλον διαχείρισης.

Tip: Ελέγξτε την πλατφόρμα που θα χρησιμοποιήσετε.

Δείτε την ευχρηστία και την ευελιξία της πριν επενδύσετε σε αυτή.

Δείτε αν η πλατφόρμα αυτή χρησιμοποιείται από επιτυχημένα e-shop.

2. Γρήγορο Φόρτωμα

Το γρήγορο φόρτωμα θεωρείται βασική απαίτηση πλέον.

Όχι μόνο βοηθάει την κατάταξη του e-shop σας στο Google, όχι μόνο χαμηλώνει το κόστος της διαφήμισής του στο Google AdWords, αλλά είναι πια και βασική απαίτηση και από τους χρήστες.

Αν το e-shop σας χρειάζεται περισσότερα από 4 δευτερόλεπτα για να φορτώσει, χάνετε το 25% των επισκεπτών σας.

Η Amazon σε πείραμα που έκανε, είδε ότι για κάθε 1/10 του δευτερολέπτου καθυστέρησης που έβαζε στο φόρτωμα της σελίδας της, έχανε 0,7% από τις πωλήσεις της!

Αυτό σημαίνει 7% πτώση τζίρου για κάθε 1 δευτερόλεπτο καθυστέρησης!

Ο χρόνος που απαιτείται για να φορτώσει ένα e-shop, όπως και κάθε site, εξαρτάται από τον χρόνο που χρειάζεται ο server για να δημιουργήσει τη σελίδα και να ξεκινήσει να στέλνει τα στοιχεία της στον χρήστη, καθώς και από τον όγκο των στοιχείων που πρέπει να σταλούν στον browser του χρήστη για να λειτουργήσει η σελίδα.

Έτσι, ο τελικός χρόνος επηρεάζεται από το πόσο αποδοτικά έχει προγραμματιστεί το e-shop, από την ισχύ και τον φόρτο του server, από την απόσταση του server από τον χρήστη, από την βελτιστοποίηση των γραφικών που στέλνονται στον χρήστη, καθώς και από την συμπίεση των αρχείων κειμένου (html, css, js) που στέλνονται από τον server.

Μπορείτε να μετρήσετε πόσο γρήγορα φορτώνει οποιοδήποτε site χρησιμοποιώντας τα εγγενή εργαλεία που παρέχουν πια οι περισσότεροι browser.

Tip: Πριν επιλέξετε πλατφόρμα ή κατασκευαστή για το e-shop σας, ελέγξτε άλλα e-shop βασισμένα στην ίδια πλατφόρμα ή κατασκευασμένα από τον ίδιο κατασκευαστή κατά πόσο φορτώνουν γρήγορα.

3. Φιλικό στις Μηχανές Αναζήτησης

Το e-shop σας θα πρέπει να μπορεί να διαβαστεί και ταξινομηθεί από τις σημαντικότερες μηχανές αναζήτησης, όπως το Google.

Αν δεν το πετύχει αυτό, τότε θα χάσετε ένα σημαντικό κανάλι πωλήσεων που θα λειτουργούσε για εσάς δωρεάν.

Φιλικό σημαίνει:

• Η δομή των διευθύνσεων, τόσο για τις σελίδες των προϊόντων, όσο και για τις σελίδες των κατηγοριών.

• Η πρόβλεψη των μηχανισμών που θα αποτρέπουν τη δημιουργία διπλού περιεχομένου.

• Η αυτοματοποιημένη παραγωγή ενημερωμένου XML Sitemap το οποίο θα διαβάζει η Google.

Αυτό βοηθάει τη Google να διαβάσει και να ταξινομήσει το site σας, αλλά και να σας εμφανίσει διαγνωστικά μηνύματα που θα σας βοηθήσουν να βελτιώσετε το site σας και την εμφάνιση του στο Google.

e commerce

4. Γρήγορη και Έξυπνη Αναζήτηση

Πλέον, η γρήγορη και έξυπνη αναζήτηση, ειδικά σε e-shop με πολλά προϊόντα, είναι απαραίτητη.

Τα σημεία που θα πρέπει να προσέξετε είναι:

• Να δουλεύει και με τόνους και χωρίς.

• Να δουλεύει και με ενικό και με πληθυντικό. Π.χ. αν ο χρήστης ψάξει τη λέξη “βιταμίνες”, να του επιστρέψει και αποτελέσματα που περιέχουν τη λέξη “βιταμίνη”.

• Να δουλεύει και με greeklish. Να φέρνει δηλαδή αποτελέσματα και όταν ψάχνω για “vitamines”.

• Να φέρνει τα αποτελέσματα γρήγορα!

Με λίγα λόγια, να δουλεύει έτσι όπως αναμένεται από έναν απλό χρήστη, κι όχι από προγραμματιστές.

5. Πλήρες Reporting

Όπως στο φυσικό σας φαρμακείο, παρακολουθείτε τις διελεύσεις σας ή τις συνταγές σας, τι τζίρο κάνετε και προσπαθείτε να βελτιώσετε το αποτέλεσμα, έτσι και στον ηλεκτρονικό κόσμο είναι σημαντικό να έχετε πλήρη και σαφή εικόνα της συμπεριφοράς των χρηστών στο site σας και πάνω από όλα, να γνωρίζετε ποιες κινήσεις marketing αποδίδουν, ποιες όχι και σε τι βαθμό, ώστε να διατηρείτε τις πιο αποδοτικές από αυτές και να μπορείτε να τις βελτιώνετε.

Υπάρχουν πολλά εργαλεία, που βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση, όμως το Google Analytics θεωρείται η βάση στην οποία θα πρέπει να πατήσετε.

Το Google Analytics παρέχεται δωρεάν από την Google και η εγκατάστασή του είναι πολύ απλή.

Βεβαιωθείτε ότι το site σας έχει στηθεί και ρυθμιστεί έτσι ώστε να σας δίνει τις παρακάτω, επιπλέον από της βασικής εγκατάστασης, πληροφορίες:

• Δεδομένα πωλήσεων και ηλεκτρονικού εμπορίου.

Ώστε να βλέπετε αριθμό παραγγελιών, τζίρο, μέσο ύψος παραγγελίας και πωληθέντα προϊόντα σε κάθε βασικό report του Google Analytics.

• Search Tracking (παρακολούθηση αναζήτησης).

Παρακολουθώντας τις αναζητήσεις των χρηστών μέσα στο site σας μπορείτε να πάρετε πολύτιμες πληροφορίες για τον τρόπο που αντιλαμβάνονται το φαρμακείο σας, τις ανάγκες τους και τα θέλω τους.

• Event Tracking (Παρακολούθηση Συμβάντων).

Στην απλή του εγκατάσταση το Google Analytics παρακολουθεί τις σελίδες που επισκέπτονται οι χρήστες του site σας.

Με την παρακολούθηση συμβάντων μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε και για την παρακολούθηση ενεργειών που δεν θα βλέπατε, όπως το "κατέβασμα" σημαντικών αρχείων ή άρθρων, τα click σε συνδέσμους που οδηγούν τους χρήστες εκτός του site σας, την εμφάνιση σφαλμάτων, τις προβολές video κ.ά.

• Goals (Στόχοι).

Βεβαιωθείτε ότι έχετε ορίσει στο Google Analytics τους επιθυμητούς στόχους (παραγγελίες, επικοινωνίες, εγγραφές) ώστε να παρακολουθείτε το conversion rate (ποσοστό μετατροπής) για καθέναν από αυτούς.

• Conversion Funnel (Διοχέτευση Στόχου).

Στήνοντας το Conversion Funnel, μπορείτε να παρακολουθείτε την πορεία των χρηστών μέσα σε αυτό και να βλέπετε σε ποιο σημείο της διαδικασίας αγοράς υπάρχει η μεγαλύτερη απώλεια χρηστών, και άρα δυνατότητα βελτίωσης.

6. Εύκολο Checkout

Ένα από τα κρισιμότερα σημεία κάθε e-shop είναι το checkout, δηλαδή η διαδικασία ολοκλήρωσης των παραγγελιών.

Εκεί είναι που ολοκληρώνεται ο πρωταρχικός στόχος κάθε e-shop, δηλαδή οι πωλήσεις!!!

Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν αυτή η διαδικασία να είναι εύκολη, ξεκάθαρη και απλή για τον χρήστη. Κάθε τι που θα του αποσπάσει την προσοχή ή θα τον μπερδέψει, είναι ικανό να αποτρέψει την πώληση.

Δεν είναι σπάνιο σε e-shop να παρατηρούμε μεγάλο ποσοστό εγκατάλειψης της διαδικασίας checkout (abandonment rate) που μπορεί να φτάνει και το 90%!

Τα βασικότερα σημεία που πρέπει να προσέξετε σε αυτό το σημείο είναι:

• Να μην ζητάτε κατά τη διαδικασία του checkout στοιχεία που δεν χρειάζονται.

Όσο περισσότερα στοιχεία ζητάτε, τόσο αποτρέπετε τους χρήστες από το να τα συμπληρώσουν.

• Παρέχετε όσο το δυνατόν περισσότερους τρόπους πληρωμής, όπως Αντικαταβολή, Παράδοση από το Χώρο σας, PayPal, Πιστωτική Κάρτα, Τραπεζική Κατάθεση κλπ.

• Αφαιρέστε από το checkout κάθε τι που μπορεί να αποσπάσει την προσοχή και δεν χρειάζεται.

• Δώστε την επιλογή για guest checkout, δηλαδή τη δυνατότητα ολοκλήρωσης της αγοράς χωρίς να απαιτείται από το χρήστη να “γραφτεί” στο e-shop σας.

• Εμφανίστε κατά το checkout στοιχεία που θα αυξήσουν την εμπιστοσύνη του χρήστη, όπως τη σφραγίδα SSL, πιστοποιήσεις που τυχόν έχετε, τους οργανισμούς στους οποίους ανήκετε κτλ.

ecommerce2

7. Αυτοματοποίηση Διαδικασιών

Όσο το e-shop σας πετυχαίνει, και οι καθημερινές παραγγελίες αυξάνονται, τόσο θα παίζει μεγαλύτερο ρόλο η αυτοματοποίηση των διαδικασιών που ακολουθείτε.

Τα δύο πιο σημαντικά σημεία είναι η διασύνδεση με το ERP σας (Σύστημα Ενδοεπιχειρησιακού Σχεδιασμού) ή το πρόγραμμα τιμολόγησης, καθώς και η διασύνδεση με την εταιρεία ταχυμεταφορών με την οποία θα συνεργαστείτε.

Διασύνδεση με ERP

Η διασύνδεση με το ERP μπορεί να γίνει σε πολλά επίπεδα, τα πιο σημαντικά όμως είναι:

• Διασύνδεση παραγγελιών.

Οι παραγγελίες που έρχονται στο e-shop σας να καταχωρούνται αυτόματα και στο ERP, τόσο τα στοιχεία του πελάτη, όσο και τα στοιχεία τη παραγγελίας.

Έτσι, αποφεύγονται λάθη και με ένα κουμπί μπορείτε να εκδώσετε το αντίστοιχο παραστατικό.

• Διασύνδεση προϊόντων.

Με τη διασύνδεση αυτή, καταχωρείτε τα προϊόντα σας μόνο μια φορά στο ERP και αυτόματα ενημερώνεται το e-shop.

Νέα προϊόντα, διαγραφές και ενημερώσεις ήδη καταχωρημένων περνιούνται αυτόματα στο e-shop, είτε σε τακτά χρονικά διαστήματα, είτε όποτε το επιλέξετε.

• Διασύνδεση διαθεσιμότητας.

Η διασύνδεση αυτή είναι απαραίτητη αν η αποθήκη του e-shop είναι κοινή με του φυσικού καταστήματος.

Κάθε φορά που πωλείται κάποιο προϊόν από το φυσικό κατάστημα, αφαιρείται και από τα διαθέσιμα προϊόντα του e-shop.

Έτσι, δεν θα βρεθείτε στη δυσάρεστη θέση να μην μπορέσετε να εκτελέσετε παραγγελία που ήρθε για προϊόν που έχει εξαντληθεί.

Διασύνδεση με εταιρεία Courier

Με τη διασύνδεση αυτή γλιτώνετε χρόνο και λάθη, καθώς τα στοιχεία των παραγγελιών που καταχωρούνται στο e-shop σας μετατρέπονται σε Voucher, το οποίο επικολλάτε πάνω στο προς αποστολή δέμα, χωρίς να πληκτρολογήσετε τίποτα.

Υπολογίζεται, ότι η υλοποίηση της παραπάνω διασύνδεσης μπορεί να βελτιώσει κατά 75% τον χρόνο που απαιτείται για την προετοιμασία των αποστολών.

Επιπλέον, ο πελάτης ενημερώνεται με SMS για την αποστολή της παραγγελίας του και μπορεί να βλέπει online και μέσα από το κατάστημά σας την εξέλιξη της αποστολής, κάτι που αυξάνει την αξιοπιστία του e-shop σας κατακόρυφα.

8. Φιλικό προς Kινητές Συσκευές (ταμπλέτες και κινητά)

Πάνω από 25% των χρηστών των site σερφάρουν από ταμπλέτες και κινητά, ενώ σε πολλά site αυτό το ποσοστό ξεπερνάει το 40% και μάλιστα με έντονα ανοδική τάση.

Μπορείτε να δείτε τι ποσοστό των επισκεπτών του δικού σας site το επισκέπτεται από κινητές συσκευές από το αντίστοιχο report του Google Analytics (Κοινό > Κινητά > Συσκευές).

Η τεχνική που έχει επικρατήσει τα τελευταία 3 χρόνια ως απάντηση στην παραπάνω εξέλιξη είναι αυτή του responsive design.

Το responsive design είναι ο τρόπος που συνιστάται και από την Google.

Με το responsive design το site ή το e-shop προσαρμόζεται αυτόματα στις διαστάσεις της οθόνης του χρήστη.

Είτε πρόκειται για μεγάλη οθόνη, είτε για μικρή, είτε για κινητή συσκευή σε οριζόντιο ή κάθετο προσανατολισμό, το site προσαρμόζει τις διαστάσεις των στοιχείων του, ή ακόμα και τα μετακινεί ή και τα εξαφανίζει.

E commerce

9. Εύκολη Δημιουργία Προσφορών & Εκπτωτικών Κουπονιών

Η λέξη προσφορά είναι μια λέξη που “πουλάει” πολύ.

Το e-shop σας πρέπει να παρέχει εύκολο τρόπο δημιουργίας εκπτώσεων, προσφορών, δωροεπιταγών, εκπτωτικών κουπονιών κλπ

10. Newsletter (E-Mail Marketing)

Στα περισσότερα πετυχημένα e-shop, το email marketing είναι ένα βασικό κανάλι δημιουργίας πωλήσεων.

Ο λόγος κόστος / όφελος που προκύπτει από τις ενέργειες αποστολής ενημερωτικών email (newsletter) είναι τόσο μεγάλος που δεν μπορεί να εκτιμηθεί εύκολα.

Μια ολοκληρωμένη υπηρεσία e-mail marketing πρέπει να περιλαμβάνει:

• Σωστή στρατηγική που θα διασφαλίζει ότι οι αποστολές ακολουθούν τον ηθικό τρόπο αποστολής email.

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ακολουθήσετε πρακτικές που μπορεί να έχουν ως επίπτωση το να χαρακτηριστείτε ως spammer.

• Μηχανισμό συλλογής των email σε λίστες συνδρομητών, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους.

• Μηχανισμό που θα σας επιτρέπει την εύκολη σύνταξη και αποστολή των email.

• Αυτοματοποιημένη αφαίρεση από τις λίστες των email που δηλώνουν ότι δεν θέλουν να λαμβάνουν ενημερωτικά newsletters.

• Πιστοποίηση των απεσταλμένων email με SPF Record και DKIM, ώστε να μην πηγαίνουν στον φάκελο ανεπιθύμητων (spam folder) των παραληπτών.

• Μηχανισμό που θα σας δίνει αναλυτικά στατιστικά για το πόσοι έλαβαν το email σας, πόσοι το διάβασαν και πόσοι έκαναν κλικ και σε ποιο σύνδεσμο.

• Διασύνδεση με το Google Analytics, για να βλέπετε το αποτέλεσμα των ενεργειών σας, τόσο σε αριθμό πωλήσεων, όσο και σε τζίρο.

• Αυτοματοποιημένη δημιουργία λιστών χρηστών που έχουν συγκεκριμένες ιδιότητες στο e-shop σας για στοχευμένο e-mail marketing.

π.χ. Πελάτες που αγόρασαν μόνο μία φορά ή πελάτες που έβαλαν προϊόντα στο καλάθι αλλά δεν ολοκλήρωσαν το checkout ή πελάτες που αγόρασαν από συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντος ή συγκεκριμένο προϊόν.

11. Social Media

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Pinterest, YouTube κτλ.) ανάλογα και με το αντικείμενο του e-shop σας, μπορούν να είναι άλλη μια σημαντική πηγή πωλήσεων, αλλά και εργαλείο ενδυνάμωσης του brand σας.

Φροντίστε να υπάρχει η δυνατότητα για τα ακόλουθα:

• Να παρέχει εύκολο τρόπο οι χρήστες να κάνουν like, share, tweet, pin κτλ.

• Όταν γίνεται κάτι από τα παραπάνω, να εμφανίζεται στο αντίστοιχο μέσο σωστή φωτογραφία και τίτλος.

• Να υπάρχει διαρκής ενημέρωση των follower για σημαντικά γεγονότα. π.χ. νέες προσφορές ή νέες παραλαβές.

Tip: Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το διαγνωστικό εργαλείο του Facebook στη σελίδα https://developers.facebook.com/tools/lint/ για να ελέγξετε την εγκυρότητα των tags που παράγει η σελίδα σας σχετικά με τα Social Media.

12. Επαγγελματικό Design & Φωτογράφιση

Όλα τα παραπάνω θα σας αποδώσουν ακόμα περισσότερο αν συνοδεύονται από επαγγελματικό design.

Όσο καλά κι αν περιγράφετε τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας είτε στο site, είτε στο Facebook, είτε στο Newsletter, θα αυξήσει το κύρος και τα ποσοστά σας μια ωραία παρουσίαση.

Ωραία παρουσίαση σημαίνει ξεκάθαρη, εύληπτη, άμεσα κατανοητή, εύκολη στη χρήση.

Επενδύστε σε:

• Επαγγελματικό Σχεδιασμό της εταιρικής σας ταυτότητας (Λογότυπο, επιστολόχαρτο, κάρτα, φάκελος κτλ.)

• Επαγγελματική Φωτογράφιση των προϊόντων σας, των χώρων σας, της ομάδας σας.

• Επαγγελματικό design του site σας, των Facebook Post σας, του Newsletter σας.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Το ηλεκτρονικό εμπόριο σε πολλούς φαντάζει ως η εύκολη λύση που θα φέρει πελάτες από όλη την Ελλάδα ή και από όλο τον κόσμο.

Σε άλλους, φαίνεται ως ένα βουνό νέων δεξιοτήτων και γνώσεων που θα πρέπει να κατακτήσουν.

Ο Δωδεκάλογος αυτός έχει σαν στόχο να δώσει τις βασικές κατευθύνσεις για ένα σωστό στήσιμο ηλεκτρονικού καταστήματος.

Συμβουλή μας είναι, αν δεν έχετε ήδη εμπειρία σε αυτό, να προσλάβετε κάποια έμπειρη εταιρεία κατασκευής e-shop.

Ευχόμαστε Καλή Επιτυχία!

Γιάννης Κοντάκος, Σύμβουλος Διοίκησης και Διαχείρισης Φαρμακείων

Κατεβάστε τώρα το Application!

Με την περιήγησή σας στο pharmamanage.gr αποδέχεστε την χρήση cookies.